Informacje
Standardy ochrony małoletnich na zajęciach sportowych i wf
Zasady bezpiecznych relacji podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych
dr n. zdr. Tomasz Grad
2024
Bezpieczne relacje między nauczycielem a uczniem są niezwykle istotne podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych, ponieważ wpływają one nie tylko na efektywność nauczania, ale także na zdrowie, samopoczucie i rozwój emocjonalny ucznia. Wymienione poniżej standardy stanowią zasady bezpiecznych relacji między nauczycielem/trenerem a uczniem/zawodnikiem podczas tych zajęć:
Zasady ogólne:
● bezpieczeństwo fizyczne ucznia: nauczyciel/trener ma obowiązek zapewnić bezpieczne środowisko zajęć, w tym odpowiednie zabezpieczenia sprzętu, prawidłową organizację zajęć oraz nadzór nad uczniami, dbając o minimalizację ryzyka kontuzji i wypadków,
● bezpieczny kontakt fizyczny: w trakcie zajęć nauczyciel powinien stosować tylko odpowiedni kontakt fizyczny, jeśli jest on niezbędny,
● wyjaśnienie kontaktu fizycznego i uzyskanie zgody: nauczyciel/trener powinien dokładnie poinstruować uczniów na temat poprawnego wykonania ćwiczeń, wyjaśniając, że niektóre z nich mogą wymagać kontaktu fizycznego; uczniowie powinni mieć prawo odmówić kontaktu fizycznego bez żadnych konsekwencji,
● zrozumienie indywidualnych potrzeb i możliwości: nauczyciel/trener powinien mieć świadomość różnic indywidualnych uczniów, w tym ich umiejętności fizycznych, poziomu sprawności oraz ewentualnych ograniczeń zdrowotnych, a zajęcia powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości każdego ucznia,
● zachowanie bezpiecznych norm higieny: nauczyciel/trener powinien zachęcać uczniów do przestrzegania zasad higieny osobistej i dbać o czystość sprzętu sportowego oraz sali gimnastycznej,
● regularna ocena postępów: ocena postępów uczniów powinna być przeprowadzana w sposób obiektywny i konstruktywny, pozbawiona wszelkich form krytyki, która mogłaby prowadzić do upokorzenia ucznia.
Każda osoba pracująca z dziećmi zobowiązuje się:
1. Szanować godność i wartości wszystkich osób biorących udział w zajęciach, rozgrywkach, turniejach, zawodach bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności lub inne.
2. Stosować reguły fair play i zachęcać innych do ich przestrzegania.
3. Reagować i zgłaszać odpowiednim podmiotom obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowania oraz naruszenia Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników.
4. Doceniać wysiłek i uczestnictwo zamiast koncentrować się na wydajności i wynikach.
5. Przestrzegać postanowień Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników, i stawiać na ich dobro i bezpieczeństwo
6. Dawać przykład swoim zachowaniem i być wzorem do naśladowania dla uczniów/zawodników – obejmuje to niepicie alkoholu, niebranie narkotyków, nieużywanie niewłaściwego, rasistowskiego, homofobicznego lub innego dyskryminującego języka lub zajmowania takich postaw.
7. Reagować na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród uczniów/zawodników.
8. Komunikować się z uczniami/zawodnikami, w sposób konstruktywny, odpowiedni do ich wieku, nigdy ich nie upokarzając
9. Nie umniejszać wysiłków uczniów/zawodników, podczas zajęć, rozgrywek sportowych lub treningów i nie obwiniać za przegraną.
10. Nie angażować uczniów/zawodników do celów osobistych lub finansowych.
11. Nie angażować się w żadne stosunki seksualne z żadnym uczniem/zawodnikiem, co obejmuje m.in. niestosowanie seksualnie sugestywnych lub dwuznacznych komentarzy i zachowań względem nich.
12. Nie prowokować nieodpowiednich kontaktów z uczniami/zawodnikami, utrzymywać odpowiednie granice w kontaktach z nimi.
13. Prowadzić zajęcia dostosowane do umiejętności i wieku uczniów/zawodników.
14. Współpracować z lekarzami, fizjoterapeutami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
15. Współpracować z innymi nauczycielami/trenerami, opiekunami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
16. Nie stosować w żadnym wypadku przemocy fizycznej i psychicznej, w tym kar cielesnych.
17. Stale nadzorować uczniów/zawodników, każdorazowo upewniać się, że warunki rozgrywek, zawodów i meczów wyjazdowych są bezpieczne, co obejmuje m.in. brak dzielenia pokoju z nimi.
18. Szanować prywatność uczniów/zawodników, np. nie wchodzić pod prysznice i do szatni bez pozwolenia, nie otaczać ich osobistą opieką, której nie potrzebują.
19. Upewnić się, że wszelkie zabiegi pomocy, opatrunku, fizjoterapeutyczne itd. odbywają się w obecności drugiej osoby dorosłej oraz przy otwartych drzwiach.
20. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, niezależnie od tematu, zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub na życzenie uczniów/zawodników, innego ucznia/zawodnika,, a rozmowy takie przeprowadzać w otwartych pomieszczeniach.
21. Unikać spędzania czasu z uczniami/zawodnikami, na osobności, bez udziału innych dorosłych.
22. Nie angażować się w niewłaściwe korzystanie z mediów społecznościowych, w tym nie wdawać się w prywatne rozmowy z uczniami/zawodnikami, w mediach społecznościowych i nigdy nie zamieszczać komentarzy ani nie udostępniać zdjęć i filmów, które mogłyby zagrozić ich dobru lub wyrządzić im krzywdę.
23. Nie publikować zdjęć, filmów ani innych informacji o uczniach/zawodnikach, i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub stronach internetowych lub w mediach społecznościowych szkoły, klubu, związku, bez zgody zainteresowanych .
24. Dzielić się swoimi obawami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony uczniów/zawodników, z koordynatorem ds. bezpieczeństwa lub z kierownictwem.
25. Równoważyć potrzebę nadzoru z prawem uczniów/zawodników, do prywatności, np. nie obserwowania ich pod prysznicem.
26. Być wyczulonym na wszelkie formy zastraszania lub zagrożenia wynikające z używania telefonów komórkowych przez uczniów/zawodników, np. do robienia zdjęć.
Material do pobrania:
Standardy ochrony małoletnich na lekcjach wf i zajęciach sportowych
Program aktywna szkoła
Program Sportowe talenty 2023/2024
- Nowe szkolenie!!! Zasdadyprowadzenia zajęć strzeleckich w ramach EDB - Zapraszamy 29.11.2023
- Link do zapisów https://www.womkat.edu.pl/pl/Aktualnosci/?id=509067
-
Fundacja Banku Ochrony Środowiska zaprasza do udziału w projekcie::
Zdrowo jem, więcej wiem”
Rejestrację i zgłoszenia do wiosennego etapu projektukierowanego do uczniów klas I-III ze szkół podstawowych, przesyłać można do końca lutego br.
Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie: zdrowojem.fundacjabos.pl
- Zapraszam na konferencję inaugurującą oraz szkolenia w ramach Projektu edukacyjnego: „Akademia Początkującego Nauczyciela (APN)”. W pogramie min. szkolenie nt: Nowoczesne wychowanie fizyczne - metody wykorzystania przykładowych aplikacji na lekcji wf, w dniu 19.04.2023 o godz. 15.30.
-
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
zachęcamy nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej do udziału w II edycji programu „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”. Przedsięwzięcie będzie realizowane w 2022 roku. Na ten cel przeznaczymy ponad 36 mln zł.-20220210komunikatinauguracjaiiedycjiprogramumeiniawfwfzawf.docx (live.com) -
Zgłoszenia na szkolenie
- Nauczyciel zgłasza się na szkolenie za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej programu www.wfzawf.pl.
- Aby dokonać rejestracji, należy wpisać kod: RV2jn97a.
- Nauczyciel zakłada indywidualne konto na portalu WF z AWF oraz zapisuje się na szkolenie.
- Pomocą w rejestracji będzie film instruktażowy zamieszczony na stronie www.wfzawf.pl „Jak stworzyć konto na WF z AWF”.
Prosimy o przekazanie kodu dostępu jedynie nauczycielom uprawnionym do udziału w szkoleniach.
-
Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii – inauguracja programu MEiN i AWF-https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywny-powrot-uczniow-do-szkoly-po-pandemii-inauguracja-programu-mein-i-awf
-
Szachy w szkole w dobie pandemii - https://youtu.be/Ot9uYYvQO_M
-
Rozpoczęła się rejestracja do programu MEiN " Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii" - czyli pomoc uczniom wrócić do sprawności fizycznej. Szczegóły na stronie www.wfzawf.pl
-
Bezpłatne materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli (nie tylko WF!) „Co lubię? Sport lubię!”, przygotowanych przez program edukacyjny Polskiego Komitetu Olimpijskiego „Ja i Sport” oraz swojego oficjalnego partnera– Kinder Joy of moving (program z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu grupy Ferrero).https://olimpijski.pl/edukacjapkol/zainspiruj-sie/materialy-edukacyjne/
-
Grafika promocyjna do wykorzystania w załączeniu, materiały do pobrania pod linkiem: https://olimpijski.pl/edukacjapkol/zainspiruj-sie/materialy-edukacyjne/
-
Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z projektem Kinder Joy of moving Alternatywne lekcje WF e-platforma, nad którym patronat objął Polski Komitet Olimpijski: https://olimpijski.pl/wf-mozliwy-dzieki-e-platformie/
-
Polecam platformę e-wf dostepną na https://ewf.h1.pl/info/
-
Polecam filmy z ćwiczeniami nagrane przez studentów AWF w Katowicach, pod linkiem:
-
https://www.awf.katowice.pl/uczelnia/power-nauczyciel-wf/wf-online-filmy-dla-nauczycieli MATERIAŁY
Materiały edukacyjne
1. Materiał 1 - Rozporządzenie ws. wypoczynku dzieci i młodzieży
3. Materiał 3 - Poradnik bezpiecznego wypoczynku
5. BHP w szkole i podczas szkolnych imprez
6. Prezentacja Wysiłek fizyczny a zdrowie
7. Działalność innowacyjna szkoły w systemie pracy zdalnej
8. Edukacja zdrowotna w szkole
9. Linki do publikacji PandFit -
10. https://www.womkat.edu.pl/resources/upload/publikacje/Ok%C5%82adka%20i%20spis%20tre%C5%9Bci.pdf
WARTO PRZECZYTAĆ
- Trwają zapisy na szkolenia dla nauczycieli w ramach programu Aktywny powrót do szkoły WF z AWF. Zakładając konto na stronie projektu, nauczyciel będzie mógł dokonać właściwej rejestracji oraz wybrać dogodny dla siebie termin warsztatów. Uzyska także dostęp do niezbędnych materiałów związanych z udziałem w szkoleniu-www.wfzawf.pl
- Odpowiedź wiceministra edukacji na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 09.01.2018 ws. uregulowań praw i obowiązków w statucie szkoły, dotyczących uczniów pełnoletnich nr: DKO-WOK.4016.7.2017.MT
- Linki do filmików z lekcjami on-line opracowanymi przez studentów AWF: https://www.awf.katowice.pl/uczelnia/power-nauczyciel-wf/wf-online-filmy-dla-nauczycieli
- Gotowe quizy, np. z przepisów gier dla klas starszych, gdzie od razu można sprawdzić swój wynik i różne ciekawe rozwiązania też dla młodszych klas: http://sporttopestka.pl/ (Podesłane przez p. Dominikę Augustyn).
- Polecane:https://www.facebook.com/aktywnezabrze
- Quiz o piłce siatkowej: https://www.fyrebox.com/play/co-wiesz-o-pilce-siatkowe_B9je25dqJ
- Link do strony dordców metodycznych z Wrocławia- http://dm-wf.wroclaw.pl/index.php/wf-online
- Scenariusz lekcji on-line - Testy wydolnosciowe Klasa VI-VII
- Ruletka wf dla uczniów - https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%C4%87wiczenia
- Z opowieści trenera-metody pracy
- Scenariusz lekcji on-line -trening Cardio
terminy szkoleń
1. 09.09.2024 do 01.10.2024 - I pomoc -, Kurts nadający uprawnienia
2. 25.09.2024 - godz. 15.30 - 17.00 - Standardy ochrony małoletnich na lekcji wf-online
3. 09.10.2024 - godz. 15.30 - 17.00 - Standardy ochrony małoletnich na lekcji wf - stacjonarne
4. 16.10.2024 - wizerunek ucznia w internecie - online
5. 30.10.2024 - wizerunek ucznia w internecie - stacjonarne