Jesteś tutaj: Strona główna > Oferta> Wychowanie – profilaktyka – edukacja zdrowotna

Wychowanie – profilaktyka – edukacja zdrowotna

Zgłoszenia: Dział Szkoleń:

Standardowa liczba godzin szkolenia rady pedagogicznej – 5.

W zamówieniu szkolenia Rady Pedagogicznej, prosimy o podanie:

1) Tematu szkolenia 2) Propozycji terminu 3) Danych osoby do kontaktu.

Prosimy o zgłoszenie telefoniczne pod numerem: 32 203 66 56 / 32 203 66 40 lub mailowe: kursy@womkat.edu.pl lub szkolenia@womkat.edu.pl.

 

Zakres tematyczny

Prowadzący

Proponowane treści

  • Edukacja zdrowotna w szkole. Rola szkoły, dyrektorów i nauczycieli

dr Tomasz Grad

  • Podstawy prawne edukacji zdrowotnej w szkole 

  • Rola dyrektora i nauczycieli jako promotorów zdrowia

  • Przykłady dobrych praktyk

  • Dyscyplina w klasie szkolnej

dr Paweł Matyszkiewicz

 

Marianna Kłyk

  
  • Trudne zachowania uczniów w mojej szkole

  • Przyczyny zachowań ryzykownych wśród uczniów

  • Przykłady działań eliminujących prowokację, manipulację i zachowania ryzykowne.

  • Zapobieganie i profilaktyka agresji
  • Przyczyny zachowań agresywnych i manipulacyjnych uczniów i nauczycieli

  • Sposoby redukcji agresji 

  • Przykłady dobrych praktyk

  • Stany depresyjne, autoagresja i próby samobójcze. Interwencje kryzysowe oraz profilaktyka psychopedagogiczna w świetle odpowiedzialności prawnej
  • Depresja przyczyny, objawy.

  •  Autoagresja, próby samobójcze.

  • Pierwsza pomoc emocjonalna w kryzysie psychologicznym

  • Odpowiedzialność prawna w profilaktyce zachowań autodestrukcyjnych.

  • Edukacja prozdrowotna w szkole jako kształtowanie zachowań służących zdrowiu

Marianna Kłyk

 

 

  • Cele i zadania edukacji zdrowotnej.

  • Szkoła przyjazna zdrowiu.

  • Kształtowanie nawyków oraz postaw prozdrowotnych.

  • Wychowanie jako kształtowanie osobowości świetle prawdy, dobra, piękna
  • Wychowanie jako kształtowanie postaw.     
  • Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno.
  • Kształtowanie postaw w kontekście TRÓJMIANU WYCHOWANIA: INTENCJA – CZYN – KONSEKWENCJA.
  • Stany lękowe i depresja wśród dzieci i młodzieży
  • Psychofizjologia stresu w kontekście takich emocji jak strach, lęk.

  • Depresja: przyczyny, objawy, leczenie.

  • Pomoc osobie w depresji (co mówić, czego nie mówić; dieta antydepresyjna)

  • Pierwsza pomoc emocjonalna w sytuacji kryzysowej
  • Fizjologia stresu. Zespół stresu pourazowego. Stres i kryzys jako kontinuum.

  • Kryzys psychologiczny: kryzysowe myślenie, kryzysowe emocje, kryzysowe zachowania.

  • Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej

  • Uzależnienia behawioralne
  • Definicja uzależnień behawioralnych – kryteria diagnostyczne 

  •  Mechanizm wchodzenia w uzależnienia (omówienie procesu uwarunkowania). 

  • Przykładowe uzależnienia behawioralne – profilaktyka.

  • Rozwiązywanie konfliktów w szkole
  • Sposoby reagowania ludzi na sytuacje konfliktowe. 

  • Rodzaje konfliktów.

  • Przykładowe sposoby radzenie sobie z konfliktami.

  • Profilaktyka uzależnień (alkohol, tytoń, e-papierosy)
  • Profilaktyka w prawie oświatowym. 

  • Profilaktyka edukacyjna. 

  •  Mechanizm wchodzenia w uzależnienia od alkoholu, nikotyny

  • Przykładowe działania profilaktyczne

  • Dziecko krzywdzone – jak je rozpoznać?
  • Przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, wykorzystanie seksualne - symptomy fizyczne, psychiczne i społeczne.

  • Charakterystyka dziecka krzywdzonego. Omówienie konsekwencji zdrowotnych dziecka krzywdzonego.

  • Pomoc dziecku krzywdzonemu

  • HIV/AIDS problem medyczny i wychowawczy
  • Epidemiologia zakażenia wirusem HIV.

  •  Przebieg zakażenia HIV.

  • Zachowania ryzykowne, zachowania bezpieczne.

  • AIDS.

  • Choroby przenoszone drogą płciową
  • Epidemiologia zakażeń chorób przenoszonych drogą płciową. 

  •  Omówienie przykładowych chorób: chlamydia, grzybice, rzeżączka, kiła, rzęsistkowica, WZW typu B,

  • Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciowych.