Zakres tematyczny
|
Prowadzący
|
Proponowane treści |
Organizacja pracy szkoły
|
- Od wyniku egzaminu zewnętrznego do programu poprawy efektów kształcenia
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
Adam Pukocz
|
-
Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych;
-
interpretacja wyników egzaminu i wnioskowanie na ich podstawie;
-
opracowanie programu poprawy efektów kształcenia (program całościowy i program z poszczególnych przedmiotów).
|
- Jak zapewnić sukces na egzaminie zewnętrznym uczniowi, nauczycielowi i szkole?
|
-
Wymagania egzaminacyjne i edukacyjne - wzajemne zależności i różnice;
-
kształcenie kompetencji/umiejętności, będących składową arkuszy egzaminacyjnych;
-
przykładowe metody i formy pracy z uczniem. Na co zwracać uwagę?
|
- Jak pomagać ocenianiem szkolnym uczniom w uczeniu się?
|
-
Ocenianie w świetle zapisów prawa oświatowego;
-
Czy ocenianie jest potrzebne? Rola i funkcje oceny w praktyce szkolnej;
-
Różne metody i formy oceniania w kontekście przepisów prawa oświatowego;
-
Ocenianie jako integralny element procesu kształcenia.
|
- Rola, zadania i działania mentora w procesie awansu zawodowego nauczyciela
|
-
Zmiany w procesie awansu zawodowego z uwzględnieniem roli mentora - podstawy prawne
-
Zadania i obowiązki mentora w świetle zapisów prawa (Ustawa z dnia 5 września 2022r., o zmianie ustawy Karta Nauczyciela)
-
Zadania mentora w kontekście awansu zawodowego i obowiązków nauczyciela (kryteria oceny pracy nauczyciela)
-
Jak pracuje mentor:
|
- Obserwacja − metodą gromadzenia informacji służącej rozwojowi ucznia, nauczyciela, szkoły (przedszkola)
|
|
Prawne aspekty funkcjonowania szkoły
|
- Statut szkoły i jego nowelizacja
|
Adam Pukocz
|
-
regulacje prawne obligujące dyrektora szkoły do nowelizacji statutu,
-
stosowanie zasad techniki prawodawczej w tworzeniu i nowelizacji statutu, zawartość statutu i dokonywanie w nim zmian,
-
analiza wybranych zapisów statutowych.
|
- Analiza statutu danej szkoły (placówki) – praca z dokumentem
|
-
analiza statutu pod kątem zgodności zapisów statutu z przepisami prawa
-
propozycje zmian zapisów statutu
-
konsultacja po wprowadzonych przez szkołę zmian
|
- Wybrane zagadnienia warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów w zapisach statutów szkół ze szczególnym uwzględnieniem oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
Dorota Rembiasz-Gaborska
|
|
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
Adam Pukocz
|
|
- Ocenianie jako ważny element procesu kształcenia
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
|
-
Podstawy prawne oceniania szkolnego;
-
2. Porównanie oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego, część wspólna zasad oceniania;
-
Metody i formy oceniania, przykłady i propozycje, efektywność metod ze względu na treść wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych;
-
Wpływ oceniania na efekty kształcenia.
|
- Zadania i obowiązki nauczyciela w świetle przepisów prawa
|
-
Przepisy prawa określające zadania i obowiązki nauczyciela;
-
analiza zapisów;
-
zapisy prawa w kontekście rzeczywistości szkolnej - analiza przypadków.
-
zadania i obowiązki nauczyciela w relacji do efektów pracy szkoły.
|
- Kompendium prawne nauczyciela
|
dr Ewa Chorąży
Adam Pukocz
Dorota Rembiasz-Gaborska
|
|
- Prawo oświatowe w praktyce szkolnej nauczyciela
|
|
- Odpowiedzialność prawna nauczycieli (karna, cywilna, porządkowa i dyscyplinarna)
|
dr Jerzy Grad – dyr. RODN „WOM” w Katowicach
Adam Pukocz
Adam Pukocz
|
Propozycja 1
-
Moralność, godność, etyka w zawodzie nauczyciela.
-
Odpowiedzialność karna,cywilna, porządkowa i dyscyplinarna.
- Analiza wybranych przypadków w szkolnej rzeczywistości.
|
Propozycja 2
- Odpowiedzialność pracownicza i dyscyplinarna nauczycieli
- Prawa i obowiązki nauczyciela
- Analiza wybranych przypadków
|
- Nauczyciel jako osoba z uprawnieniami dla funkcjonariuszy publicznych
|
-
prawa i obowiązki nauczyciela
-
uprawnienia nauczycieli wynikające z art. 63 ustawy Karta Nauczyciela
-
analiza wybranych przypadków
|
- Prawa i obowiązki rodzica oraz ucznia w kontekście realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
|
Adam Pukocz
|
-
Prawa i obowiązki rodziców w przepisach prawa
-
Prawa i obowiązki uczniów w przepisach prawa
-
Obowiązki szkoły wobec uczniów i rodziców
|
- Nagrody i kary dla uczniów w kontekście przepisów prawa
|
|
- Prawa dziecka w przepisach krajowych i międzynarodowych
|
dr Tomasz Grad
|
-
Podstawy prawa krajowego i międzynarodowego
-
Prawa dziecka w kontekście zadań szkoły
-
Rolka dyrektora i nauczycieli w przestrzeganiu praw dziecka a zasady odpowiedzialności
|