Jesteś tutaj: Strona główna > Oferta> Organizacja, zarządzanie i prawo w oświacie

Organizacja, zarządzanie i prawo w oświacie

Zgłoszenia: Dział Szkoleń:

Standardowa liczba godzin szkolenia rady pedagogicznej – 5.

W zamówieniu szkolenia Rady Pedagogicznej, prosimy o podanie:

1) Tematu szkolenia 2) Propozycji terminu 3) Danych osoby do kontaktu.

Prosimy o zgłoszenie telefoniczne pod numerem: 32 203 66 56 / 32 203 66 40 lub mailowe: kursy@womkat.edu.pl lub szkolenia@womkat.edu.pl.

 

Zakres tematyczny

Prowadzący

 Proponowane treści

Organizacja pracy szkoły

  • Od wyniku egzaminu zewnętrznego do programu poprawy efektów kształcenia

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

Adam Pukocz

    
  • Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych;

  •  interpretacja wyników egzaminu i wnioskowanie na ich podstawie;

  •  opracowanie programu poprawy efektów kształcenia (program całościowy i program z poszczególnych przedmiotów).

  • Jak zapewnić sukces na egzaminie zewnętrznym uczniowi, nauczycielowi i szkole?
  • Wymagania egzaminacyjne i edukacyjne - wzajemne zależności i różnice;

  • kształcenie kompetencji/umiejętności, będących składową  arkuszy egzaminacyjnych;

  • przykładowe metody i formy pracy z uczniem. Na co zwracać uwagę?

  • Jak pomagać ocenianiem szkolnym uczniom w uczeniu się?
  • Ocenianie w świetle zapisów prawa oświatowego;

  • Czy ocenianie jest potrzebne? Rola i funkcje oceny w praktyce szkolnej;

  • Różne metody i formy oceniania w kontekście przepisów prawa oświatowego;

  • Ocenianie jako integralny element procesu  kształcenia.

  • Rola, zadania i działania mentora w procesie awansu zawodowego nauczyciela
  • Zmiany w procesie awansu zawodowego z uwzględnieniem roli mentora - podstawy prawne

  • Zadania i obowiązki mentora w świetle zapisów prawa (Ustawa z dnia 5 września 2022r., o zmianie ustawy Karta Nauczyciela)

  • Zadania mentora w kontekście awansu zawodowego i obowiązków nauczyciela (kryteria oceny pracy nauczyciela)

  • Jak pracuje mentor:

  • mentoring - jako forma edukacji spersonalizowanej; - sposób pracy mentora,  udział mentora w zajęciach (efektywność obserwacji), opinia mentora.

  • Obserwacja − metodą gromadzenia informacji służącej rozwojowi ucznia, nauczyciela, szkoły (przedszkola)
  •  
  •  
  •  

Prawne aspekty funkcjonowania szkoły

  • Statut szkoły i jego nowelizacja

Adam Pukocz

 
  • regulacje prawne obligujące dyrektora szkoły do nowelizacji statutu,

  • stosowanie zasad techniki prawodawczej w tworzeniu i nowelizacji statutu, zawartość statutu i dokonywanie w nim zmian,

  • analiza wybranych zapisów statutowych.

  • Analiza statutu danej szkoły (placówki) – praca z dokumentem
  • analiza statutu pod kątem zgodności zapisów statutu z przepisami prawa

  • propozycje zmian zapisów statutu 

  • konsultacja po wprowadzonych przez szkołę zmian

  • Wybrane zagadnienia warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów w zapisach statutów szkół ze szczególnym uwzględnieniem oceniania uczniów ze  specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dorota Rembiasz-Gaborska

  •  
  •  
  •  
  • Ocena pracy  nauczyciela

 

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

Adam Pukocz

  •  
  •  
  •  
  • Ocenianie jako ważny element procesu kształcenia

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

 
  • Podstawy prawne oceniania szkolnego;

  • 2. Porównanie  oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego, część wspólna zasad oceniania;

  • Metody i formy oceniania, przykłady i propozycje, efektywność metod ze względu na treść wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych;

  • Wpływ oceniania na efekty kształcenia.

  • Zadania i obowiązki nauczyciela w świetle przepisów prawa
  • Przepisy prawa określające zadania i obowiązki nauczyciela;

  • analiza zapisów;

  • zapisy prawa w kontekście rzeczywistości szkolnej - analiza przypadków.

  • zadania i obowiązki nauczyciela w relacji do efektów pracy szkoły.

  • Kompendium prawne nauczyciela

dr Ewa Chorąży

Adam Pukocz

Dorota Rembiasz-Gaborska

 
  •  
  •  
  •  
  • Prawo oświatowe w praktyce szkolnej nauczyciela
  •  
  •  
  •  
  • Odpowiedzialność prawna nauczycieli (karna, cywilna, porządkowa i dyscyplinarna)

dr Jerzy Grad – dyr. RODN „WOM” w Katowicach

 

 

 

 

 

 

Adam Pukocz

 

 

 

 

Adam Pukocz

Propozycja 1

  • Moralność, godność, etyka w zawodzie nauczyciela.

  • Odpowiedzialność karna,cywilna, porządkowa i dyscyplinarna.

  • Analiza wybranych przypadków w szkolnej rzeczywistości.

Propozycja 2

  • Odpowiedzialność pracownicza i dyscyplinarna nauczycieli
  • Prawa i obowiązki nauczyciela
  • Analiza wybranych przypadków
  • Nauczyciel jako osoba z uprawnieniami dla funkcjonariuszy publicznych
  • prawa i obowiązki nauczyciela

  • uprawnienia nauczycieli wynikające z art. 63 ustawy Karta Nauczyciela

  • analiza wybranych przypadków

  • Prawa i obowiązki rodzica oraz ucznia w kontekście realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki

Adam Pukocz

 
  • Prawa i obowiązki rodziców w przepisach prawa

  • Prawa i obowiązki uczniów w przepisach prawa

  • Obowiązki szkoły wobec uczniów i rodziców

  • Nagrody i kary dla uczniów w kontekście przepisów prawa
  • Prawa i obowiązki uczniów w przepisach prawa

  • Nagrody i kary uczniowskie a przepisy prawa w tym zapisy statutu szkoły

  • Analiza przypadków

  • Prawa dziecka w przepisach krajowych i międzynarodowych 

dr Tomasz Grad

  • Podstawy prawa krajowego i międzynarodowego 

  • Prawa dziecka w kontekście zadań szkoły 

  •  Rolka dyrektora i nauczycieli w przestrzeganiu praw dziecka a zasady odpowiedzialności