SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2022/2023
Kierunek 1
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Metodyka pracy wychowawcy klasowego |
Marianna Kłyk |
Wychowanie w szkole |
Marianna Kłyk |
Projekt edukacyjny − skuteczne planowanie, motywowanie i aktywizowanie uczniów
Rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych oraz umiejętności uczenia się w projektach edukacyjnych
Cztery filary skutecznego działania w szkole i poza nią |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Wychowanie do wartości we współczesnym świecie: edukacja międzykulturowa |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Wykorzystanie nowoczesnego myślenia projektowego (Design Thinking) w planowaniu i realizacji zadań szkoły
|
Aleksandra Gorzelik |
Zdrowy uczeń- edukacja zdrowotna w szkole |
dr Tomasz Grad |
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole Jak wzorowo pełnić funkcję wychowawcy -dobre rady Współpraca z rodzicami .Jak rozmawiać ,aby uzyskać porozumienie? |
Maria Syta
Maria Syta
Maria Syta |
Kierunek 2
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Prawne i organizacyjne podstawy realizacji zadań wychowawczych szkoły |
Marianna Kłyk Mariola Lux |
Wychowanie do życia w rodzinie - współpraca z rodzicami: sposoby radzenia sobie z trudnościami okresu dojrzewania |
Marianna Kłyk |
Stany lękowe i depresja wśród dzieci i młodzieży Marianna Kłyk |
Marianna Kłyk |
Pierwsza pomoc emocjonalna w sytuacji kryzysowej |
Marianna Kłyk |
Uzależnienia behawioralne |
Marianna Kłyk |
Higiena zdrowia psychicznego w pracy nauczyciela |
Marianna Kłyk |
Rozwiązywanie konfliktów w szkole |
Marianna Kłyk |
Profilaktyka uzależnień |
Marianna Kłyk |
Kierunek 3
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Kierunek 4
Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Pozytywna komunikacja w relacjach szkolnych |
dr Mirella Zajega |
Mowa ciała |
dr Mirella Zajega |
Zasady i techniki komunikacji interpersonalnej |
dr Mirella Zajega |
Metody aktywizujące ucznia |
dr Mirella Zajega |
Język edukacji szkolnej – metody i techniki pracy. Podstawy prawne. Zasady i techniki komunikacji |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa dr Mirella Zajega |
Działania innowacyjne czy program innowacji pedagogicznej w szkole?
Działalność innowacyjna szkoły. Zadania dyrektorów i nauczycieli
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Tomasz Grad |
Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych
|
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn
|
O współpracy nauczycielskiej, czyli jak z ograniczeń wydobyć potencjał ?
|
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Komunikacja interpersonalna jako podstawa skutecznej współpracy w zespole klasowym
|
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Kierunek 5
Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Jak zapewnić sukces na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie maturalnym uczniowi, nauczycielowi i szkole? |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa |
Konstruowanie testu i ocena przydatności testów sprawdzających stosowanych w szkole. |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa Adam Pukocz |
Kierunek 6
Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Zintegrowana Strategia Umiejętności - współpraca pracodawców z edukacją formalną i nieformalną |
Maria Kaczmarek |
Kształcenie zawodowe - nowe wyzwania na rok szkolny 2022/2023 |
Maria Kaczmarek
|
Kierunek 7
Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Nowoczesny nauczyciel − wykorzystanie darmowych narzędzi wspomagających realizację podstawy programowej. |
Marta Cichoń - Sendor |
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Metody aktywizujące ucznia |
dr Mirella Zajega |
Wykorzystanie aplikacji do tworzenia interaktywnych lekcji |
dr Barbara Czwartos |
TiK w nauczaniu przedmiotowym |
Marta Cichoń-Sendor dr Barbara Czwartos Aldona Ferdyn |
Narzędzia cyfrowe wspierające procesy edukacyjne
|
Marta Cichoń-Sendor dr Barbara Czwartos Aldona Ferdyn |
Aplikacje chmurowe w dydaktyce – Padlet, Pinterest, Canva, Genially i inne programy do komunikacji oraz tworzenia zasobów dydaktycznych |
Marta Cichoń-Sendor dr Barbara Czwartos Aldona Ferdyn |
Cyberhigiena i cyberbezpieczeństwo |
Andrzej Musiał |
Prawo autorskie i ochrona wizerunku w praktyce szkolnej |
Andrzej Musiał |
Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych |
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Kierunek 8
Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Cezary Lempa |
Alternatywne metody prowadzenia lekcji |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Działania innowacyjne czy program innowacji pedagogicznej w szkole? |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Uczniowie zdolni – jak ich rozpoznać i jak z nimi pracować? |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych |
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Komunikacja interpersonalna jako podstawa skutecznej współpracy w zespole klasowym |
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn dr Mirella Zajega |
Kierunek 9
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej |
dr Ewa Chorąży, dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik, Cezary Lempa |
Koncepcja egzaminu ósmoklasisty z dodatkowych, wybieranych przez uczniów przedmiotów (praca z informatorami) |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa Mariola Lux Adam Pukocz |
Od wyniku egzaminu zewnętrznego do programu poprawy efektów kształcenia |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa |
Ocenianie jako ważny element procesu kształcenia |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa |
Działania innowacyjne w szkole, przedszkolu |
Cezary Lempa |
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów |
dr Ewa Chorąży Cezary Lempa Adam Pukocz |
Pozytywny dialog z sobą. Nawyki językowe a dobra komunikacja |
dr Mirella Zajega |
Metody aktywizujące ucznia |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik dr Mirella Zajega |
Mowa ciała |
dr Mirella Zajega |
Zasady i techniki komunikacji interpersonalnej |
dr Mirella Zajega |
Pozytywna komunikacja w relacjach szkolnych |
dr Mirella Zajega |
Dieta a praca głosem |
dr Mirella Zajega |
Nauczycielski dress code |
dr Mirella Zajega |
Przegląd internetowych źródeł poprawności językowej |
dr Mirella Zajega |
Emisja głosu |
dr Mirella Zajega |
Autoprezentacja |
dr Mirella Zajega |
Metody i techniki skutecznego uczenia − nauczania |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik dr Paweł Matyszkiewicz |
Nauka przyjemnością |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik dr Paweł Matyszkiewicz |
Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem XXI wieku |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Kompetencje kluczowe czy kompetencje przyszłości? |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik dr Paweł Matyszkiewicz |
Praca z uczniem z trudnościami w nauce |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Podnoszenie efektywności kształcenia – wykorzystanie zasad neurodydaktyki |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Pamięć i uwaga: dlaczego hipokampy nie chodzą do szkoły? |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Projekt edukacyjny − skuteczne planowanie, motywowanie i aktywizowanie uczniów |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych oraz umiejętności uczenia się w projektach edukacyjnych |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Cztery filary skutecznego działania w szkole i poza nią |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Memy i memetyka w szkole – kreowanie i zarządzanie wiedzą uczniów |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Szkoła memów. Czym są memy i co mają wspólnego ze szkołą? |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Nauczanie strategiczne – jak ułatwić uczniom przyswajanie i wykorzystywanie informacji |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Cztery strategie nauczania z uwzględnieniem podejścia interdyscyplinarnego − praktyczne rozwiązania |
dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Rozwijanie kompetencji kluczowych na zajęciach szkolnych |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos Mariola Lux Maria Syta |
Jak rozwijać kreatywność uczniów? |
Krzysztof Bednarek dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik Mariola Lux |
Jak rozwijać twórcze myślenie? |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Storytelling, czyli jak opowiadając, uczyć lepiej |
Krzysztof Bednarek dr Barbara Czwartos Aleksandra Gorzelik |
Alternatywne metody prowadzenia lekcji |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Działania innowacyjne czy program innowacji pedagogicznej w szkole? |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Uczniowie zdolni – jak ich rozpoznać i jak z nimi pracować? |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych |
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn
|
O współpracy nauczycielskiej, czyli jak z ograniczeń wydobyć potencjał ? |
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Komunikacja interpersonalna jako podstawa skutecznej współpracy w zespole klasowym
|
Anna Czarlińska-Wężyk Aldona Ferdyn |
Metoda eksperymentu na przedmiotach przyrodniczych Program autorski a eksperyment pedagogiczny w szkole |
Mariola Lux dr Tomasz Grad |