Jesteś tutaj: Strona główna > Oferta> Oferta szkoleń dla rad pedagogicznych Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

Oferta szkoleń dla rad pedagogicznych Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

 SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

w roku szkolnym 2024/2025

 

Kierunek 1

Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Edukacja zdrowotna w szkole - rola dyrektora i nauczycieli

♦ Podstawy prawne edukacji zdrowotnej w szkole

♦ Rola dyrektora i nauczycieli jako promotorów zdrowia

♦ Przykłady dobrych praktyk

dr Tomasz Grad
  • I pomoc - kurs nadający uprawnienia

♦ Prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu pierwszej pomocy - uprawnienia są przyznane na 5 lat

Adrian Uciński,
Romana Jakubczyk
  • Edukacja prozdrowotna w szkole jako kształtowanie zachowań służących zdrowiu

♦ Cele i zadania edukacji zdrowotnej.

♦ Szkoła przyjazna zdrowiu.

♦ Kształtowanie nawyków oraz postaw prozdrowotnych.

Marianna Kłyk
  • Higiena zdrowia psychicznego w pracy nauczyciela

♦ Wyznaczniki zdrowia psychicznego.  Higiena zdrowia psychicznego.

♦ Stres jako jeden z czynników wpływających na zdrowie psychiczne.Fizjologia stresu.

♦ Omówienia konsekwencji zdrowotnych przewlekłego stresu.

♦ Wybrane metody radzenia sobie ze stresem.

Marianna Kłyk

 

Kierunek 2

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Zmiany w ortografii polskiej - przegląd ważniejszych wydawnictw i stron internetowych z zakresu poprawności językowej

♦ Dokument RJP o zmianie zasad pisowni i interpunkcji

♦ Zmiany zasad pisowni

♦ Zmiany zasad interpunkcji

dr Mirella Zajega
  • Aktywny uczeń - metody, techniki aktywizowania i motywowania

♦ Aktywność ucznia kluczem do sukcesu w nauczaniu

♦ Sposoby aktywizacji ucznia

♦ Rozwijanie aktywności ucznia - przykładowe działania

Joanna Drążek, dr Barbara Czwartos

Anna Czarlińska-Wężyk
  • Aktywni(e) i poza schematem z wykorzystaniem metod aktywizujących

♦ Pogłębienie kompetencji kreatywnych na przykładzie aktywizujących metod heurystycznych

♦ Myślenie lateralne vs myślenie wertykalne

♦ Połączenie aktywności ucznia (w zakresie rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego) z realizacją podstawy programowej

dr Agnieszka Twaróg-Kanus

 

Kierunek 3

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Praca zespołowa na lekcji

♦ Kształtowanie umiejętności współpracy

♦ Metody rozwijania kreatywności uczniów

♦ Metody rozwijania kreatywności uczniów

dr Mirella Zajega
  • Zacznij od… - relacje w klasie szkolnej fundamentem sukcesu

♦ Relacje uczeń - nauczyciel

♦ Relacje w klasie / grupie - klucz do sukcesu w nauce

♦ Budowanie pozytywnej atmosfery, wzajemnych relacji przykładowe ćwiczenia

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych

♦ Podstawowe zasady motywowania uczniów i zarządzania zespołem klasowym

♦ Przykłady skutecznych strategii motywacyjnych

♦ Przegląd aplikacji cyfrowych wspierających motywowanie i zarządzanie klasą

Anna Czarlińska-Wężyk

Aldona Ferdyn
  • Dobrostan nauczycieli: budowanie pozytywnej atmosfery w klasie. Przykładowe techniki i inspiracje

♦ Znaczenie dobrostanu nauczycieli

♦ Techniki budowania pozytywnej atmosfery

♦ Inspiracje i przykłady jak tworzyć pozytywną atmosferę i dbać o dobre relacje w klasie / szkole

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy z uczniem z dysleksją

♦ Dysleksja i jej wpływ na proces uczenia się 

♦ Zasady opracowania materiałów dla ucznia dyslektycznego

♦ Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym

dr Barbara Czwartos
  • Uczniowie zdolni - jak ich rozpoznać i jak z nimi pracować?

♦ Strategie rozpoznawania uczniów zdolnych

♦ Praca z uczniami zdolnymi-indywidualizacja nauczania, metody i techniki pracy

♦ Współpraca z rodzicami i specjalistami

Anna Czarlińska Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Różnice pokoleniowe - Milenialsi, pokolenie Z i generacja Alfa - skuteczne komunikowanie się, narzędzia do współpracy

♦ Generacja Zet, generacja Alfa - charakterystyka pokoleń

♦ Zasady komunikacji z uczniami z pokolenia Zet i Alfa

♦ Dostosowanie zasad komunikacji do wymagań pokolenia Zet i pokolenia Alfa

Anna Czarlińska Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Wychowanie jako kształtowanie osobowości świetle prawdy, dobra, piękna

♦ Wychowanie jako kształtowanie postaw

♦ Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno

♦ Kształtowanie postaw w kontekście TRÓJMIANU WYCHOWANIA: INTENCJA - CZYN - KONSEKWENCJA

Marianna Kłyk
  • Współpraca z rodzicami: Rozwój psychoseksualny dziecka

♦ Metodyka prowadzenia spotkań z rodzicami

♦ Fizjologia dojrzewania psychoseksualnego dziewcząt

♦ Problemy okresu dojrzewania psychoseksualnego

♦ Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów związanych    z okresem dojrzewania psychoseksualnego. Dojrzewania    psychoseksualnego chłopców

Marianna Kłyk
  • Stany lękowe i depresja wśród dzieci i młodzieży

♦ Psychofizjologia stresu w kontekście takich emocji jak strach, lęk

♦ Depresja: przyczyny, objawy, leczenie

♦ Pomoc osobie w depresji (co mówić, czego nie mówić; dieta antydepresyjna)

Marianna Kłyk

  • Pierwsza pomoc emocjonalna w sytuacji kryzysowej

♦ Fizjologia stresu. Zespół stresu pourazowego. Stres i kryzys jako kontinuum

♦ Kryzys psychologiczny: kryzysowe myślenie, kryzysowe emocje, kryzysowe zachowania

♦ Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej

Marianna Kłyk

  • Dziecko krzywdzone – jak je rozpoznać?

♦ Przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, wykorzystanie seksualne - symptomy fizyczne, psychiczne i społeczne

♦ Charakterystyka dziecka krzywdzonego. Omówienie konsekwencji zdrowotnych dziecka krzywdzonego

♦ Pomoc dziecku krzywdzonemu

Marianna Kłyk

  • Stany depresyjne, autoagresja i próby samobójcze. Interwencje kryzysowe oraz profilaktyka psychopedagogiczna w świetle odpowiedzialności prawnej

♦ Depresja przyczyny, objawy

♦ Autoagresja, próby samobójcze

♦ Pierwsza pomoc emocjonalna w kryzysie psychologicznym

♦ Odpowiedzialność prawna w profilaktyce zachowań    autodestrukcyjnych

Marianna Kłyk

dr Paweł Matyszkiewicz
  • Współpraca z rodzicami w profilaktyce oraz rozwiązywaniu konfliktów: nauczyciel - rodzic, nauczyciel - uczeń, uczeń - uczeń

♦ Przykładowe sytuacje konfliktowe i reagowanie na nie w relacjach szkolnych (nauczyciel - rodzic, nauczyciel - uczeń). Przyczyny pojawiania się konfliktów

♦ Rodzaje konfliktów

♦ Rozwiązywanie konfliktów ze względu na jego rodzaj. Gesty zgody. Rozwiązywanie konfliktów na przykładzie analizy przykładowych opisów konfliktów szkolnych

Marianna Kłyk

  • Współpraca z rodzicami - rozpoznawanie i pomoc dziecku nękanemu w szkole

♦ Charakterystyka zjawiska nękania. Charakterystyka ofiary. Charakterystyka sprawcy

♦ Wskaźnik graniczny  między droczeniem się a nękaniem.  Analiza przypadku nękania

♦ Współpraca szkoły z rodzicami. Środki zaradcze na poziomie szkoły: pomoc uczniowi nękanemu, pomoc agresorom; działania na poziomie klasy, szkoły. Kodeks karny

Marianna Kłyk

  • Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień (behawioralnych oraz od substancji)

♦ Definicja uzależnień behawioralnych - kryteria diagnostyczne

♦ Mechanizm wchodzenia w uzależnienia behawioralne. Przykładowe uzależnienia

♦ Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień behawioralnych

Marianna Kłyk

  • Współpraca z rodzicami - budowanie autorytetu nauczyciela i rodzica

♦ Autorytet a idol

♦ Konsekwencje braku autorytetu rodziców i nauczycieli

♦ Czynniki wpływające  oraz uniemożliwiające budowanie autorytetu rodziców oraz nauczycieli

♦ Autorytet rodziców - autorytet nauczycieli

Marianna Kłyk

  • Dziecko przewlekle chore w szkole

♦ Homeostaza

♦ Dziecko przewlekle chore - charakterystyka

♦ Omówienie niektórych chorób przewlekłych (np. cukrzyca, choroby układu krążenia, choroby alergiczne - inne - jednostki chorobowe do ustalenia przez radę pedagogiczną)

♦ Postępowanie nauczyciela w przypadku wybranych schorzeń przewlekłych dzieci

Marianna Kłyk

 

Kierunek 4

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. 

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Narzędzia cyfrowe wspierające procesy edukacyjne
dr Barbara Czwartos

Aldona Ferdyn
  • Nowoczesny nauczyciel - wykorzystanie darmowych narzędzi wspomagających realizację podstawy programowej

♦ Zaprezentowanie różnych narzędzi cyfrowych wspomagających proces nauczania

♦ Przykłady wykorzystania narzędzi cyfrowych w nowoczesnych metodach nauczania (wybór narzędzi jest ustalana według potrzeb danej szkoły)

Marta Cichoń-Sendor
  • Aplikacje cyfrowe wspomagające pracę z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

♦ Omówienie zasad tworzenia materiałów w wybranych aplikacjach podnoszących efektywność pracy z uczniem ze specjalnymi potzrebami edukacyjnymi, np. wordwall, canva, genially 

♦ Omówienie narzędzi cyfrowych ułatwiających naukę uczniowi ze specjalnymi potrzebami, np. ułatwienia na platformie Teams, rozszerzenia w przeglądarkach internetowych

Barbara Czwartos

Aldona Ferdyn
  • Przyszłość edukacji: wpływ sztucznej inteligencji na proces nauczania i uczenia się

♦ Rozwój i zastosowanie sztucznej inteligencji

♦ Sztuczna inteligencja jako wsparcie w procesie nauczania i uczenia się - darmowe narzędzia AI

♦ Niebezpieczeństwo związane z AI

Marta Cichoń-Sendor
  • Cyberbezpieczeństwo

♦ Cyberbezpieczeństwo i cyberhigiena, a zagrożenia w sieci 

♦ Krytyczne podejście do informacji jako ważny element cyberbezpieczeństwa

♦ Prawne i praktyczne aspekty zagrożeń w internecie

Andrzej Musiał
  • Twórczość i kreatywność nauczyciela, a ograniczenia wynikające z prawa autorskiego

♦ Nauczyciel i uczeń jako autor, prawa autora

♦ Czy sztuczna inteligencja jest autorem ?

♦ Przygotowanie i zamieszczanie materiałów w mediach społecznościowych zgodnie z prawem autorskim

Andrzej Musiał

 

Kierunek 5

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Metoda projektu po nowemu: jak wdrożyć zasady lekcji odwróconej?

♦ Myślenie projektowe - kompetencja XXI wieku

♦ Kształcenie umiejętności myślenia projektowego / design thinking

♦ Myślenie projektowe w praktyce: lekcja odwrócona

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia - zastosowanie prostych narzędzi i technik

♦ Definicje i znaczenie krytycznego myślenia w życiu codziennym i edukacji

♦ Narzędzia i techniki wspierające krytyczne myślenie -rutyny myślowe

♦ Integracja krytycznego myślenia w codziennej pracy nauczyciela

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos
  • Wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego w planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej

♦ Szkoła w społeczności lokalnej

♦ Współpraca szkoły z instytucjami i mieszkańcami

♦ Zasoby środowiska przyrodniczego w otoczeniu szkoły

Anna Czarlińska-Wężyk

Mariola Lux
  • Myślenie wizualne, sketchnotka, grafonotka, czyli jak ułatwić uczniom proces zapamiętywania i stosowania informacji

♦ Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia

♦ Myślenie wizualne - sposób na poprawę efektywności nauczania

♦ Notatki wizualne - zasady i techniki tworzenia

dr Barbara Czwartos
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych, myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego na zajęciach szkolnych

♦ Rozumienie kompetencji kluczowych w świetle przepisów unijnych

♦ Kształcenie kompetencji kluczowych - działania praktyczne 

♦ Techniki rozwijania myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego

♦ Wybrane aplikacje w tworzeniu materiałów rozwijających kompetencje kluczowe

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

Kierunek 6

Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

 

Zakres tematyczny
Prowadzący
  • Mobilność zawodowa uczniów

♦ Globalne obywatelstwo: praktyki, staże wolontariaty: jak wdrożyć ucznia do zawodu?

♦ Youthpass i Metoda Bilansu Kompetencji w cyfrowym portfolio ucznia

♦ Nieformalna edukacja zawodowa- czy otrzymanie certyfikatu jest jedyną drogą do uzyskania zatrudnienia?

Hanna Dąbrowska
  • Kompetencje społeczne uczniów w edukacji zawodowej

♦ Rozwój kompetencji pracowniczych - funkcjonowanie w roli współpracownika

♦ Przyswajanie wiedzy w warunkach rzeczywistych - zderzenie z realiami zawodu

♦ Wdrożenie do działania na procesach (leaneducation)

Hanna Dąbrowska
Europejskie programy dla edukacji zawodowej

♦ Programy unijne dla szkół o charakterze zawodowym

♦ Szkolnictwo zawodowe - stereotypy a rzeczywistość

♦ Dostosowanie polskiego szkolnictwa zawodowego do standardów Unii Europejskiej

Hanna Dąbrowska
  • Planowanie rozwoju zawodowego - zaczynasz od preorientacji

♦ Treści programowe w preorientacji zawodowej

♦ Warunki i sposoby realizacji programu preorientacji zawodowej

♦ Zasoby do wykorzystania dla programów preorientacji zawodowej

Hanna Dąbrowska

 

Kierunek 7

Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

Zakres tematyczny
 Prowadzący
  • Język Edukacji Szkolnej (JES) – metody pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w kontekściekomunikacji, przekazu treści oraz zapamiętania informacji

♦ Zjawiska utrudniające uczenie się języka polskiego jako obcego, np. etnocentryzm, anomia

♦ Metoda JES-pl - zasady pracy i przykłady

♦ Narzędzia ułatwiające komunikację i uczenie się

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik
  • Integracja międzykulturowa - praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym

♦ Mapa kulturowa- komunikacja i system wartości

♦ Wzmacnianie pozytywnych postaw i zachowań- motywacja

♦ Interkulturowe ćwiczenia integrujące klasę

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik
  • Edukacja w wielokulturowej klasie

♦ Wielokulturowość i interkulturowość - założenia teoretyczne. Rozpoznawanie potrzeb

♦ Sposoby na ograniczanie konfliktów i budowanie relacji - interkulturowe ćwiczenia integrujące

♦ Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w klasie? Materiały dydaktyczne i dobre praktyki

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik