SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2024/2025
Kierunek 1
Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Podstawy prawne edukacji zdrowotnej w szkole ♦ Rola dyrektora i nauczycieli jako promotorów zdrowia ♦ Przykłady dobrych praktyk |
dr Tomasz Grad |
♦ Prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu pierwszej pomocy - uprawnienia są przyznane na 5 lat |
Adrian Uciński,Romana Jakubczyk |
♦ Cele i zadania edukacji zdrowotnej. ♦ Szkoła przyjazna zdrowiu. ♦ Kształtowanie nawyków oraz postaw prozdrowotnych. |
Marianna Kłyk |
♦ Wyznaczniki zdrowia psychicznego. Higiena zdrowia psychicznego. ♦ Stres jako jeden z czynników wpływających na zdrowie psychiczne.Fizjologia stresu. ♦ Omówienia konsekwencji zdrowotnych przewlekłego stresu. ♦ Wybrane metody radzenia sobie ze stresem. |
Marianna Kłyk |
Kierunek 2
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Dokument RJP o zmianie zasad pisowni i interpunkcji ♦ Zmiany zasad pisowni ♦ Zmiany zasad interpunkcji |
dr Mirella Zajega |
♦ Aktywność ucznia kluczem do sukcesu w nauczaniu ♦ Sposoby aktywizacji ucznia ♦ Rozwijanie aktywności ucznia - przykładowe działania |
Joanna Drążek, dr Barbara Czwartos
|
♦ Pogłębienie kompetencji kreatywnych na przykładzie aktywizujących metod heurystycznych ♦ Myślenie lateralne vs myślenie wertykalne ♦ Połączenie aktywności ucznia (w zakresie rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego) z realizacją podstawy programowej |
dr Agnieszka Twaróg-Kanus |
Kierunek 3
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Kształtowanie umiejętności współpracy ♦ Metody rozwijania kreatywności uczniów ♦ Metody rozwijania kreatywności uczniów |
dr Mirella Zajega |
♦ Relacje uczeń - nauczyciel ♦ Relacje w klasie / grupie - klucz do sukcesu w nauce ♦ Budowanie pozytywnej atmosfery, wzajemnych relacji przykładowe ćwiczenia |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Podstawowe zasady motywowania uczniów i zarządzania zespołem klasowym ♦ Przykłady skutecznych strategii motywacyjnych ♦ Przegląd aplikacji cyfrowych wspierających motywowanie i zarządzanie klasą |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Znaczenie dobrostanu nauczycieli ♦ Techniki budowania pozytywnej atmosfery ♦ Inspiracje i przykłady jak tworzyć pozytywną atmosferę i dbać o dobre relacje w klasie / szkole |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Dysleksja i jej wpływ na proces uczenia się ♦ Zasady opracowania materiałów dla ucznia dyslektycznego ♦ Metodyka pracy z uczniem dyslektycznym |
dr Barbara Czwartos |
♦ Strategie rozpoznawania uczniów zdolnych ♦ Praca z uczniami zdolnymi-indywidualizacja nauczania, metody i techniki pracy ♦ Współpraca z rodzicami i specjalistami |
Anna Czarlińska Wężyk
|
♦ Generacja Zet, generacja Alfa - charakterystyka pokoleń ♦ Zasady komunikacji z uczniami z pokolenia Zet i Alfa ♦ Dostosowanie zasad komunikacji do wymagań pokolenia Zet i pokolenia Alfa |
Anna Czarlińska Wężyk
|
♦ Wychowanie jako kształtowanie postaw ♦ Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno ♦ Kształtowanie postaw w kontekście TRÓJMIANU WYCHOWANIA: INTENCJA - CZYN - KONSEKWENCJA |
Marianna Kłyk |
♦ Metodyka prowadzenia spotkań z rodzicami ♦ Fizjologia dojrzewania psychoseksualnego dziewcząt ♦ Problemy okresu dojrzewania psychoseksualnego ♦ Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów związanych z okresem dojrzewania psychoseksualnego. Dojrzewania psychoseksualnego chłopców |
Marianna Kłyk |
♦ Psychofizjologia stresu w kontekście takich emocji jak strach, lęk ♦ Depresja: przyczyny, objawy, leczenie ♦ Pomoc osobie w depresji (co mówić, czego nie mówić; dieta antydepresyjna) |
Marianna Kłyk
|
♦ Fizjologia stresu. Zespół stresu pourazowego. Stres i kryzys jako kontinuum ♦ Kryzys psychologiczny: kryzysowe myślenie, kryzysowe emocje, kryzysowe zachowania ♦ Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej |
Marianna Kłyk
|
♦ Przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, wykorzystanie seksualne - symptomy fizyczne, psychiczne i społeczne ♦ Charakterystyka dziecka krzywdzonego. Omówienie konsekwencji zdrowotnych dziecka krzywdzonego ♦ Pomoc dziecku krzywdzonemu |
Marianna Kłyk
|
♦ Depresja przyczyny, objawy ♦ Autoagresja, próby samobójcze ♦ Pierwsza pomoc emocjonalna w kryzysie psychologicznym ♦ Odpowiedzialność prawna w profilaktyce zachowań autodestrukcyjnych |
Marianna Kłyk
|
♦ Przykładowe sytuacje konfliktowe i reagowanie na nie w relacjach szkolnych (nauczyciel - rodzic, nauczyciel - uczeń). Przyczyny pojawiania się konfliktów ♦ Rodzaje konfliktów ♦ Rozwiązywanie konfliktów ze względu na jego rodzaj. Gesty zgody. Rozwiązywanie konfliktów na przykładzie analizy przykładowych opisów konfliktów szkolnych |
Marianna Kłyk
|
♦ Charakterystyka zjawiska nękania. Charakterystyka ofiary. Charakterystyka sprawcy ♦ Wskaźnik graniczny między droczeniem się a nękaniem. Analiza przypadku nękania ♦ Współpraca szkoły z rodzicami. Środki zaradcze na poziomie szkoły: pomoc uczniowi nękanemu, pomoc agresorom; działania na poziomie klasy, szkoły. Kodeks karny |
Marianna Kłyk
|
♦ Definicja uzależnień behawioralnych - kryteria diagnostyczne ♦ Mechanizm wchodzenia w uzależnienia behawioralne. Przykładowe uzależnienia ♦ Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień behawioralnych |
Marianna Kłyk
|
♦ Autorytet a idol ♦ Konsekwencje braku autorytetu rodziców i nauczycieli ♦ Czynniki wpływające oraz uniemożliwiające budowanie autorytetu rodziców oraz nauczycieli ♦ Autorytet rodziców - autorytet nauczycieli |
Marianna Kłyk
|
♦ Homeostaza ♦ Dziecko przewlekle chore - charakterystyka ♦ Omówienie niektórych chorób przewlekłych (np. cukrzyca, choroby układu krążenia, choroby alergiczne - inne - jednostki chorobowe do ustalenia przez radę pedagogiczną) ♦ Postępowanie nauczyciela w przypadku wybranych schorzeń przewlekłych dzieci |
Marianna Kłyk |
Kierunek 4
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
|
dr Barbara Czwartos
|
♦ Zaprezentowanie różnych narzędzi cyfrowych wspomagających proces nauczania ♦ Przykłady wykorzystania narzędzi cyfrowych w nowoczesnych metodach nauczania (wybór narzędzi jest ustalana według potrzeb danej szkoły) |
Marta Cichoń-Sendor |
♦ Omówienie zasad tworzenia materiałów w wybranych aplikacjach podnoszących efektywność pracy z uczniem ze specjalnymi potzrebami edukacyjnymi, np. wordwall, canva, genially ♦ Omówienie narzędzi cyfrowych ułatwiających naukę uczniowi ze specjalnymi potrzebami, np. ułatwienia na platformie Teams, rozszerzenia w przeglądarkach internetowych |
Barbara Czwartos
|
♦ Rozwój i zastosowanie sztucznej inteligencji ♦ Sztuczna inteligencja jako wsparcie w procesie nauczania i uczenia się - darmowe narzędzia AI ♦ Niebezpieczeństwo związane z AI |
Marta Cichoń-Sendor |
♦ Cyberbezpieczeństwo i cyberhigiena, a zagrożenia w sieci ♦ Krytyczne podejście do informacji jako ważny element cyberbezpieczeństwa ♦ Prawne i praktyczne aspekty zagrożeń w internecie |
Andrzej Musiał |
♦ Nauczyciel i uczeń jako autor, prawa autora ♦ Czy sztuczna inteligencja jest autorem ? ♦ Przygotowanie i zamieszczanie materiałów w mediach społecznościowych zgodnie z prawem autorskim |
Andrzej Musiał |
Kierunek 5
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Myślenie projektowe - kompetencja XXI wieku ♦ Kształcenie umiejętności myślenia projektowego / design thinking ♦ Myślenie projektowe w praktyce: lekcja odwrócona |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Definicje i znaczenie krytycznego myślenia w życiu codziennym i edukacji ♦ Narzędzia i techniki wspierające krytyczne myślenie -rutyny myślowe ♦ Integracja krytycznego myślenia w codziennej pracy nauczyciela |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Szkoła w społeczności lokalnej ♦ Współpraca szkoły z instytucjami i mieszkańcami ♦ Zasoby środowiska przyrodniczego w otoczeniu szkoły |
Anna Czarlińska-Wężyk
|
♦ Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia ♦ Myślenie wizualne - sposób na poprawę efektywności nauczania ♦ Notatki wizualne - zasady i techniki tworzenia |
dr Barbara Czwartos |
♦ Rozumienie kompetencji kluczowych w świetle przepisów unijnych ♦ Kształcenie kompetencji kluczowych - działania praktyczne ♦ Techniki rozwijania myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego ♦ Wybrane aplikacje w tworzeniu materiałów rozwijających kompetencje kluczowe |
dr Barbara Czwartos
|
Kierunek 6
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Globalne obywatelstwo: praktyki, staże wolontariaty: jak wdrożyć ucznia do zawodu? ♦ Youthpass i Metoda Bilansu Kompetencji w cyfrowym portfolio ucznia ♦ Nieformalna edukacja zawodowa- czy otrzymanie certyfikatu jest jedyną drogą do uzyskania zatrudnienia? |
Hanna Dąbrowska |
♦ Rozwój kompetencji pracowniczych - funkcjonowanie w roli współpracownika ♦ Przyswajanie wiedzy w warunkach rzeczywistych - zderzenie z realiami zawodu ♦ Wdrożenie do działania na procesach (leaneducation) |
Hanna Dąbrowska |
Europejskie programy dla edukacji zawodowej♦ Programy unijne dla szkół o charakterze zawodowym ♦ Szkolnictwo zawodowe - stereotypy a rzeczywistość ♦ Dostosowanie polskiego szkolnictwa zawodowego do standardów Unii Europejskiej |
Hanna Dąbrowska |
♦ Treści programowe w preorientacji zawodowej ♦ Warunki i sposoby realizacji programu preorientacji zawodowej ♦ Zasoby do wykorzystania dla programów preorientacji zawodowej |
Hanna Dąbrowska |
Kierunek 7
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Zakres tematyczny |
Prowadzący |
♦ Zjawiska utrudniające uczenie się języka polskiego jako obcego, np. etnocentryzm, anomia ♦ Metoda JES-pl - zasady pracy i przykłady ♦ Narzędzia ułatwiające komunikację i uczenie się |
dr Barbara Czwartos
|
♦ Mapa kulturowa- komunikacja i system wartości ♦ Wzmacnianie pozytywnych postaw i zachowań- motywacja ♦ Interkulturowe ćwiczenia integrujące klasę |
dr Barbara Czwartos
|
♦ Wielokulturowość i interkulturowość - założenia teoretyczne. Rozpoznawanie potrzeb ♦ Sposoby na ograniczanie konfliktów i budowanie relacji - interkulturowe ćwiczenia integrujące ♦ Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w klasie? Materiały dydaktyczne i dobre praktyki |
dr Barbara Czwartos
|