Zakres tematyczny
|
Prowadzący
|
Planowane treści
|
Rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela
|
- Higiena zdrowia psychicznego w pracy nauczyciela
|
Marianna Kłyk
|
-
Wyznaczniki zdrowia psychicznego. Higiena zdrowia psychicznego.
-
Stres jako jeden z czynników wpływających na zdrowie psychiczne.Fizjologia stresu.
-
Omówienia konsekwencji zdrowotnych przewlekłego stresu..
-
Wybrane metody radzenia sobie ze stresem.
|
- Autoprezentacja – techniki i strategie
|
dr Mirella Zajega
|
-
Budowanie pozytywnego wizerunku samego siebie
-
Zasady skutecznej autoprezentacji
-
Zachowania i sygnały werbalne i niewerbalne
|
- Jak dbać o gardło w zawodzie nauczyciela – dieta i emisja głosu
|
|
- Komunikacja pozawerbalna: mowa ciała i nauczycielski dress code
|
|
- Zamień swój głos w swój najlepszy atut − emisja głosu i technika mówienia
|
Marianna Kłyk
Ekspert zewnętrzny – artysta Filharmonii Śląskiej
|
|
- Wypalenie zawodowe nauczyciela. Stres w pracy nauczyciela
|
dr Paweł Matyszkiewicz
|
-
Pojęcie i symptomy wypalenia zawodowego
-
Stres jako przyczyna wypalenia zawodowego. Sposoby redukcji stresu.
-
Metody i techniki przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
|
- Budowanie autorytetu nauczyciela
|
-
Zachowania nauczyciela warunkujące dobrą współpracę z uczniami i rodzicami
-
Metody i techniki budowania autorytetu nauczyciela
-
Przykłady dobrych praktyk
|
- Mediacje szkole i rówieśnicze – narzędzie do rozwiązywania konfliktów i sporów
|
dr Agnieszka Twaróg-Kanus
|
|
- Etyka w pracy nauczyciela
|
dr Tomasz Grad
|
-
Podstawy prawne etyki zawodu nauczyciela
-
Zasady odpowiedzialności za naruszenie etyki zawodu
-
Przykłady dobrych praktyk
|
- Nowa droga awansu zawodowego i ocena pracy na stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego
|
Maria Syta
|
-
Zasady i wymagania po nowemu do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego Zadania dyrektora i mentora w awansie
-
Ocena pracy nauczyciela w awansie zawodowym
-
Egzamin i rozmowa kwalifikacyjna - jak się przygotować?
|
Komunikacja wewnątrzszkolna
|
- Pozytywny dialog z sobą. Nawyki językowe a dobra komunikacja
|
dr Mirella Zajega
|
-
Budowanie poczucia własnej wartości na poziomie mentalnym
-
Zdrowa i niezdrowa semantyka w dialogu wewnętrznym i relacjach społecznych
-
Pozytywne i destruktywne schematy myślowe
|
- Komunikacja interpersonalna – zasady i techniki
|
-
Zasady pogłębionej komunikacji
-
Postawy blokujące i utrudniające komunikację
-
Czynniki sprzyjające komunikowaniu
|
- Wywieranie wpływu na ludzi. Niezbędnik dyrektora
|
dr Tomasz Grad
|
-
Podstawowe strategie i zasady wywierania wpływu na ludzi
-
Przykłady zachowań interpersonalnych
-
Sposoby i narzędzia wykorzystania w pracy dyrektora
|
- O współpracy nauczycielskiej, czyli jak z ograniczeń wydobyć potencjał?
|
Anna Czarlińska-Wężyk
|
- Na czym polega dobra współpraca? Role w zespole.
- 6 kroków do poprawy efektywności współpracy w zespole.
- Przykładowe narzędzia pomocne w budowaniu współpracy.
|
- Dobrostan nauczycieli: budowanie pozytywnej atmosfery w klasie. Przykładowe techniki i inspiracje
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Barbara Czwartos
|
-
Znaczenie dobrostanu nauczycieli.
-
Techniki budowania pozytywnej atmosfery.
-
Inspiracje i przykłady jak tworzyć pozytywną atmosferę i dbać o dobre relacje w klasie/ szkole
|
Jak przygotować się do pracy z uczniami i z rodzicami?
|
- Jak rozmawiać z rodzicami o inkluzji?
|
dr Agnieszka Twaróg-Kanus
|
-
Istota i składowe partnerstwa edukacyjnego
-
Sposoby efektywnej współpracy z rodzicami
-
Warsztatowy przykład dobrych praktyk
|
- Współpraca z rodzicami: Rozwój psychoseksualny dziecka
|
Marianna Kłyk
|
-
Metodyka prowadzenia spotkań z rodzicami
-
Fizjologia dojrzewania psychoseksualnego dziewcząt. Fizjologia
-
Problemy okresu dojrzewania psychoseksualnego.
- Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów związanych z okresem dojrzewania psychoseksualnego.dojrzewania psychoseksualnego chłopców.
|
- Współpraca z rodzicami w profilaktyce oraz rozwiązywaniu konfliktów: nauczyciel – rodzic, nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń
|
-
Przykładowe sytuacje konfliktowe i reagowanie na nie w relacjach szkolnych (nauczyciel – rodzic, nauczyciel - uczeń). Przyczyny pojawiania się konfliktów.
-
Rodzaje konfliktów
-
Rozwiązywanie konfliktów ze względu na jego rodzaj. Gesty zgody. Rozwiązywanie konfliktów na przykładzie analizy przykładowych opisów konfliktów szkolnych.
|
- Współpraca z rodzicami – rozpoznawanie i pomoc dziecku nękanemu w szkole
|
|
- Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień (behawioralnych oraz od substancji)
|
-
Definicja uzależnień behawioralnych - kryteria diagnostyczne.
-
Mechanizm wchodzenia w uzależnienia behawioralne. Przykładowe uzależnienia.
-
Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień behawioralnych.
|
- Współpraca z rodzicami – budowanie autorytetu nauczyciela i rodzica
|
|
- Podstawowe formy i zasady współpracy szkoły z rodzicami uczniów
|
Anna Czarlińska-Wężyk
Maria Syta
|
|