Jesteś tutaj: Strona główna > Oferta> Kompetencje społeczne i rozwój osobisty nauczyciela

Kompetencje społeczne i rozwój osobisty nauczyciela

Zgłoszenia: Dział Szkoleń:

Standardowa liczba godzin szkolenia rady pedagogicznej – 5.

W zamówieniu szkolenia Rady Pedagogicznej, prosimy o podanie:

1) Tematu szkolenia 2) Propozycji terminu 3) Danych osoby do kontaktu.

Prosimy o zgłoszenie telefoniczne pod numerem: 32 203 66 56 / 32 203 66 40 lub mailowe: kursy@womkat.edu.pl lub szkolenia@womkat.edu.pl.

Zakres tematyczny

Prowadzący

Planowane treści

Rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela

  • Higiena zdrowia psychicznego w pracy nauczyciela

Marianna Kłyk

  • Wyznaczniki zdrowia psychicznego.  Higiena zdrowia psychicznego.

  • Stres jako jeden z czynników wpływających na zdrowie psychiczne.Fizjologia stresu. 

  • Omówienia konsekwencji zdrowotnych przewlekłego stresu..

  • Wybrane metody radzenia sobie ze stresem.

  • Autoprezentacja – techniki i strategie

dr Mirella Zajega

 

 

  • Budowanie pozytywnego wizerunku samego siebie 

  • Zasady skutecznej autoprezentacji 

  • Zachowania i sygnały werbalne i niewerbalne

  • Jak dbać o gardło w zawodzie nauczyciela – dieta i emisja głosu
  • Dieta a praca głosem

  • Emisja głosu w pracy mówcy

  • Komunikacja pozawerbalna: mowa ciała i nauczycielski dress code
  • Mowa ciała w procesie komunikacji 

  • Zasady komponowania stroju w pracy nauczyciela

  • Zamień swój głos w swój najlepszy atut − emisja głosu i technika mówienia 

Marianna Kłyk

Ekspert zewnętrzny – artysta Filharmonii Śląskiej

  • Czynniki wpływające na prawidłową emisję głosu

  • Praktyczne ćwiczenia jak pracować głosem (ćwiczenia artykulacyjne i emisyjne)

  • Wypalenie zawodowe nauczyciela. Stres w pracy nauczyciela

dr Paweł Matyszkiewicz

 

 

  • Pojęcie i symptomy wypalenia zawodowego

  •  Stres jako przyczyna wypalenia zawodowego. Sposoby redukcji stresu.

  •  Metody i techniki przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.

  • Budowanie autorytetu nauczyciela
  • Zachowania nauczyciela warunkujące dobrą współpracę z uczniami i rodzicami

  •  Metody i techniki budowania autorytetu nauczyciela

  •  Przykłady dobrych praktyk

  • Mediacje szkole i rówieśnicze – narzędzie do rozwiązywania konfliktów i sporów

dr Agnieszka Twaróg-Kanus

  • Mediacje i inne sposoby rozwiązywania konfliktów

  •  Warsztat kompetencji komunikacyjnych

  •  Zasady mediacji w szkole

  • Etyka w pracy nauczyciela

dr Tomasz Grad

  • Podstawy prawne etyki zawodu nauczyciela 

  •  Zasady odpowiedzialności za naruszenie etyki zawodu

  • Przykłady dobrych praktyk

  • Nowa droga awansu zawodowego i ocena pracy na stopień nauczyciela mianowanego lub  dyplomowanego

Maria Syta

  • Zasady i wymagania po nowemu  do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego lub  dyplomowanego Zadania dyrektora i mentora w awansie

  • Ocena pracy nauczyciela w awansie zawodowym

  • Egzamin i rozmowa kwalifikacyjna - jak się przygotować?

Komunikacja wewnątrzszkolna

  • Pozytywny dialog z sobą. Nawyki językowe a dobra komunikacja

dr Mirella Zajega

 

  • Budowanie poczucia własnej wartości na poziomie mentalnym 

  • Zdrowa i niezdrowa semantyka w dialogu wewnętrznym i relacjach społecznych 

  •  Pozytywne i destruktywne schematy myślowe

  • Komunikacja interpersonalna – zasady i techniki
  • Zasady pogłębionej komunikacji

  • Postawy blokujące i utrudniające komunikację

  • Czynniki sprzyjające komunikowaniu

  • Wywieranie wpływu na ludzi. Niezbędnik dyrektora

dr Tomasz Grad

  • Podstawowe strategie i zasady wywierania wpływu na ludzi 

  • Przykłady zachowań interpersonalnych 

  • Sposoby i narzędzia wykorzystania w pracy dyrektora

  • O współpracy nauczycielskiej, czyli jak z ograniczeń wydobyć potencjał?

Anna Czarlińska-Wężyk

 

  •  Na czym polega dobra współpraca? Role w zespole.
  • 6 kroków do poprawy efektywności współpracy w zespole.
  • Przykładowe narzędzia pomocne w budowaniu współpracy.
  • Dobrostan nauczycieli: budowanie pozytywnej atmosfery w klasie. Przykładowe techniki i inspiracje

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos

  • Znaczenie dobrostanu nauczycieli.

  • Techniki budowania pozytywnej atmosfery.

  • Inspiracje i przykłady jak tworzyć pozytywną atmosferę i dbać o dobre relacje w klasie/ szkole

Jak przygotować się do pracy z uczniami i z rodzicami?

  • Jak rozmawiać z rodzicami o inkluzji?

dr Agnieszka Twaróg-Kanus

  • Istota i składowe partnerstwa edukacyjnego

  •  Sposoby efektywnej współpracy z rodzicami

  •  Warsztatowy przykład dobrych praktyk

  • Współpraca z rodzicami: Rozwój psychoseksualny dziecka

Marianna Kłyk

 

 

 

 

  • Metodyka prowadzenia spotkań z rodzicami

  • Fizjologia dojrzewania psychoseksualnego dziewcząt.  Fizjologia 

  • Problemy okresu dojrzewania psychoseksualnego.

  • Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów związanych z okresem dojrzewania psychoseksualnego.dojrzewania psychoseksualnego chłopców.
  • Współpraca z rodzicami w profilaktyce oraz rozwiązywaniu konfliktów: nauczyciel – rodzic, nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń
  • Przykładowe sytuacje konfliktowe i reagowanie na nie w relacjach szkolnych (nauczyciel – rodzic, nauczyciel - uczeń). Przyczyny pojawiania się konfliktów. 

  • Rodzaje konfliktów

  • Rozwiązywanie konfliktów ze względu na jego rodzaj. Gesty zgody. Rozwiązywanie konfliktów na przykładzie analizy przykładowych opisów konfliktów szkolnych.

  • Współpraca z rodzicami – rozpoznawanie i pomoc dziecku nękanemu w szkole
  • Charakterystyka zjawiska nękania. Charakterystyka ofiary. Charakterystyka sprawcy.

  • Wskaźnik graniczny  między droczeniem się a nękaniem.  Analiza przypadku nękania.

  • Współpraca szkoły z rodzicami. Środki zaradcze na poziomie szkoły: pomoc uczniowi nękanemu, pomoc agresorom; działania na poziomie klasy, szkoły.Kodeks karny
  • Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień (behawioralnych oraz od substancji)
  • Definicja uzależnień behawioralnych - kryteria diagnostyczne.

  • Mechanizm wchodzenia w uzależnienia behawioralne. Przykładowe uzależnienia.

  • Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień behawioralnych.

  • Współpraca z rodzicami – budowanie autorytetu nauczyciela i rodzica
  • Autorytet a idol.  

  • Konsekwencje braku autorytetu rodziców i nauczycieli.

  • Czynniki wpływające  oraz uniemożliwiające budowanie autorytetu rodziców oraz nauczycieli.

  • autorytet rodziców - autorytet nauczycieli.
  • Podstawowe formy i zasady współpracy szkoły z rodzicami uczniów

Anna Czarlińska-Wężyk

Maria Syta

  • Zmiany społeczne i kulturowe: jak zmieniają się oczekiwania i podejście rodziców.

  • Podstawy efektywnej komunikacji i kanały komunikacji przydatne w praktyce szkolnej.

  • Współpraca w praktyce.