Jesteś tutaj: Strona główna > Oferta> Dydaktyka przedmiotowa i narzędzia dydaktyczne

Dydaktyka przedmiotowa i narzędzia dydaktyczne

Zgłoszenia: Dział Szkoleń:

Standardowa liczba godzin szkolenia rady pedagogicznej – 5.

W zamówieniu szkolenia Rady Pedagogicznej, prosimy o podanie:

1) Tematu szkolenia 2) Propozycji terminu 3) Danych osoby do kontaktu.

Prosimy o zgłoszenie telefoniczne pod numerem: 32 203 66 56 / 32 203 66 40 lub mailowe: kursy@womkat.edu.pl lub szkolenia@womkat.edu.pl.

 

Zakres tematyczny

Prowadzący

Planowane treści

Skuteczne nauczanie

  • Higiena uczenia się

Marianna Kłyk

  • Kompetencja kluczowa –„umiejętność uczenia się”. 

  • FIzjologia uczenia się:  Fazy tworzenia i magazynowania informacji w pamięci. Pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała. Pamięć deklaratywna. Pamięć proceduralna. Pamięć wybiórcza. 

  • Wpływ  odżywiania na proces zapamiętywania. Rola snu.

  • Warunki zewnętrzne sprzyjające zapamiętywaniu.  Rola zadań domowych.

  • Doskonalenie kompetencji szkół w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos

 

 

 

  • Podstawy prawne oceniania szkolnego.
  • Pojęcie i funkcje oceny w edukacji.Wpływ oceniania na efekty kształcenia i rozwój ucznia.
  • Ocena jako informacja zwrotna-przykładowe narzędzia do oceny postępów.
  • Ocenianie inaczej – alternatywne techniki oceniania
  • Ocenianie - pojęcie i funkcje oceny w edukacji

  • Co i jak możemy a co musimy oceniać - przykładowe metody i formy oceniania

  • Alternatywne formy oceniania wiedzy i umiejętności ucznia 

  • Ocenianie szkolne bez tajemnic – obiektywizm czy intuicja?
  • Podstawy prawne oceniania szkolnego 

  • Funkcje oceny szkolnej i jej wpływ na wyniki kształcenia 

  • Jak oceniać sprawiedliwie i obiektywnie - techniki oceniania

  • Zacznij od… − relacje w klasie szkolnej fundamentem sukcesu
  • Relacje uczeń – nauczyciel
  • Relacje w klasie/ grupie – klucz do sukcesu w nauce  
  • Budowanie pozytywnej atmosfery, wzajemnych relacji – przykładowe ćwiczenia
  • Różnice pokoleniowe – Milenialsi, pokolenie Z i generacja Alfa – skuteczne komunikowanie się, narzędzia do współpracy
  • Generacja Zet, generacja Alfa – charakterystyka pokoleń

  •  Zasady komunikacji z uczniami z pokolenia Zet i Alfa

  • Dostosowanie zasad komunikacji do wymagań pokolenia Zet i pokolenia Alfa

  • Pokolenie zet i pokolenie alfa – skuteczne metody i techniki nauczania
  • Pokolenie Zet, pokolenia Alfa – charakterystyka pokoleń

  • Zmiany  w procesie uczenia się pokolenia Zet i pokolenia Alfa

  • Szkoła pokolenia Zet i pokolenia Alfa: metodyka pracy

  • Zasady neurodydaktyki przyczyniające się do podniesienia efektywności procesu uczenia się i nauczania

dr Barbara Czwartos

 

  • Funkcjonowanie pamięci - rodzaje i istota przetwarzania i zapamiętywania informacji

  • Proces zapominania – techniki i strategie uniemożliwiające zapominanie informacji

  • Efektywny proces nauczania i uczenia się – przykładowe zasady neurodydaktyki

  • Sposoby wprowadzania i powtarzania informacji: wykorzystanie wybranych aplikacji  

  • Myślenie wizualne, sketchnotka, grafonotka, czyli jak ułatwić uczniom proces zapamiętywania i stosowania informacji
  • Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia

  • Myślenie wizualne - sposób na poprawę efektywności nauczania

  • Notatki wizualne -zasady i techniki tworzenia

  • Techniki uczenia się i nauczania – usprawnienie i ułatwienie procesu zapamiętywania i przypominania informacji
  • Uczenie się jako proces  

  • Zasady przetwarzania informacji

  • Techniki uczenia się i nauczania – jak podnieść efektywność procesu nauczania 

  • Wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego w planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej

Mariola Lux

Anna Czarlińska-Wężyk

  • Szkoła w społeczności lokalnej

  • Współpraca szkoły z instytucjami i mieszkańcami

  • Zasoby środowiska przyrodniczego w otoczeniu szkoły

  • Nauka kreatywnego i twórczego myślenia w szkole

dr Ewa Chorąży

Aleksandra Gorzelik

 

 

 

  • Kreatywność i twórcze myślenie - czyli co przez to rozumiemy?

  •  Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia w szkole -  kształtowanie kreatywnych postaw życiowych (jak to zrobić?, czyli - formy i metody pracy);

  •  kreatywność, innowacyjność i poczucie sprawczości.

  • Dobrostan ucznia, nauczyciela i rodzica, czyli jak kształtować funkcjonowanie i rozwój społeczności szkolnej
  • Uczeń, rodzic, nauczyciel - Podmioty edukacji szkolnej i ich wzajemne powiązanie;

  •  Potencjalne sposoby i formy współpracy;

  •  Oczekiwania i możliwe sposoby kreowania współpracy;

  • Wzajemne korzyści ze współpracy w wymiarze wychowawczym, edukacyjnym.

 

  • Relacje jako główny element skutecznej edukacji
  • Dobra edukacja musi wyjść od relacji i na końcu do niej powinna wrócić (z dorobku neuronauk);

  •  Myślenie o dobrostanie jednej i drugiej strony oraz jego wpływ na osiągnięcie równowagi i uruchomienie procesu edukacyjnego;

  • Edukacja oparta na relacjach kluczem do funkcjonowania w szybko zmieniającej się rzeczywistości;

  • Relacja - kluczem do efektywnego uczenia się, do tworzenia atmosfery pracy i w pracy.

  • Jak zapewnić sukces na egzaminie zewnętrznym uczniowi, nauczycielowi i szkole

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

  • Wymagania w systemie egzaminów zewnętrznych, czyli - wymagania egzaminacyjne w kontekście Podstawy programowej kształcenia ogólnego;

  • Sposób i formy pracy z uczniem - realizacja wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych;

  • Analiza kontekstowa wyników egzaminów w szkole, jej sens i cele;

  • Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych dla efektywnego planowania pracy z uczniem (przykłady);

  • Wdrażanie wniosków do codziennej pracy edukacyjnej na wszystkich przedmiotach.

  • Metody i techniki skutecznego uczenia − nauczania

dr Paweł Matyszkiewicz

 

  • Cechy skutecznego nauczyciela

  • Praktyczne zastosowanie kilkunastu narzędzi multimedialnych na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych

  •  ”Stare” metody pracy wobec “nowych” uczniów

  • Nauka przyjemnością – jak uczyć ciekawie
  • Skuteczna edukacja - koncentracja, porcjowanie, powtarzanie, rozumienie. 

  •  Uczenie przez doświadczanie

  • Rola emocji w nauczaniu

  •  Przykłady kilkudziesięciu dobrych praktyk

  • Neurodydaktyka w praktyce szkolnej. Jak pobudzać i wykorzystać naturalne procesy neurobiologiczne dla wzmocnienia skuteczności działania

dr Ewa Chorąży

  • Czym jest neurodydaktyka, jak funkcjonują mechanizmy pamięci i koncentracji;

  • Rola emocji i wyobraźni w praktyce edukacyjnej;

  • Projektowanie skutecznych działań edukacyjnych z wykorzystaniem dorobku neuronauk (zasady, przykłady).

dr Barbara Czwartos

  • Uczenie się jako proces 

  • Modele procesu uczenia się oraz ich dostosowanie do wieku i potrzeb uczniów

  • Efektywność procesu uczenia się - jak wykorzystać funkcjonowanie pamięci

  • Zasady neurodydaktyki podnoszące efektywność procesu uczenia się

  • Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem edukacji XXI wieku

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

 

 

 

  •  Uczenie się jako proces 

  • Jak podnieść efektywność procesu nauczania  (np. aktywizacja wiedzy, zastosowanie mnemotechnik itp.)

  • Wykorzystanie wybranych aplikacji w procesie uczenia się  

  • Pamięć i uwaga, czyli jak efektywnie uczyć się i nauczać
  •  Pamięć – zasady funkcjonowania

  • Uwaga, koncentracja – niezbędne czynniki w procesie uczenia i nauczania

  • Jak utrzymać koncentrację ucznia, poprawić funkcjonowanie jego pamięci – omówienie przykładowych technik 

  •  Wykorzystanie aplikacji i AI do tworzenia materiałów wspierających koncentrację ucznia

  • Nauczanie strategiczne – jak ułatwić uczniom przyswajanie i wykorzystywanie informacji
  • Uczenie się jako proces strategiczny 

  • Bezpośrednie strategie uczenia się i możliwości ich zastosowania  w nabywaniu wiedzy i umiejętności

  • Pośrednie strategie uczenia się i możliwości ich zastosowania w procesie uczenia się

  • Praca zespołowa na lekcji

dr Mirella Zajega

  • kształtowanie umiejętności współpracy

  • metody rozwijania kreatywności uczniów

  • organizacja pracy zespołowej 

Kompetencje kluczowe

  • Planowanie procesu dydaktycznego z uwzględnieniem procesów uczenia się, obowiązujących przepisów, wytycznych UE, np. dotyczących kompetencji kluczowych

Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

  • Planowanie, rodzaje planowania - podstawowe działania nauczycieli w oparciu o przepisy prawa oświatowego  

  • Planowanie procesu dydaktycznego z uwzględnieniem wytycznych UE dotyczących m.in EPJ, kompetencji kluczowych itp.

  • Nowoczesne podejście do kompetencji kluczowych – metody i techniki ich kształtowania

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

  • Uczenie się jako kompetencja kluczowa XXI w.

  • Kompetencje kluczowe - rodzaje-jak je kształtować.

  • Kształcenie kompetencji kluczowych na poszczególnych przedmiotach.

  • Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej

dr Ewa Chorąży 

Aleksandra Gorzelik

Cezary Lempa

 

  •  
  •  
  •  
  • Kształcenie kompetencji jako rdzeń pracy szkolnej
  • Pojęcie “kompetencji kluczowych” jako fundamentu kształcenia ogólnego i przedmiotowego w szkole;

  • Kompetencje jako “rdzeń edukacji” w cyklu kształcenia, a także część wspólna edukacji przedmiotowej w szkole; 

  • Czynności/aktywności i zadania rozwijające kompetencje (w tym myślenie krytyczne);

  • Efekty kształcenia kompetencji - przykłady (życie, edukacja, egzaminy).

  • Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem edukacji XXI wieku

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

 

 

 

 

 

dr Ewa Chorąży

 

  •  Uczenie się jako proces i kompetencja kluczowa

  •  Jak podnieść efektywność procesu nauczania  (np. aktywizacja wiedzy, zastosowanie mnemotechnik itp.)

  • Wykorzystanie wybranych aplikacji w procesie uczenia się

  • Kompetencje kluczowe czy kompetencje przyszłości?
  • Myślenie krytyczne - tzw. kompetencja XXI wieku i jej miejsce w katalogu kompetencji kluczowych;

  • myślenie krytyczne jako  kluczowa kompetencjaedukacyjna i egzaminacyjna (przykłady);

  • kompetencje pożądane na rynku pracy współczesnego świata, będące  wyznacznikiem sukcesu i możliwości znalezienia się na w/w rynku;

  • Kompetencje jako “rdzeń edukacji” i część wspólna edukacji przedmiotowej w szkole. 

  • Jak kształcić i rozwijać kompetencje/myślenie krytyczne - propozycje i  przykłady z różnych stron świata.  Analiza przypadków.

  • Kształcenie kompetencji kluczowych i myślenia krytycznego –warunkiem sukcesu edukacyjnego i egzaminacyjnego ucznia, nauczyciela i szkoły

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

  • Kompetencje kluczowe i myślenie krytyczne jako - cel edukacji szkolnej i “rdzeń kształcenia”;

  • Kompetencje kluczowe/myślenie krytyczne i  ich miejsce w  systemie egzaminów zewnętrznych (pokaz, analiza przykładowych zadań);

  • Sposoby i metody pracy edukacyjnej, narzędzia pomocne w kształceniu k.k. i m.k.

  • Rozwijanie kompetencji kluczowych, myślenia analitycznego, krytycznego oraz  kreatywnego na zajęciach szkolnych

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

  • Rozumienie kompetencji kluczowych w świetle przepisów unijnych

  • Kształcenie kompetencji kluczowych - działania praktyczne

  • Techniki rozwijania myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego

  • Wybrane aplikacje w tworzeniu materiałów rozwijających kompetencje kluczowe

  • Jak kształtować kompetencje kluczowe na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych?

Mariola Lux

Maria Syta

 
  • Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie

  • W jaki sposób kompetencje kluczowe wpisują się w podstawę programową?

  • Jak i kiedy kształtować  kompetencje kluczowe na lekcjach matematyki i geografii

Aktywność i kreatywność w procesie uczenia się i nauczania

  • Jak rozwijać umiejętność myślenia analitycznego i kreatywnego ucznia?

Aleksandra Gorzelik

Mariola Lux

  •  
  •  
  •  
  • Aktywny uczeń – metody oraz techniki aktywizowania i motywowania

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos

Propozycja 1

  • Aktywność ucznia kluczem do sukcesu w nauczaniu

  • Sposoby aktywizacji ucznia 

  • Rozwijanie aktywności ucznia – przykładowe działania

dr Barbara Czwartos

Joanna Drążek

Propozycja 2

  • Jak zaangażować ucznia w proces lekcyjny: m.in.- wykorzystanie TIK
  • Motywacja i autonomia ucznia

  • Rola nauczyciela w procesie aktywizacji uczniów w procesie nauczania

 dr Mirella Zajega

Propozycja 3

  • Aktywność ucznia w procesie przyswajania wiedzy
  • Metody aktywizujące

  • Dobór metody do treści lekcji

  • Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń, czyli jak rozwijać kompetencje przyszłości

dr Barbara Czwartos

Aleksandra Gorzelik

  • Kreatywność jako kompetencja XXI wieku

  • Czynniki determinujące myślenie kreatywne

  • Kreatywny nauczyciel - jak kształcić własną umiejętność myślenia kreatywnego

  • Ćwiczenia i zadania rozwijające kreatywność ucznia 

  • Twórczość i kreatywność nauczyciela, a ograniczenia wynikające z prawa autorskiego

Andrzej Musiał

  • Nauczyciel i uczeń jako autor, prawa autora

  • Czy sztuczna inteligencja jest autorem ? 

  • Przygotowanie i zamieszczanie materiałów w mediach społecznościowych zgodnie z prawem autorskim

Narzędzia i metody

  • Wykorzystanie nowoczesnego myślenia projektowego (Design Thinking) w planowaniu i realizacji zadań szkoły

Aleksandra Gorzelik

dr Barbara Czwartos

 

 

  • Planowanie z uwzględnieniem realnych potrzeb uczniów i nauczycieli

  • DT jako metoda tworzenia i realizacji angażujących projektów w zróżnicowanych zespołach uczniowskich  

  • Praktyczne rozwiązania i prezentacja dobrych praktyk

  • Rozwijanie kreatywności i innowacyjności z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych
  • Badanie środowiska szkoły: zasoby oraz potrzeby uczniów i nauczycieli

  • Działania innowacyjne we współpracy ze środowiskiem lokalnym 

  • Otwarte zasoby edukacyjne i narzędzia cyfrowe ułatwiające prezentowanie wyników pracy
  • Metoda projektu po nowemu: jak wdrożyć zasady lekcji odwróconej?

Anna Czarlińska-Wężyk

dr Barbara Czwartos

 

 

  • Myślenie projektowe – kompetencja XXI wieku 

  • Kształcenie umiejętności myślenia projektowego/ design thinking

  • Myślenie projektowe w praktyce: lekcja odwrócona

  • Działalność innowacyjna szkoły – od postaw prawnych do inspiracji
  • Podstawy prawne działalności innowacyjnej. 

  • Planowanie i wdrażanie innowacyjnych projektów. 

  • Ewaluacja i rozwój innowacji.Przykłady dobrych praktyk

  • Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia – zastosowanie prostych narzędzi i technik
  • Definicje  i znaczenie krytycznego myślenia w życiu codziennym i edukacji.

  • Narzędzia i techniki wspierające krytyczne myślenie-rutyny myślowe. 

  • Integracja krytycznego myślenia w codziennej pracy nauczyciela.

  • Współpraca (Collaboration w modelu 4K) w środowisku szkolnym jako kompetencja przyszłości

Aleksandra Gorzelik

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  • Wykorzystanie AI w projektach edukacyjnych
  •  
  •  
  •  
  • Rola wizualizacji w procesie uczenia się i nauczania – zastosowanie wybranych aplikacji
  • Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia

  • Wizualizacja jako sposób aktywizowania ucznia i jego wiedzy

  • Notatki wizualne – nowy sposób notowania

  • Story telling, czyli jak opowiadając uczyć lepiej
  • Story telling jako metoda nauczania

  • Zasady tworzenia opowieści 

  • Story telling w praktyce – przykładowe działania 

  • Rola informacji zwrotnej w procesie uczenia się i nauczania

dr Ewa Chorąży

Cezary Lempa

 

  •  
  •  
  •  
  • Informacja zwrotna jako ważny element oceniania wewnątrzszkolnego
  •  
  •  
  •  
  • Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych

Anna Czarlińska-Wężyk

Aldona Ferdyn

  • Podstawowe zasady motywowania uczniów i zarządzania zespołem klasowym.  

  • Przykłady skutecznych strategii motywacyjnych 

  • Przegląd aplikacji cyfrowych wspierających motywowanie i zarządzanie klasą.

  • Zmiany zasad pisowni i interpunkcji polskiej obowiązujące od 1 stycznia 2026 roku. Przegląd ważniejszych stron internetowych z zakresu poprawności językowej

dr Mirella Zajega

  • Dokument RJP o zmianie zasad pisowni i interpunkcji

  •  Zmiany zasad pisowni

  • Zmiany zasad interpunkcji

  • Narzędzia do samosprawdzającej się wiedzy − ocenianie bez nakładu czasu

Hanna Dąbrowska

  • Interaktywne sprawdziany wiedzy uczniów 

  • Platformy i narzędzia pozwalające tworzyć testy zgodnie z własnymi potrzebami 

  • Zalety nauczania kształtującego

Języki obce

  • Zwiększenie skuteczności nauczania języków obcych, czyli jak uczyć, żeby nauczyć (kompleksowe wspomaganie szkół i placówek oświatowych w zakresie nauczania języków obcych)

dr Barbara Czwartos

Joanna Drążek

  • Analiza i diagnoza potrzeb w zakresie nauczania języków obcych 

  •  Techniki podnoszące skuteczność nauczania j. obcych

  • Techniki przygotowania do egzaminów zewnętrznych wpływające na osiąganie przez uczniów lepszych wyników.