Zakres tematyczny
|
Prowadzący
|
Planowane treści
|
Skuteczne nauczanie
|
|
Marianna Kłyk
|
-
Kompetencja kluczowa –„umiejętność uczenia się”.
-
FIzjologia uczenia się: Fazy tworzenia i magazynowania informacji w pamięci. Pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała. Pamięć deklaratywna. Pamięć proceduralna. Pamięć wybiórcza.
-
Wpływ odżywiania na proces zapamiętywania. Rola snu.
-
Warunki zewnętrzne sprzyjające zapamiętywaniu. Rola zadań domowych.
|
- Doskonalenie kompetencji szkół w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Barbara Czwartos
|
- Podstawy prawne oceniania szkolnego.
- Pojęcie i funkcje oceny w edukacji.Wpływ oceniania na efekty kształcenia i rozwój ucznia.
- Ocena jako informacja zwrotna-przykładowe narzędzia do oceny postępów.
|
- Ocenianie inaczej – alternatywne techniki oceniania
|
-
Ocenianie - pojęcie i funkcje oceny w edukacji
-
Co i jak możemy a co musimy oceniać - przykładowe metody i formy oceniania
-
Alternatywne formy oceniania wiedzy i umiejętności ucznia
|
- Ocenianie szkolne bez tajemnic – obiektywizm czy intuicja?
|
-
Podstawy prawne oceniania szkolnego
-
Funkcje oceny szkolnej i jej wpływ na wyniki kształcenia
-
Jak oceniać sprawiedliwie i obiektywnie - techniki oceniania
|
- Zacznij od… − relacje w klasie szkolnej fundamentem sukcesu
|
- Relacje uczeń – nauczyciel
- Relacje w klasie/ grupie – klucz do sukcesu w nauce
- Budowanie pozytywnej atmosfery, wzajemnych relacji – przykładowe ćwiczenia
|
- Różnice pokoleniowe – Milenialsi, pokolenie Z i generacja Alfa – skuteczne komunikowanie się, narzędzia do współpracy
|
-
Generacja Zet, generacja Alfa – charakterystyka pokoleń
-
Zasady komunikacji z uczniami z pokolenia Zet i Alfa
-
Dostosowanie zasad komunikacji do wymagań pokolenia Zet i pokolenia Alfa
|
- Pokolenie zet i pokolenie alfa – skuteczne metody i techniki nauczania
|
-
Pokolenie Zet, pokolenia Alfa – charakterystyka pokoleń
-
Zmiany w procesie uczenia się pokolenia Zet i pokolenia Alfa
|
- Zasady neurodydaktyki przyczyniające się do podniesienia efektywności procesu uczenia się i nauczania
|
dr Barbara Czwartos
|
-
Funkcjonowanie pamięci - rodzaje i istota przetwarzania i zapamiętywania informacji
-
Proces zapominania – techniki i strategie uniemożliwiające zapominanie informacji
-
Efektywny proces nauczania i uczenia się – przykładowe zasady neurodydaktyki
-
Sposoby wprowadzania i powtarzania informacji: wykorzystanie wybranych aplikacji
|
- Myślenie wizualne, sketchnotka, grafonotka, czyli jak ułatwić uczniom proces zapamiętywania i stosowania informacji
|
-
Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia
-
Myślenie wizualne - sposób na poprawę efektywności nauczania
-
Notatki wizualne -zasady i techniki tworzenia
|
- Techniki uczenia się i nauczania – usprawnienie i ułatwienie procesu zapamiętywania i przypominania informacji
|
|
- Wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego w planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej
|
Mariola Lux
Anna Czarlińska-Wężyk
|
-
Szkoła w społeczności lokalnej
-
Współpraca szkoły z instytucjami i mieszkańcami
-
Zasoby środowiska przyrodniczego w otoczeniu szkoły
|
- Nauka kreatywnego i twórczego myślenia w szkole
|
dr Ewa Chorąży
Aleksandra Gorzelik
|
-
Kreatywność i twórcze myślenie - czyli co przez to rozumiemy?
-
Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia w szkole - kształtowanie kreatywnych postaw życiowych (jak to zrobić?, czyli - formy i metody pracy);
-
kreatywność, innowacyjność i poczucie sprawczości.
|
- Dobrostan ucznia, nauczyciela i rodzica, czyli jak kształtować funkcjonowanie i rozwój społeczności szkolnej
|
-
Uczeń, rodzic, nauczyciel - Podmioty edukacji szkolnej i ich wzajemne powiązanie;
-
Potencjalne sposoby i formy współpracy;
-
Oczekiwania i możliwe sposoby kreowania współpracy;
-
Wzajemne korzyści ze współpracy w wymiarze wychowawczym, edukacyjnym.
|
|
- Relacje jako główny element skutecznej edukacji
|
-
Dobra edukacja musi wyjść od relacji i na końcu do niej powinna wrócić (z dorobku neuronauk);
-
Myślenie o dobrostanie jednej i drugiej strony oraz jego wpływ na osiągnięcie równowagi i uruchomienie procesu edukacyjnego;
-
Edukacja oparta na relacjach kluczem do funkcjonowania w szybko zmieniającej się rzeczywistości;
-
Relacja - kluczem do efektywnego uczenia się, do tworzenia atmosfery pracy i w pracy.
|
- Jak zapewnić sukces na egzaminie zewnętrznym uczniowi, nauczycielowi i szkole
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
|
-
Wymagania w systemie egzaminów zewnętrznych, czyli - wymagania egzaminacyjne w kontekście Podstawy programowej kształcenia ogólnego;
-
Sposób i formy pracy z uczniem - realizacja wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych;
-
Analiza kontekstowa wyników egzaminów w szkole, jej sens i cele;
-
Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych dla efektywnego planowania pracy z uczniem (przykłady);
-
Wdrażanie wniosków do codziennej pracy edukacyjnej na wszystkich przedmiotach.
|
- Metody i techniki skutecznego uczenia − nauczania
|
dr Paweł Matyszkiewicz
|
-
Cechy skutecznego nauczyciela
-
Praktyczne zastosowanie kilkunastu narzędzi multimedialnych na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych
-
”Stare” metody pracy wobec “nowych” uczniów
|
- Nauka przyjemnością – jak uczyć ciekawie
|
-
Skuteczna edukacja - koncentracja, porcjowanie, powtarzanie, rozumienie.
-
Uczenie przez doświadczanie
-
Rola emocji w nauczaniu
-
Przykłady kilkudziesięciu dobrych praktyk
|
- Neurodydaktyka w praktyce szkolnej. Jak pobudzać i wykorzystać naturalne procesy neurobiologiczne dla wzmocnienia skuteczności działania
|
dr Ewa Chorąży
|
-
Czym jest neurodydaktyka, jak funkcjonują mechanizmy pamięci i koncentracji;
-
Rola emocji i wyobraźni w praktyce edukacyjnej;
-
Projektowanie skutecznych działań edukacyjnych z wykorzystaniem dorobku neuronauk (zasady, przykłady).
|
dr Barbara Czwartos
|
-
Uczenie się jako proces
-
Modele procesu uczenia się oraz ich dostosowanie do wieku i potrzeb uczniów
-
Efektywność procesu uczenia się - jak wykorzystać funkcjonowanie pamięci
-
Zasady neurodydaktyki podnoszące efektywność procesu uczenia się
|
- Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem edukacji XXI wieku
|
dr Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
|
-
Uczenie się jako proces
-
Jak podnieść efektywność procesu nauczania (np. aktywizacja wiedzy, zastosowanie mnemotechnik itp.)
-
Wykorzystanie wybranych aplikacji w procesie uczenia się
|
- Pamięć i uwaga, czyli jak efektywnie uczyć się i nauczać
|
-
Pamięć – zasady funkcjonowania
-
Uwaga, koncentracja – niezbędne czynniki w procesie uczenia i nauczania
-
Jak utrzymać koncentrację ucznia, poprawić funkcjonowanie jego pamięci – omówienie przykładowych technik
-
Wykorzystanie aplikacji i AI do tworzenia materiałów wspierających koncentrację ucznia
|
- Nauczanie strategiczne – jak ułatwić uczniom przyswajanie i wykorzystywanie informacji
|
-
Uczenie się jako proces strategiczny
-
Bezpośrednie strategie uczenia się i możliwości ich zastosowania w nabywaniu wiedzy i umiejętności
-
Pośrednie strategie uczenia się i możliwości ich zastosowania w procesie uczenia się
|
- Praca zespołowa na lekcji
|
dr Mirella Zajega
|
-
kształtowanie umiejętności współpracy
-
metody rozwijania kreatywności uczniów
-
organizacja pracy zespołowej
|
Kompetencje kluczowe
|
- Planowanie procesu dydaktycznego z uwzględnieniem procesów uczenia się, obowiązujących przepisów, wytycznych UE, np. dotyczących kompetencji kluczowych
|
Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
|
-
Planowanie, rodzaje planowania - podstawowe działania nauczycieli w oparciu o przepisy prawa oświatowego
-
Planowanie procesu dydaktycznego z uwzględnieniem wytycznych UE dotyczących m.in EPJ, kompetencji kluczowych itp.
|
- Nowoczesne podejście do kompetencji kluczowych – metody i techniki ich kształtowania
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
|
-
Uczenie się jako kompetencja kluczowa XXI w.
-
Kompetencje kluczowe - rodzaje-jak je kształtować.
-
Kształcenie kompetencji kluczowych na poszczególnych przedmiotach.
|
- Kompetencje kluczowe – pojęcie i planowanie pracy lekcyjnej
|
dr Ewa Chorąży
Aleksandra Gorzelik
Cezary Lempa
|
|
- Kształcenie kompetencji jako rdzeń pracy szkolnej
|
-
Pojęcie “kompetencji kluczowych” jako fundamentu kształcenia ogólnego i przedmiotowego w szkole;
-
Kompetencje jako “rdzeń edukacji” w cyklu kształcenia, a także część wspólna edukacji przedmiotowej w szkole;
-
Czynności/aktywności i zadania rozwijające kompetencje (w tym myślenie krytyczne);
-
Efekty kształcenia kompetencji - przykłady (życie, edukacja, egzaminy).
|
- Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem edukacji XXI wieku
|
dr Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
dr Ewa Chorąży
|
-
Uczenie się jako proces i kompetencja kluczowa
-
Jak podnieść efektywność procesu nauczania (np. aktywizacja wiedzy, zastosowanie mnemotechnik itp.)
-
Wykorzystanie wybranych aplikacji w procesie uczenia się
|
- Kompetencje kluczowe czy kompetencje przyszłości?
|
-
Myślenie krytyczne - tzw. kompetencja XXI wieku i jej miejsce w katalogu kompetencji kluczowych;,
-
myślenie krytyczne jako kluczowa kompetencjaedukacyjna i egzaminacyjna (przykłady);
-
kompetencje pożądane na rynku pracy współczesnego świata, będące wyznacznikiem sukcesu i możliwości znalezienia się na w/w rynku;
-
Kompetencje jako “rdzeń edukacji” i część wspólna edukacji przedmiotowej w szkole.
-
Jak kształcić i rozwijać kompetencje/myślenie krytyczne - propozycje i przykłady z różnych stron świata. Analiza przypadków.
|
- Kształcenie kompetencji kluczowych i myślenia krytycznego –warunkiem sukcesu edukacyjnego i egzaminacyjnego ucznia, nauczyciela i szkoły
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
|
-
Kompetencje kluczowe i myślenie krytyczne jako - cel edukacji szkolnej i “rdzeń kształcenia”;
-
Kompetencje kluczowe/myślenie krytyczne i ich miejsce w systemie egzaminów zewnętrznych (pokaz, analiza przykładowych zadań);
-
Sposoby i metody pracy edukacyjnej, narzędzia pomocne w kształceniu k.k. i m.k.
|
- Rozwijanie kompetencji kluczowych, myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego na zajęciach szkolnych
|
dr Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
|
-
Rozumienie kompetencji kluczowych w świetle przepisów unijnych
-
Kształcenie kompetencji kluczowych - działania praktyczne
-
Techniki rozwijania myślenia analitycznego, krytycznego oraz kreatywnego
-
Wybrane aplikacje w tworzeniu materiałów rozwijających kompetencje kluczowe
|
- Jak kształtować kompetencje kluczowe na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych?
|
Mariola Lux
Maria Syta
|
-
Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie
-
W jaki sposób kompetencje kluczowe wpisują się w podstawę programową?
-
Jak i kiedy kształtować kompetencje kluczowe na lekcjach matematyki i geografii
|
Aktywność i kreatywność w procesie uczenia się i nauczania
|
- Jak rozwijać umiejętność myślenia analitycznego i kreatywnego ucznia?
|
Aleksandra Gorzelik
Mariola Lux
|
|
- Aktywny uczeń – metody oraz techniki aktywizowania i motywowania
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Barbara Czwartos
|
Propozycja 1
-
Aktywność ucznia kluczem do sukcesu w nauczaniu
-
Sposoby aktywizacji ucznia
-
Rozwijanie aktywności ucznia – przykładowe działania
|
dr Barbara Czwartos
Joanna Drążek
|
Propozycja 2
|
dr Mirella Zajega |
Propozycja 3
|
- Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń, czyli jak rozwijać kompetencje przyszłości
|
dr Barbara Czwartos
Aleksandra Gorzelik
|
-
Kreatywność jako kompetencja XXI wieku
-
Czynniki determinujące myślenie kreatywne
-
Kreatywny nauczyciel - jak kształcić własną umiejętność myślenia kreatywnego
-
Ćwiczenia i zadania rozwijające kreatywność ucznia
|
- Twórczość i kreatywność nauczyciela, a ograniczenia wynikające z prawa autorskiego
|
Andrzej Musiał
|
-
Nauczyciel i uczeń jako autor, prawa autora
-
Czy sztuczna inteligencja jest autorem ?
-
Przygotowanie i zamieszczanie materiałów w mediach społecznościowych zgodnie z prawem autorskim
|
Narzędzia i metody
|
- Wykorzystanie nowoczesnego myślenia projektowego (Design Thinking) w planowaniu i realizacji zadań szkoły
|
Aleksandra Gorzelik
dr Barbara Czwartos
|
-
Planowanie z uwzględnieniem realnych potrzeb uczniów i nauczycieli
-
DT jako metoda tworzenia i realizacji angażujących projektów w zróżnicowanych zespołach uczniowskich
-
Praktyczne rozwiązania i prezentacja dobrych praktyk
|
- Rozwijanie kreatywności i innowacyjności z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych
|
|
- Metoda projektu po nowemu: jak wdrożyć zasady lekcji odwróconej?
|
Anna Czarlińska-Wężyk
dr Barbara Czwartos
|
-
Myślenie projektowe – kompetencja XXI wieku
-
Kształcenie umiejętności myślenia projektowego/ design thinking
-
Myślenie projektowe w praktyce: lekcja odwrócona
|
- Działalność innowacyjna szkoły – od postaw prawnych do inspiracji
|
-
Podstawy prawne działalności innowacyjnej.
-
Planowanie i wdrażanie innowacyjnych projektów.
-
Ewaluacja i rozwój innowacji.Przykłady dobrych praktyk
|
- Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia – zastosowanie prostych narzędzi i technik
|
-
Definicje i znaczenie krytycznego myślenia w życiu codziennym i edukacji.
-
Narzędzia i techniki wspierające krytyczne myślenie-rutyny myślowe.
-
Integracja krytycznego myślenia w codziennej pracy nauczyciela.
|
- Współpraca (Collaboration w modelu 4K) w środowisku szkolnym jako kompetencja przyszłości
|
Aleksandra Gorzelik
|
|
- Wykorzystanie AI w projektach edukacyjnych
|
|
- Rola wizualizacji w procesie uczenia się i nauczania – zastosowanie wybranych aplikacji
|
-
Myślenie wizualne - rozumienie pojęcia
-
Wizualizacja jako sposób aktywizowania ucznia i jego wiedzy
-
Notatki wizualne – nowy sposób notowania
|
- Story telling, czyli jak opowiadając uczyć lepiej
|
-
Story telling jako metoda nauczania
-
Zasady tworzenia opowieści
-
Story telling w praktyce – przykładowe działania
|
- Rola informacji zwrotnej w procesie uczenia się i nauczania
|
dr Ewa Chorąży
Cezary Lempa
|
|
- Informacja zwrotna jako ważny element oceniania wewnątrzszkolnego
|
|
- Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych
|
Anna Czarlińska-Wężyk
Aldona Ferdyn
|
-
Podstawowe zasady motywowania uczniów i zarządzania zespołem klasowym.
-
Przykłady skutecznych strategii motywacyjnych
-
Przegląd aplikacji cyfrowych wspierających motywowanie i zarządzanie klasą.
|
- Zmiany zasad pisowni i interpunkcji polskiej obowiązujące od 1 stycznia 2026 roku. Przegląd ważniejszych stron internetowych z zakresu poprawności językowej
|
dr Mirella Zajega
|
|
- Narzędzia do samosprawdzającej się wiedzy − ocenianie bez nakładu czasu
|
Hanna Dąbrowska
|
-
Interaktywne sprawdziany wiedzy uczniów
-
Platformy i narzędzia pozwalające tworzyć testy zgodnie z własnymi potrzebami
-
Zalety nauczania kształtującego
|
Języki obce
|
- Zwiększenie skuteczności nauczania języków obcych, czyli jak uczyć, żeby nauczyć (kompleksowe wspomaganie szkół i placówek oświatowych w zakresie nauczania języków obcych)
|
dr Barbara Czwartos
Joanna Drążek
|
-
Analiza i diagnoza potrzeb w zakresie nauczania języków obcych
-
Techniki podnoszące skuteczność nauczania j. obcych
-
Techniki przygotowania do egzaminów zewnętrznych wpływające na osiąganie przez uczniów lepszych wyników.
|