SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2023/2024
Kierunek 1
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Edukacja międzykulturowa we współczesnej szkole |
Aleksandra Gorzelik |
Kierunek 2
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Wychowanie jako kształtowanie osobowości w świetle prawdy, dobra, piękna |
Marianna Kłyk |
Kompetencje nauczyciela w zakresie profilaktyki |
Marianna Kłyk |
Rola i miejsce wychowania do życia w rodzinie w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły |
Marianna Kłyk |
Współpraca z rodzicami w profilaktyce oraz rozwiązywaniu konfliktów: nauczyciel-rodzic; nauczyciel-uczeń; uczeń - uczeń |
Marianna Kłyk |
Współpraca z rodzicami w obszarze rozpoznawania i pomocy dziecku nękanemu w szkole |
Marianna Kłyk |
Współpraca z rodzicami w profilaktyce uzależnień (behawioralnych oraz od substancji) |
Marianna Kłyk |
Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra |
Marianna Kłyk |
Kierunek 3
Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego. |
Ewa Chorąży |
Ocenianie wewnątrzszkolne jako integralny element procesu kształcenia. | Ewa Chorąży |
Różne sposoby oceniania w świetle przepisów prawa oświatowego. | Ewa Chorąży |
Ocenianie kształtujące w szkole – pomoc uczniowi w uczeniu się, określenia kryteriów sukcesu ucznia. | Ewa Chorąży |
Ocenianie czy informowanie o postępach - istotny element w planowaniu strategii nauczania |
Anna Czarlińska-Wężyk dr Barbara Czwartos |
Doskonalenie kompetencji szkół w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego |
Anna Czarlińska Wężyk dr Barbara Czwartos |
Kierunek 4
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Wychowanie do wartości we współczesnym świecie: edukacja międzykulturowa |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Język Edukacji Szkolnej (JES) - metody pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w kontekście komunikacji, przekazu treści oraz zapamiętania informacji |
dr Barbara Czwartos, dr Mirella Zajega, Aleksandra Gorzelik |
Kierunek 5
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
O współpracy nauczycielskiej, czyli jak z ograniczeń wydobyć potencjał. |
Anna Czarlińska-Wężyk, Aldona Ferdyn |
Rola i zadania wychowawcy klasy-wykorzystanie wybranych technik coachingowych |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego w planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej | Anna Czarlińska-Wężyk, Mariola Lux |
Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem XXI wieku |
Anna Czarlińska-Wężyk |
Problemy zdrowotne dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | Marianna Kłyk |
Stany lękowe i depresja wśród dzieci i młodzieży | Marianna Kłyk |
Komunikacja interpersonalna – zasady i techniki | dr Mirella Zajega |
Kierunek 6
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Szkolne wycieczki turystyczno – krajoznawcze |
Mariola Lux |
Edukacja zdrowotna w szkole. Rola szkoły, dyrektorów i nauczycieli |
dr Tomasz Grad |
Kierunek 7
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Zakres tematyczny |
Prowadzący
|
Nowoczesny nauczyciel − wykorzystanie darmowych narzędzi wspomagających realizację podstawy programowej (szkolenie stacjonarne – sala komputerowe) |
Marta Cichoń - Sendor |
Praca z uczniem z trudnościami w nauce |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Nauczanie strategiczne – jak ułatwić uczniom przyswajanie i wykorzystywanie informacji |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Strategie nauczania, z uwzględnieniem podejścia interdyscyplinarnego- praktyczne rozwiązania |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Memy i memetyka w szkole – kreowanie i zarządzanie wiedzą uczniów |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Kształcenie umiejętności uczenia się wymogiem edukacji XXI wieku |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik, Anna Czarlińska-Wężyk |
Kompetencje kluczowe czy kompetencje przyszłości? | dr Barbara Czwartos,
Aleksandra Gorzelik, Anna Czarlińska-Wężyk |
Praca projektowa jako odpowiedź na wykorzystanie sztucznej inteligencji w rzeczywistości szkolnej |
dr Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Rola wizualizacji w procesie uczenia się i nauczania – zastosowanie wybranych aplikacji | dr Barbara Czwartos,
Aleksandra Gorzelik |
Narzędzia cyfrowe wspierające procesy edukacyjne | dr Barbara Czwartos, Aldona Ferdyn |
Rozwijanie kreatywności i innowacyjności z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych | Aleksandra Gorzelik |
Wykorzystanie nowoczesnego myślenia projektowego (Design Thinking) w planowaniu i realizacji zadań szkoły | Aleksandra Gorzelik |
Motywowanie uczniów i zarządzanie zespołem klasowym z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych | Anna Czarlińska-Wężyk, Aldona Ferdyn |
Storytelling, czyli jak opowiadając uczyć lepiej |
Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik |
Jak rozwijać kreatywność uczniów? |
Barbara Czwartos, Aleksandra Gorzelik, Mariola Lux, Anna Czarlińska - Wężyk |
Wykorzystanie aplikacji do tworzenia interaktywnych lekcji | Barbara Czwartos |
Eduaktywne lekcje – wykorzystanie aplikacji Nearpod i Wizer.me do tworzenia interaktywnych lekcji | Barbara Czwartos |
Aplikacje cyfrowe wspomagające pracę z uczniem specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Barbara Czwartos, Aldona Ferdyn |
Cyberhigiena | Andrzej Musiał |
Aspekty prawne i praktyczne zagrożeń w internecie | Andrzej Musiał |
Krytyczne podejście do informacji w sieci | Andrzej Musiał |
Szukanie odpowiedzi na wątpliwości językowe - przegląd ważniejszych słowników i stron internetowych | dr Mirella Zajega |