
W dniu 8 maja 2013 roku w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach odbyła się Konferencja upowszechniająco-szkoleniowa interdyscyplinarnego programu nauczania modułowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych INTERBLOK (wg nowej podstawy programowej). W konferencji uczestniczyło 70 osób. Byli to dyrektorzy i nauczyciele przedmiotów matematyczno przyrodniczych szkól gimnazjalnych.
Prelegentami byli:
• Wykład: INTERBLOK - rewolucja w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych – Łukasz Słoniowski, specjalista ds. upowszechniania programu INTERBLOK
• Warsztaty: nauczyciel gimnazjów- trenerzy ptogramu Interblok
Głównym celem INTERdyscyplinarnego programu nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum, noszącego także nazwę „INTERBLOK” jest zwiększenie zainteresowania uczniów szkół gimnazjalnych kontynuacją nauki na kierunkach techniczno-przyrodniczych. Program jest propozycją wykorzystania dodatkowych godzin dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i impulsem do pogłębienia ich wzajemnej współpracy.
Program zawiera scenariusze zajęć realizowanych w czasie dwóch godzin lekcyjnych (tzw. Bloków) i zaplanowany jest na trzy lata gimnazjum:
• W pierwszym roku uczniowie uczą się samodzielnego eksperymentowania pracując według instrukcji, w drugim rozwiązują problemy badawcze, a w trzecim budują prototypy urządzeń. Przykładowe tematy zajęć dla uczniów pierwszej klasy: Kuchnia od kuchni, wskaźniki chemiczne, siatki kartograficzne, oddychanie, wykrywanie cukrów.
• W oparciu o zdobyte umiejętności praktyczne, uczniowie klasy drugiej mogą mierzyć się z rozwiązywaniem problemów badawczych jak np.: - nadmuchaj balon trzema sposobami, nie używając pompek ani innych gotowych urządzeń; - badanie twardości wody, praktyczne zastosowanie twierdzenia Talesa
• Ukierunkowanie programu na rozwój umiejętności praktycznych i twórczego myślenia jest szczególnie widoczne w tematyce zajęć przewidzianych dla klas trzecich: budowa silnika rakiety (modelu poruszającego się pod wpływem zwiększonego ciśnienia), budowa modelu poruszającego się lotem ślizgowym inspirowanego sposobami poruszania się wybranych zwierząt, czy wyznaczanie lokalizacji szkoły z pomocą makiety, sznurków i odważników odwzorowujących ilość mieszkańców poszczególnych wiosek.
Uczeń w programie INTERBLOK nie tylko eksperymentuje i tworzy, lecz także opracowuje wyniki swoich badań i zamieszcza je na platformie www oraz uczy się ekonomii poprzez kalkulowanie kosztów własnych działań.
Program powstał w efekcie prac zespołu autorów, którymi kierowali prof. Wojciech Kwiatek oraz Iwo Wroński, pasjonaci nowoczesnej edukacji. Przez rok był testowany w 45 szkołach w całej Polsce, a następnie po naniesieniu poprawek wynikających z testowania został pozytywnie zwalidowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i przeznaczony do upowszechniania w szkołach.
Wydrukowany program jest rozsyłany do szkół, można go także pobrać w wersji elektronicznej ze strony www.interblok.pl