
Wydarzenie ma na celu pogłębienie wiedzy na temat spektrum, zrozumienie różnorodności oraz podniesienie świadomości społecznej na temat życia osób ze spektrum autyzmu. Konferencja Edukacyjna niesie ze sobą szereg informacji i inspiracji dla wszystkich zainteresowanych tematyką.
autor: Cyprian Kasprzykiewicz
14.45 – 15.00 Rozpoczęcie Konferencji i powitanie uczestników przez Pana Dyrektora Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach dr. Jerzego Grada, Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego Pana Prof. dr. hab. Ernesta Zawadę, Pana Dyrektora Oddziału Śląskiego PFRON Jana Wrońskiego, Panią Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. J. Lompy w Katowicach – Anitę Góral.
Przedstawienie agendy wydarzenia oraz zaprezentowanie prelegentów
15.00 - 15.15 Dyrektor Oddziału Śląskiego PFRON Jan Wroński: Obszary wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
15.20 -15.50 dr Marta Niemiec, dr Anida Szafrańska, Paweł Ścisłowicz – Uniwersytet Śląski w Katowicach: Ścieżki edukacyjne młodych dorosłych z ASD
15.55 - 16.15 dr Bożena Stemplewska – Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach: Współpraca z rodzicami w procesie wspierania rozwoju dziecka w spektrum autyzmu.
16.15 - 16.35 dr Agnieszka Roszkowska – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Psychologiczne problemy rodzin dzieci neuroróżnorodnych z uwzględnieniem perspektywy rodzeństwa.
16.35 - 16.55 dr Anna Borzęcka – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Droga uczniów zspektrum autyzmu z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym po ukończeniu szkoły specjalnej.
16.55 - 17.05 PRZERWA: Zestawienie bibliograficzne książek i artykułów z czasopism naukowych dotyczących tematyki ASD za lata 2018-2024 w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. J. Lompy w Katowicach.
17.05 -17.25 Ewa Sawicka - Dyrektor projektu „Empatyczna Akademia” Warszawa: Klasa w neuroróżnorodności – jak rozmawiać i wspierać.
17.20-17.40 dr Karolina Kantyka-Dziwisz – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Wykorzystanie technik i elementów muzykoterapeutycznych w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
17.40-17.50 PRZERWA: Prezentacja prac artystycznych Cypriana Kasprzykiewicza
17.50 - 18.10 Aleksandra Felis-Gajtkowska: Istota wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
18.15 - 18.35 Dorota Kozioł-Żurawska – RODN „WOM” w Katowicach: Integracja sensoryczna – stymulacja taktylna podczas bieżących działań w placówce i w domu.
18.35 - 18.55 Katarzyna Mrówka – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Sposoby na wygaszanie zachowań nieakceptowalnych u uczniów ze spektrum autyzm na pierwszym etapie edukacyjnym.
18.55 - 19.15 Lilianna Samulak - Ekspresja artystyczna w wyrażaniu emocji dziecka ze spektrum autyzmu
19.15 - 19. 35 dr Agnieszka Twaróg-Kanus – RODN „WOM” w Katowicach, Uniwersytet Bielsko-Bialski: Postawy wspierające rozwój dzieci neuroróżnorodnych.
19.35-19.45 PODSUMOWANIE i ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
dr Anna Borzęcka: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog opiekuńczo- wychowawczy, adiunkt naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Absolwentka studiów podyplomowych: Oligofrenopedagogika - Uniwersytet Śląski filia w Cieszynie; Psychopedagogika autyzmu. Ukończyła liczne kursy i szkolenia, np.: Terapia dźwiękiem przy użyciu mis terapeutycznych według metody Petera Hess'a - I i II stopień; Diagnoza AAC, Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych - I i II stopień. Makaton -I stopień; Metodyka strategicznej polistymulacji; Programy aktywności M. i Ch. Knillów.
mgr Aleksandra Felis-Gajtkowska: Od 19 lat nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta, oligofrenopedagog. Absolwentka studiów podyplomowych terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Ukończyła kursy z zakresu: terapii ręki, szybkiego czytania i mnemotechnik. Specjalizuje się w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wiele lat była wolontariuszką w Fundacji Dr Clowna, pomagała w organizacji Olimpiady Specjalnej w Katowicach. Obecnie jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Korczakowskiej Szkole Marzeń. Współpracuje z Centrum Pomocy Modus Vivendi w Siemianowicach Śląskich. Jest mamą niepełnosprawnych bliźniaków, dzięki którym narodziło się zainteresowanie WWR.
dr Karolina Kantyka-Dziwisz: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog specjalny, pedagog edukacji wczesnoszkolnej, muzykoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel edukacji muzycznej. Posiada doświadczenie w pracy nauczycielskiej i muzykoterapeutycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym, a także w zakresie prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Jest autorką Innowacji pedagogicznych: Zagrajmy razem oraz Muza dla muzy oraz współautorką Projektu edukacyjnego Spotkania w krainie barw i dźwięków. Zainteresowania badawcze oscylują wokół zagadnień związanych z dzieckiem z niepełnosprawnością, dzieckiem o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wykorzystaniem muzykoterapii w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, pracy pedagoga specjalnego, a także terapią integracji sensorycznej.
mgr Dorota Kozioł-Żurawska: Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, nauczyciel dyplomowany, wicedyrektor Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 22 w Katowicach. Absolwentka GWSP na kierunku „Zintegrowane kształcenie wczesnoszkolne i wychowanie przedszkolne z logopedią”. Ukończyła studia podyplomowe na kierunkach „Terapia pedagogiczna”, „Oligofrenopedagogika”, „Arteterapia”, „Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Menedżer w oświacie”, „Wiedza o regionie”. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta i kynoterapeuta dzieci z wadami słuchu, wzroku, niepełnosprawnymi intelektualnie i/lub ruchowo oraz z dziećmi zdrowymi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku, edukator regionalny. Posiada duże doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi z spektrum autyzmu, porażeniami oraz dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną ruchowo. Członek zarządu Fundacji „Spina” dla dzieci z rozszczepem kręgosłupa, wykładowca GWSH na kierunku „Dogoterapia”.
mgr Katarzyna Mrówka: nauczyciel akademicki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, nauczyciel dyplomowany wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Ukończyła studia podyplomowe: Wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej oraz język angielski w edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym. Ukończyła wiele specjalistycznych kursów podnoszących jakość pracy rewalidacyjnej takich jak: terapia ręki, praca z dzieckiem z autyzmem w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, czytanie globalne. Autorka licznych programów własnych oraz metodycznych innowacji pedagogicznych: „LEGOmaniacy” , „Magia wiedzy” , „Zabawa z lekturą” , „Mój świat wyrażany przez sztukę – arteterapia, a Zespół Aspergera”. Zainteresowania: zaburzenia ze spektrum autyzmu; metody pracy z dziećmi z trudnościami w nauce, praca z dziećmi wymagającymi terapii ręki; sensoplastyka. arteterapia, nauka z wykorzystaniem klocków Lego, plastyka, różne formy i metody, teatr w wykonaniu dzieci.
dr Marta Niemiec: doktor nauk społecznych w dziedzinie Pedagogika. Sekretarz organizacyjny cyklu międzynarodowych konferencji naukowych: „Specjalne Potrzeby Edukacyjne”, Ustroń – Katowice. Ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe kwalifikacyjne w zakresie tyflopedagogiki oraz podyplomowe studia kwalifikacyjnych w zakresie „Autyzm, Zespół Aspergera oraz inne całościowe zaburzenia rozwojowe – diagnoza i terapia”. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami. Zainteresowania badawcze oscylują wokół: diagnozy i terapii osób z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi; społecznych kontekstów funkcjonowania osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie; inkluzji społecznej i edukacj inkluzyjnej; dydaktyki specjalnej; problematyki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
dr Agnieszka Roszkowska: psycholog, doktor nauk humanistycznych. Od ponad 20 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami prowadząc prywatny gabinet psychologiczny. Ma doświadczenie pracy z uczniami i nauczycielami jako psycholog szkolny. W obszarze zainteresowań naukowych pozostaje tematyka rozwoju człowieka w cyklu życia, diagnozy dzieci krzywdzonych (przemocą fizyczną, psychiczną i seksualną), relacje w rodzinie a także problem agresji i autoagresji dzieci i młodzieży. Jest członkiem Polskiej Akademii Nauk, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, European Association of Psychology and Law.
mgr Ewa Sawicka: psycholog, nauczyciel, coach, trener. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - specjalność psychologia rozwojowa i wychowawcza, ukończyła studia podyplomowe „Trening Twórczości i Arteterapia” w Studium Terapii i Treningu Grupowego w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, jest również terapeutą Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, certyfikowanym coachem. Ukończyła Szkołę Trenerów w Grupie SET. Terapeuta Integracji Sensorycznej II stopnia (PSTIS). Pracuje w duchu Porozumienia Bez Przemocy Marshalla Rosenberga (NVC), wykorzystując metody TSR oraz coachingu. Od ponad 15 lat współpracuje z publicznymi i niepublicznymi placówkami oświatowymi - poradniami, przedszkolami, szkołami – sprawując opiekę psychologiczną nad dziećmi, prowadząc własne projekty szkoleniowe i warsztatowe dla nauczycieli i rodziców, a także autorskie zajęcia dla dzieci i młodzieży, zarówno indywidualne, jak i grupowe.Ma troje wspaniałych dzieci, które są dla niej nieustającym źródłem inspiracji. W wolnej chwili lubi gotować, kocha podróże i kontakt z naturą.
Paweł Ścisłowicz: student Uniwersytetu Śląskiego na kierunku: Pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu. Asystent osoby niepełnosprawnej MOPS Knurów. Wolontariusz w Centrum Neurorehabilitacji im. Zofii i Józefa Dziurkowskich.
mgr Lilianna Samulak: nauczycielka wychowania przedszkolnego, artystka, malarka. Wychowawca najstarszej grupy przedszkolnej, którą wdraża w świat sztuki zarówno podczas zajęć programowych jak i warsztatów plastyczno-terapeutycznych pozalekcyjnych. Swoją uwagę głównie zwraca na rozwój dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Jako artystka łączy pasję jaką jest malarstwo z pracą pedagoga.W ostatnich latach swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych m.in w Bydgoszczy, Bielsku – Białej, Żywcu, Warszawie oraz Jaworznie. Obecnie jej prace można zobaczyć m.in w „Bator Art Gallery” w Szczyrku, Galerii sztuki „To tu”w Bielsku-Białej oraz w „New Gallery“ w Warszawie.Obecnie jej prace zostały zakwalifikowane do wzięcia udziału w Międzynarodowych Targach Sztuki „International Art Fairs“ w Barcelonie oraz do zbiorowej wystawy w „Monat Gallery“ w Madrycie
dr Bożena Stemplewska: doktor nauk społecznych, pedagog opiekuńczo-wychowawczy. Ukończyła studia podyplomowe kwalifikacyjne w zakresie terapii psychopedagogicznej, Kurs Pomocy Socjoterapeutycznej Dzieciom z Rodzin z Problemem Alkoholowym. Współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rodziny – praca w świetlicy socjoterapeutycznej. Współautorka i autorka artykułów i rozdziałów dotyczących kwestii pedagogicznych w pracy pielęgniarskiej oraz funkcjonowania dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Posiada doświadczenie w pracy jako społeczny kurator sądowy, bierze uudział w obozach rehabilitacyjno - terapeutycznych – praca terapeutyczna na rzecz dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi i ich rodzin.
dr Anida Szafrańska: doktor nauk humanistycznych. Brała udział w wielu projektach np.: Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami – członek zespołu, kierownik zadania; Indywidualny projekt badawczy: Środowisko rodzinne i szkolne osób ze spektrum autyzmu; Zespołowy projekt badawczy: Autyzm – sfera publiczna, sfera prywatna. Zainteresowania badawcze oscylują wokół: wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem ze spektrum zaburzeń autystycznych; rodzin dorosłych osób ze spektrum zaburzeń autystycznych: doświadczenia, problemy, potrzeby pomocy i wsparcia; dorosłości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Autorka kilkunastu artykułów i rozdziałów w monografiach, redaktor i współredaktor monografii.
dr Agnieszka Twaróg-Kanus: nauczyciel konsultant ds.edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej RODN "WOM" w Katowicach, praktyk, trener TUS, mediator, coach, tutor, mentor w edukacji, oligofrenopedagog, adiunkt badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Zainteresowania badawcze oscylują wokół kształcenia dziecka w młodszym wieku szkolnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej oraz wsparcia rozwoju poprzez wykorzystanie metod aktywizujących w procesie edukacyjnym. Autorka kilkudziesięciu artykułów w czasopismach naukowych, rozdziałów w monografiach, współredaktor kilku monografii, współautorka (Joanna Skibska, Anna Borzęcka) książki: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.
Zaświadczenie potwierdzające udział w konferencji, będzie przesyłane elektronicznie po zakończeniu konferencji na podany w zgłoszeniu adres mailowy osobom, które podały swoje imię i nazwisko podczas logowania się na konferencję.
UWAGA: Uprzejmie informujemy, iż z uwagi na awarię systemu zapisów (informatycy pracują nad tym), po wypełnieniu formularza i naciśnięciu ikonki WYŚLIJ - nie otrzymają Państwo żadnego komunikatu oraz nie będzie informacji w Państwa skrzynce mailowej - za co serdecznie przepraszamy. Natomiast system zapisuje Państwa dane na wybrane szkolenie. Mogą Państwo jedynie zadzwonić lub wysłać zapytanie do kierownika kursu lub/i do Działu Administracyjnego, czy faktycznie zostali Państwo zapisani na szkolenie: Dział Administracyjny: 32 203 59 67 w.123 - Zuzanna Klyszcz lub 32 203 59 67 w. 219 - Marta Czerniakowska-Sordyl