Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności> EDUKACJA CYFROWA

EDUKACJA CYFROWA

EDUKACJA CYFROWA

MATERIAŁY EDUKACYJNE

SHARENTING. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co to jest sharenting? Jaka jest skala tego zjawiska? A także w jaki sposób kształtujemy wizerunek w sieci? W bezpłatnej publikacji uzyskasz odpowiedzi na ww. pytania. Wejdź na stronę Akademii NASK.

Publikacja dostępna tutaj >>

 ***

Komiks edukacyjny „Sierżant Bohaterski: Bezpieczeństwo przede wszystkim”. Publikacja skierowana jest do młodego pokolenia, w której dzieci i młodzież dowiedzą się, w jaki sposób powiedzieć zdecydowane: NIE przestępstwom, kradzieżom, narkotykom, dopalaczom i niebezpiecznym sytuacjom. Komiks został stworzony przez Łukasza Kucińskiego we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Sochaczewie, a jego premiera odbyła się w lutym 2020 r.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Strona główna Policji >>

Blog Autora komiksu >>

Komiks można zamawiać pod numerem: 510-296-242 oraz 660-893-400 lub pisząc na adres maila: bofzin@gmail.com

INFORMACJE

Lekcje z internetu – rusza serwis gov.pl/zdalnelekcje

Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK przygotowały propozycje dla nauczycieli i dyrektorów do zdalnej nauki z uczniami.

Tematy na każdy dzień i dla każdego przedmiotu, a także propozycje materiałów, na bazie których można zdalnie poprowadzić zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – wszystko to można znaleźć na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje 

Szczegółowe informacje tutaj >>

***

Pasma edukacyjne TVP, TVP ABC i TVP Kultura

Od 16 marca 2020 r. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej.

Szczegółowe informacje tutaj >>

 ***

Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół.

Publikacja dostępna tutaj >>

 ***

Dzień Nowych Technologii w Edukacji - 20 marca 2020 r.

W piątek, 20 marca br. po raz trzeci odbędzie się Dzień Nowych Technologii w Edukacji (DNTE). To inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej, której celem jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy z uczniami w szkole i poza nią. MEN zaprasza do udziału szkoły, przedszkola i placówki edukacyjne! Zgłoszenia do 16 marca br.

Informacje dotyczące inicjatywy dostępne są na stronie MEN >>

 ***

Ogólnopolski projekt badawczo-edukacyjny „Granie na ekranie”

Trwają największe ogólnopolskie badania naukowe poświęcone zachowaniom growym młodzieży w Polsce, realizowane wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach projektu „Granie na ekranie”.

Celem projektu jest zdobycie aktualnej wiedzy na temat używania gier cyfrowych przez dzieci i młodzież, a także edukacja w zakresie odpowiedzialnego grania. Włączenie się w badania dla szkół jest bezpłatne.

Informacje dotyczące projektu dostępne są na stronie MEN >>

*** 

Ministerstwo Edukacji Narodowej

 „Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli”.

Zachęcamy do zapoznania się z nową publikacją skierowaną do nauczycieli geografii „Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli”. Poradnik może być wsparciem dla kadry pedagogicznej w realizacji nowej podstawy programowej geografii.

Nowa podstawa programowa z geografii kładzie szczególny nacisk na wykorzystanie w nowoczesnej edukacji geograficznej technologii informacyjno-komunikacyjnych. Umożliwiają one pozyskiwanie oraz tworzenie zbiorów danych przestrzennych, ich prezentację, analizę oraz interpretację.

Wprowadzenie technologii geoinformacyjnych do szkolnej edukacji geograficznej w znacznym stopniu wzmacnia potencjał edukacyjny geografii. Dodatkowo czyni geografię szkolną bardziej przydatnym przedmiotem w życiu codziennym, odpowiadającym jednocześnie wyzwaniom współczesności.

Poradnik oraz szczegółowe informacje dostępne tutaj 

 

***

Zachęcamy dyrektorów szkół i nauczycieli do zapoznania się z uaktualnionym poradnikiem „Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”.

To zbiór rekomendacji oraz wytycznych dla dyrektorów szkół i organów prowadzących szkoły dotyczący działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce wraz ze wskazaniem obowiązujących przepisów i odpowiedzialności. Służy on przygotowaniu koniecznych procedur bezpieczeństwa, a także ich realizacji przez pracowników szkół i placówek.

Poradnik zawiera również zbiór dobrych praktyk, odwołania do szczegółowych rozwiązań, materiałów szkoleniowych, dokumentów, multimediów edukacyjnych. Materiał został przygotowany w 2017 roku przez pracowników MEN, we współpracy z innymi ministerstwami. A teraz został zaktualizowany.

Poradnik znajdziesz tutaj

***

Ostatni dzwonek – #CODEWEEK2019 !

Już tylko kilka dni dzieli nas od rozpoczęcia siódmej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania! Od 5 do 20 października w całej Europie, w tym oczywiście w Polsce, będziemy świętować Europejski Tydzień Kodowania, czyli #CodeWeek2019. Na czym polega to świętowanie? O co chodzi w tym komputerowym zamieszaniu? Dlaczego warto się zaangażować? Czy moje dziecko może wziąć udział? Co z opłatami? Jeśli chcecie poznać odpowiedzi na te pytania, zajrzyjcie na stronę www.koduj.gov.pl. Zachęcamy również do śledzenia profilu Code Week PL na Facebook’u (https://pl-pl.facebook.com/CodeWeekPL/). Możecie też do nas pisać na adres: programowanie@mc.gov.pl

 ***

OSE - Ogólnopolska Sieć Edukacyjna

OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu.
Program został zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na mocy Ustawy o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Program OSE działa w celu:

  • umożliwienia szkole szerokopasmowego dostępu do bezpiecznego internetu,
  • podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych uczniów,
  • umożliwienia wspomagania procesu kształcenia w szkołach poprzez dostęp do zasobów dostępnych w internecie,
  • wyrównania szans edukacyjnych wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności tych, którzy mieszkają na terenach słabiej zaludnionych i uczących się w małych szkołach.

Więcej informacji na ten temat przeczytasz tutaj>  

***

 WARTO PRZECZYTAĆ

Co warto wiedzieć o memach? W jakim zakresie memy podlegają prawu autorskiemu? Informacje w tym zakresie dostępne są w artykule „Czy memy podlegają prawu autorskiemu?” na stronie  Legalnej Kultury, opublikowane w dniu 27.03.2020.  

Czytaj więcej >>

***

Czy każda szkolna praca dziecka podlega ochronie prawa autorskiego? Warto zapoznać się z informacjami w artykule Awantura o dziecięcy rysunek - czy każda szkolna praca dziecka podlega ochronie prawa autorskiego? zamieszonym na stronie Legalnej Kultury w dniu 6.03.2020.

Czytaj więcej>>

***

 

Po pomoc chętniej do sieci. W artykule znajdują się ciekawe wyniki z przeprowadzonego w 2019 r. przez Lenovo sondażu wśród ponad 15 tys. rodziców w 10 krajach. Czytaj więcej >>

***

Patotreści. Właśnie ukazał się raport na temat patotreści w Internecie przygotowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Adamem Bodnarem - Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Badania przeprowadzono wśród nastolatków w wieku 13-15 lat. Ciekawe jest min. to, że aż 30% badanych deklarowało, że trafili na takie treści przypadkiem, także jako wynik rekomendacji platformy społecznościowej. Raport można przeczytać tutaj:

***

Ministerstwo Cyfryzacji. Oddajemy w Państwa ręce publikację, która w przystępny sposób omawia najważniejsze zagadnienia związane z polem elektromagnetycznym o częstotliwościach radiowych. To dzięki niemu możemy cieszyć się audycjami radiowymi i telewizją czy używać telefonów komórkowych. Jest więc podstawą bezproblemowego i szybkiego przepływu informacji, co stanowi dziś fundament naszej cywilizacji. Publikacja jest podzielona na cztery sekcje. Trzy pierwsze odpowiadają na najczęściej zadawane pytania dotyczące fal elektromagnetycznych. Czym są? Jaki mają wpływ na organizm człowieka? Jak je mierzyć i jakie regulacje ich dotyczą? W czwartej części krótko wyjaśniamy, jaki jest związek pola elektromagnetycznego z telekomunikacją, i tłumaczymy, czym jest kolejna generacja sieci komórkowych, czyli 5G. Jesteśmy pewni, że publikacja ta pomoże wszystkim zainteresowanym zrozumieć, czym jest pole elektromagnetyczne i jak możemy je spożytkować dla dobra Polski. Zapraszamy do czytania!

 ***

Zapraszamy Państwa do lektury artykułu dr. E. Krawczyńskiego zamieszczonego w  numerze (1 (71) 2019) naszego Forum Nauczycieli. Tekst poświęcony jest wiarygodności i bezpieczeństwu usług w internecie i zawiera wiele praktycznych uwag, wskazówek i rad jak rozsądnie i bezpiecznie korzystać z tego źródla informacji. Zapraszamy do lektury! 

  ***

Co nas martwi w sieci? Co młodzież robi w sieci? Skąd nastolatki czerpią wiedzę o świecie? NASK opublikowała ciekawe infografiki. Może warto je tutaj>> zobaczyć?

***

Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski.  Raport (opublikowany w marcu 2019 r.) opisuje zachowania młodych ludzi w internecie i jego wpływ na ich indywidualny i społeczny rozwój. Wskazuje m.in., że internet jest tylko emanacją przemocy i agresji, środowiskiem występowania tych problemów, a nie ich przyczyną, że z nienawiścią wobec dzieci w sieci nie wygra się, nie walcząc z nią u jej źródła w szkole czy na podwórku, itd. itp. To trzeba koniecznie przeczytać! Raport>>

   ***

Deficyt kompetencji cyfrowych barierą rozwoju Polski. Nakładem Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” oraz Fundacji Naukowej Evidence Institute ukazała się na początku lutego 2019 r. publikacja pt. Kompetencje przyszłości w czasach cyfrowej dysrupcji. Studium wyzwań dla Polski w perspektywie roku 2030, będąca owocem prac zespołu badaczy i praktyków edukacji cyfrowej. Czytaj tutaj>>

 ***

Finalna wersja dyrektywy ws. praw autorskich (14.02.2019 r.). W sieci mają być zmiany, ale memy nie znikną.  Tutaj przeczytasz więcej>> 

*** 

Edukacja medialna. Warto zajrzeć na tę stronę!  Są na niej secenariusze lekcji, zajęć, ćwiczenia, materiały dla nauczycieli, uczniów, infomacje o olimpiadzie cyfrowej, itd. Zajrzyj>>

***

Standardy bezpieczeństwa online placówek oświatowych. Dostrzeżenie niebezpieczeństw, jakie niesie internet i właściwe radzenie sobie z nimi, jest dzisiaj koniecznością. To zadanie jest szczególnie ważne w momencie, kiedy polska szkoła wchodzi w pełni w cyfrową rzeczywistość, a w procesie dydaktycznym odchodzi się od tradycyjnych podręczników na rzecz elektronicznych. Rzeczywistości i problemów placówki oświatowej nie można rozważać w oderwaniu od powszechnej obecności Internetu w naszym życiu. O efektach pracy zespołu ekspertów NASK oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie badających te problemy czytaj tutaj>>

***

Legalna kultura. Baza legalnych źródeł, prawo w kulturze, strefa edukacji, kampanie społeczne, czytelnia kulturalna i wiele, wiele więcej. Warto tu zajrzeć>>

***

Najwyższa Izba Kontroli o higienie nauczania w szkołach publicznych. Warto przeczytać>

***

Czy smartfony wywołują zaburzenia depresyjne u młodzieży? Tu znajdziesz odpowiedź>

PRAWO

  • USTAWA Z DNIA 4 LUTEGO 1994 r. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83)  Czytaj tutaj>>
  • OCHRONA PRAW AUTORSKICH W INTERNECIE:  Czytaj tutaj>>
  • OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W SZKOŁACH I PLACÓWKACH - PORADNK Czytaj tutaj>>

- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE.L Nr 119, s.1)  Czytaj tutaj>>

 - Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka – Wielka Izba – z 5 września 2017 r.: Monitorowanie korespondencji elektronicznej pracownika stanowiło naruszenie jego prawa do poszanowania życia prywatnego i korespondencji. Warto o tym przeczytać więcej tutaj>>

***

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą szkoleń i kursów doskonalących odpłatnych w ramach zagadnienia "Technologie Informacyjno-Komunikacyjne".

Nazwa Data
rozpoczecia
Technologie informacyjno-komunikacyjne - Kurs doskonalący
Gimp - darmowy Photoshop KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Grafika komputerowa KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Joomla - system zarzadzania treścią strony internetowej KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Kodowanie i programowanie z Dash i Dot KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Kodowanie i programowanie z Lego WeDo (robotyka dla dzieci) Proponowany termin nr: 1 19.05.2020
godz. 15:00
Zapisz się online
Kodowanie i programowanie z Lego WeDo 2.0 (robotyka dla dzieci) KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Konstrukcja i programowanie robotów Lego EV3 KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Office 365 - szkoła w chmurze Proponowany termin nr: 1 20.04.2020
godz. 15:00
Zapisz się online
Office 365 - szkoła w chmurze KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Podstawy programowanie w języku C++ KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Programowanie w języku Python Proponowany termin nr: 1 08.06.2020
godz. 15:15
Zapisz się online

(wolnych miejsc: 2)
Programowanie w języku Python KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Scratch Junior - nauka programowania Proponowany termin nr: 1 18.09.2020
godz. 15:00
Zapisz się online
SCRATCH Junior- nauka programowania KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Środowisko SCRATCH- nauka programowania KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Tworzenie prezentacji online (Prezi) Proponowany termin nr: 1 17.09.2020
godz. 15:00
Zapisz się online
Tworzenie prezentacji online (PREZI) KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
WordPress - tworzenie nowoczesnych stron www KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
WordPress - tworzenie nowoczesnych stron www część II KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.
Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w pracy nauczyciela Proponowany termin nr: 1 03.06.2020
godz. 14:00
Zapisz się online
Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w pracy nauczyciela KURS SIĘ JESZCZE NIE ROZPOCZĄŁ? SZUKASZ INNEGO TERMINU? Zapisz się online na listę oczekujących.


 

< Powrót do listy