
Fotografia: mowa nie tylko ludzka? Ekokrytyczna interpretacja zdjęć
Na warsztatach uważnie przyjrzymy się fotografiom: zdefiniujemy „realizm ekologiczny”, poszukamy śladów nie-ludzkiej perspektywy, zastanowimy się, jak pokazane jest w obrazach środowisko i jego przemiany. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy fotografia zawsze jest o człowieku? Rozważymy również, w jakim stopniu zdjęcia mogą budzić postawę troski o Ziemię i jak można wykorzystać nie tylko patrzenie na fotografie, ale i wykonywanie ich w kształtowaniu postaw proekologicznych: stworzymy bank pomysłów na zajęcia praktyczne dla uczennic i uczniów.
Zajęcia przeznaczone są dla nauczycielek i nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Warsztaty odbywają się w ramach w ramach projektu VF nr 22020071 (grant strategiczny): The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations (HEC). Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, którego misją jest propagowanie idei zrównoważonej współpracy regionalnej w Europie Środkowej.
dr Justyna H. Budzik: Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ, filmoznawczymi, zajmuje się edukacją medialną i nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Tematyka badawcza: edukacja filmowa i medialna, nauczanie języka polskiego jako obcego, krytyka etyczna, teoria i historia kina i fotografii.
Wybrane publikacje:
1. Plakat – Polska Ryszarda Kai: o krajobrazach i ekologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego. „Postscriptum Polonistyczne” 2021 nr 2, s. 1-15. 2. Fotografia: inspirować i edukować. Wybrane działania Fundacji dla Filmu i Fotografii. „Kultura Współczesna” 2019, nr 2, s. 145-160. 3. Nawiedzone czasy : widma w najnowszym polskim kinie i fotografii. „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2018, [nr] 4, s. 1-20. 5. Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy animowane i aktorskie w nauczaniu języka polskiego jako obcego [współaut. Agnieszka Tambor]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, ss. 137. ISBN 978-83-226-3478-3.6. (Re)konstrukcja rodzinnej historii. Fotograficzny błąd w funkcji triku. „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 4, s. 93-99. Film Education in Cinemas – Determinants and Tendencies. „Panoptikum” 2017, nr 18, s. 157-176. 8. Inspiracje dydaktyczne dla edukacji filmowej: alternatywy dla modelu „przyliterackiego”. W: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. T. 2, red. Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernadetta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek, przy współpracy Diany Jagodzińskiej i Aleksandry Zok-Smoły, Katowice 2016, s. 503-515. ISBN 978-83-226-3188-1.Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii medialnych cudów. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 202. ISBN 978-83-8012-404-2. Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina. Wydawnictwo FA-art, Katowice 2012, ss. 174. ISBN 978-83-60406-27-4.
Przynależność do towarzystw naukowych: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Nowymi Mediami, Network for European Cinema Studies.