Zajęcia mogą zainteresować osoby, które chciałyby stosować tutoring w swoich działaniach edukacyjnych. Tutoriale będą stanowić pasjonujący etap wstępny i pomogą odkryć pedagogiczne predyspozycje do towarzyszenia uczniowi w jego rozwoju. Warto przyjrzeć się tym narzędziom, przygotować swoje propozycje i zastosować je w pracy dydaktycznej. To najprostsza droga do indywidualizacji nauczania. Jest ona również najbardziej naturalna. Uczniowie chętnie wykonują ćwiczenia, gdyż pracują w swoim tempie, sami decydują o kolejności wykonywania zadań i dokonują autokorekty. Nauczyciel natomiast koordynuje, zadaje pytania, motywuje do refleksji i wysiłku. Ponowna próba wykorzystania tutorialu stabilizuje umiejętności i zachęca do stosowanie twórczych rozwiązań. Na zajęciach zostaną przedstawione dobre i skuteczne praktyki z tej dziedziny, np. jak napisać pracę interpretacyjną czy esej filozoficzny. Najciekawszy etap ćwiczeń zaczyna się wtedy, gdy „nauczyciel jest tutorialem”.
Maria Grażyna Szepe
Nauczycielka języka polskiego w ILO Dwujęzycznym w Gliwicach. Doradczyni metodyczna, logopeda, trener emisji głosu i glottodydaktyk. Jest autorką programu „Retoryka praktyczna dla uczniów”. Prowadzi szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji, warsztaty dla mówców przed Sesjami Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz dla nauczycieli języka polskiego jako drugiego. Publikuje w Polonistyce i Trendach. Tutoring wykorzystuje w pracy z olimpijczykami. Jest certyfikowanym moderatorem Design Thinking. Uczestniczy w pracach międzynarodowego projektu MURAL (Mutual Understanding, Respect and Learning) była ekspertem MEN w procesie tworzenia Krajowego Systemu Wspierania Uzdolnień i Talentów. Koordynuje sieci współpracy. Interesuje się hermeneutycznymi sposobami rozumowania i interpretowania tekstów oraz teorią ANT Brunona Latoura.