Logo Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego Logo województwa śląskiego
Edytuj section 84
Edytuj block 93
Edytuj slot 110
Edytuj section 85
Edytuj block 94
Edytuj slot 111
Edytuj section 91
Edytuj block 101
Edytuj slot 118

Co i jak oceniać na odległość? Przykładowe formy oceniania oraz sprawdzania wiedzy i umiejętności.

Opracowanie: dr Ewa Chorąży, konsultantka RODN “WOM” w Katowicach.

Konieczność sprawdzania wiedzy i umiejętności w obecnej sytuacji jest wyzwaniem. Zastanówmy się, jak kształcić i co oceniać, bo ocena (szczególnie z odpowiednim komentarzem)  to też kształcenie. Musimy przy tym wszystkim ocenić spełnienie wymagań edukacyjnych przez ucznia w ograniczonej formie. 

Ilość załączników: 1

Zarządzenia dyrektora w czasie pracy zdalnej

Opracowanie: Cezary Lempa, nauczyciel konsultant RODN „WOM” w Katowicach.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zaleca dyrektorom szkół wprowadzenie zmian w szczegółowych warunkach i sposobach oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Problemem jest sposób wprowadzenia zmian. Cytowane Rozporządzenie w § 1. Wskazuje, że W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanego dalej „innym sposobem kształcenia”. Ten zapis upoważnia dyrektora do podjęcia decyzji (uwzględniając konsultacje z nauczycielami) w zakresie dostosowania oceniania do tych szczególnych warunków. Trafnym sposobem wydaje się zastosowanie Zarządzenia dyrektora.

W przygotowanych dla Państwa materiałach proponujemy przykład ramówki takiego zarządzenia (Zarządzenie ocenianie nr1.docx) oraz przykład zarządzenia wprowadzającego zmiany w ocenianiu w szkole (Zasady oceniania1 .docx). Trzeci dokument to rozważania na temat zmian w szczegółowych warunkach i sposobach oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, pytania które mają na celu pobudzić refleksję nad zmianami w ocenianiu w szkole. (Zarządzenie ocenianie.docx) Zachęcamy do lektury.

Ilość załączników: 3

Przykładowe testy.

Opracowanie: dr Ewa Chorąży, Maria Syta i Aldona Ferdyn, konsultantki RODN “WOM” w Katowicach.
  • Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów. Przykładowy test z historii, sprawdzający rozumienie tekstu czytanego – klasa V SP do podręcznika „Wczoraj i dziś” wydawnictwa „Nowa Era”, udostępnionego w wersji online LINK
  • Sprawdzian z matematyki. Przykładowy test z zakresu znajomości działań na liczbach - SP LINK
  • Pippi Pończoszanka. Przykładowy test z lektury "Pippi Pończoszanka" Astrid Lindgren - SP LINK

 

Sprawdzanie wiedzy uczniów online – aplikacja Quizizz

Tutorial - opracowanie: Maria Wilk, konsultantka RODN" WOM" w Katowicach.

Aplikacja Quizizz pozwala w prosty i szybki sposób tworzyć testy sprawdzające wiedzę uczniów. Dużą zaletą jest także możliwość korzystania z gotowych testów udostępnianych prze innych użytkowników aplikacji.

Ilość załączników: 1

WebQuest w cyfrowej szkole

Opracowanie: Marek Szafraniec, konsultant RODN" WOM" w Katowicach.


LINK

100 lat temu urodził się Karol Wojtyła, papież Jan Paweł II

Opracowanie: dr Mirella Zajega, konsultantka RODN" WOM" w Katowicach.


Artykuł 100 lat temu urodził się Karol Wojtyła, papież Jan Paweł II

Blogodydaktyka

Opracowanie: Marek Szafraniec, konsultant RODN" WOM" w Katowicach.

Blogodydaktyka: Przedstawiamy  prezentację dotyczącą prowadzenia zdalnego nauczania za pomocą edublogów. Blogodydaktyka to metoda, w której blog jest wykorzystywany w różny sposób jako platforma do komunikacji i nauczania na odległość, przenosi je poza obręb szkoły. Może on być narzędziem komunikacyjnym w procesie dydaktycznym, w którym bazową część stanowi porozumiewanie się nauczyciela z uczniem. Blog ułatwia komunikację nauczyciela z uczniami intensyfikując ich interakcje i zwiększa aktywność uczniów. Stwarza przyjazne dla uczniów środowisko nauczania, ułatwia komunikację z uczniami. Nauczyciel w blogu może zamieszczać ćwiczenia, testy, quizy, treści i zadania z e-podręczników, otrzymywać informacje zwrotne od uczniów, a nawet prowadzić dyskuskje on – line. Może też publikować materiały, podcasty, prezentacje, pliki do ściągnięcia czy też ciekawe zasoby cyfrowe). Zapraszam do zapoznania się z prezentacją, mam nadzieję, że wzbudzi takie samo zainteresowania jak prezentacja na temat Mobilnych aplikacji edukacyjnych (w ciągu pierwszego tygodnia ponad 2000 wejść). Podobnie jak w poprzedniej większość slajdów zawiera aktywne linki przede wszystkim do różnego typu blogów nauczycielskich. 

LINK

Dydaktyka cyfrowa w epoce smartfona

Opracowanie: Marek Szafraniec, konsultant RODN" WOM" w Katowicach.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją na temat Mobilnych aplikacji edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania podczas nauczania przedmiotowego i w zajęciach pozalekcyjnych. W prezentacji można znaleźć wiele przykładowych aplikacji z takich kategorii jak Smart Tools (użyteczne na przedmiotach matematyczno – przyrodniczych), gry i quizy logiczne, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość. Są także aplikacje i zasoby do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  W prezentacji można także znaleźć odnośniki do stron internetowych i publikacji zawierających przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem mobilnych aplikacji edukacyjnych. Wiele slajdów ma aktywne łączą, wystarczy kliknąć w ekran przy pełnym widoku.

LINK

Jak funkcjonuje państwo - jak się w tym odnaleźć?

Opracowanie: Anna Czarlińska-Wężyk, konsultantka RODN “WOM” w Katowicach.

Ilość załączników: 1

Kalejdoskop niesamowitych zawodów

Opracowanie: Anna Czarlińska-Wężyk, konsultantka RODN “WOM” w Katowicach.

Ilość załączników: 2

Podcast - do posłuchania "NBPortal-co to jest i dla kogo?" cz.1. i cz.2

Opracowanie: Anna Czarlińska-Wężyk, konsultantka RODN" WOM" w Katowicach.

Dla kogo ten podcast? Dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych i podstaw przedsiębiorczości oraz szkolnych doradców zawodowych i wychowawców.

Portal udostępnia rzetelną wiedzę o podstawowych mechanizmach rynkowych, a także kształtuje postawy przedsiębiorcze i ekonomiczny sposób myślenia, które są warunkiem aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym. 

Posłuchaj co można tam znaleźć:

Przydatne linki w edukacji

Artykuł przydatne linki w edukacji

Materiały pomocowe w sprawie standardów postepowania dla nauczycieli dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym.

Artykuł Materiały pomocowe w sprawie standardów postepowania dla nauczycieli dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym.

Jak atrakcyjnie przekazywać wiedzę o języku?

Prowadząca: prof. dr hab. Jolanta Tambor - UŚ w Katowicach

 

Trening kompetencji pedagoga do prowadzenia zajęć teatralnych z dużymi grupami szkolnymi.

Teatr dla szkoły, szkoła dla teatru

trening kompetencji pedagoga do prowadzenia zajęć teatralnych z dużymi grupami szkolnymi. Prowadzący: Agnieszka Okońska-Bałaga, Michał Bałaga, Krzysztof Korzeniowski (Teatr Zagłębia). 

  • Scenariusze zajęć z poprzedniej edycji Laboratorium Pedagogiki Teatru.
  • Szkice zajęć teatralnych w formie wideo.

 

 

Chemia dla maturzystów. Doświadczenia chemiczne - Reakcja miedzi z kwasem azotowym (V) rozcieńczonym stężonym.

Prowadząca: Justyna Nowak-Wieszyńska (Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach)

 

Stowarzyszenie Wodociągowców Województwa Śląskiego - materiały edukacyjne: - kampania "Toaleta to śmietnik"

Stowarzyszenie Wodociągowców Województwa Śląskiego - materiały edukacyjne: - kampania "Toaleta to śmietnik"

Powrót Górnego Śląska do Polski w 1922

Powrót Górnego Śląska do Polski w 1922 r.

Filmy o Śląsku

Filmy o Śląsku

Powstania śląskie

Powstania śląskie