Konieczność sprawdzania wiedzy i umiejętności w obecnej sytuacji jest wyzwaniem. Zastanówmy się, jak kształcić i co oceniać, bo ocena (szczególnie z odpowiednim komentarzem) to też kształcenie. Musimy przy tym wszystkim ocenić spełnienie wymagań edukacyjnych przez ucznia w ograniczonej formie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zaleca dyrektorom szkół wprowadzenie zmian w szczegółowych warunkach i sposobach oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Problemem jest sposób wprowadzenia zmian. Cytowane Rozporządzenie w § 1. Wskazuje, że W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanego dalej „innym sposobem kształcenia”. Ten zapis upoważnia dyrektora do podjęcia decyzji (uwzględniając konsultacje z nauczycielami) w zakresie dostosowania oceniania do tych szczególnych warunków. Trafnym sposobem wydaje się zastosowanie Zarządzenia dyrektora.
W przygotowanych dla Państwa materiałach proponujemy przykład ramówki takiego zarządzenia (Zarządzenie ocenianie nr1.docx) oraz przykład zarządzenia wprowadzającego zmiany w ocenianiu w szkole (Zasady oceniania1 .docx). Trzeci dokument to rozważania na temat zmian w szczegółowych warunkach i sposobach oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, pytania które mają na celu pobudzić refleksję nad zmianami w ocenianiu w szkole. (Zarządzenie ocenianie.docx) Zachęcamy do lektury.
Aplikacja Quizizz pozwala w prosty i szybki sposób tworzyć testy sprawdzające wiedzę uczniów. Dużą zaletą jest także możliwość korzystania z gotowych testów udostępnianych prze innych użytkowników aplikacji.
Artykuł 100 lat temu urodził się Karol Wojtyła, papież Jan Paweł II
Blogodydaktyka: Przedstawiamy prezentację dotyczącą prowadzenia zdalnego nauczania za pomocą edublogów. Blogodydaktyka to metoda, w której blog jest wykorzystywany w różny sposób jako platforma do komunikacji i nauczania na odległość, przenosi je poza obręb szkoły. Może on być narzędziem komunikacyjnym w procesie dydaktycznym, w którym bazową część stanowi porozumiewanie się nauczyciela z uczniem. Blog ułatwia komunikację nauczyciela z uczniami intensyfikując ich interakcje i zwiększa aktywność uczniów. Stwarza przyjazne dla uczniów środowisko nauczania, ułatwia komunikację z uczniami. Nauczyciel w blogu może zamieszczać ćwiczenia, testy, quizy, treści i zadania z e-podręczników, otrzymywać informacje zwrotne od uczniów, a nawet prowadzić dyskuskje on – line. Może też publikować materiały, podcasty, prezentacje, pliki do ściągnięcia czy też ciekawe zasoby cyfrowe). Zapraszam do zapoznania się z prezentacją, mam nadzieję, że wzbudzi takie samo zainteresowania jak prezentacja na temat Mobilnych aplikacji edukacyjnych (w ciągu pierwszego tygodnia ponad 2000 wejść). Podobnie jak w poprzedniej większość slajdów zawiera aktywne linki przede wszystkim do różnego typu blogów nauczycielskich.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją na temat Mobilnych aplikacji edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania podczas nauczania przedmiotowego i w zajęciach pozalekcyjnych. W prezentacji można znaleźć wiele przykładowych aplikacji z takich kategorii jak Smart Tools (użyteczne na przedmiotach matematyczno – przyrodniczych), gry i quizy logiczne, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość. Są także aplikacje i zasoby do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W prezentacji można także znaleźć odnośniki do stron internetowych i publikacji zawierających przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem mobilnych aplikacji edukacyjnych. Wiele slajdów ma aktywne łączą, wystarczy kliknąć w ekran przy pełnym widoku.
Dla kogo ten podcast? Dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych i podstaw przedsiębiorczości oraz szkolnych doradców zawodowych i wychowawców.
Portal udostępnia rzetelną wiedzę o podstawowych mechanizmach rynkowych, a także kształtuje postawy przedsiębiorcze i ekonomiczny sposób myślenia, które są warunkiem aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym.
Posłuchaj co można tam znaleźć:
Teatr dla szkoły, szkoła dla teatru
trening kompetencji pedagoga do prowadzenia zajęć teatralnych z dużymi grupami szkolnymi. Prowadzący: Agnieszka Okońska-Bałaga, Michał Bałaga, Krzysztof Korzeniowski (Teatr Zagłębia).
Prowadząca: Justyna Nowak-Wieszyńska (Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach)