Sieć Innowacyjnych nauczycieli WF
- Zasady uczestnictwa w sieci- w sieci może uczestniczyć każdy nauczyciel wf, po wczesniejszym zapisaniu się poprzez link podany poniżej. Sieć ma charakter otwarty i można się zapisywać w ciągu calego roku szkolnego. Spotkania sieci sa raz w miesiącu w wybrany poniedziałek w formie stacjonarnej w godz. 15.30 - 17.00. Teamtyka szkoleń ustalana jest na pierwszym spotkaniu w danym roku i spotkania maja charakter dyskusji i wymiany dośwaidczeń. Zaświadczenia sa wydawane zbiorczo na ostatnich zajęciach w roku szkolnym zgodnie z odnotowanycmi obecnosciamni na poszczególnych spotkaniach.
- Link do zapisów: https://www.womkat.edu.pl/pl/Aktualnosci/?id=599866
Nowe szkolenie dla nauczycieli EDB
" Zasady prowadzenia zajęć strzeleckich"
ZAPRASZAMY!!
Zapraszam wszystkich chętnych nauczycieli wychowania fizycznego, trenerów, instruktorów do uczestnictwa w sieci samokształcenia oraz współpracy.
Spotkania online/stacjonarne odbywać się będą raz w miesiącu w godzinach popołudniowych i poświęcone będą dyskusjom, wymianie doświadczeń, wspólnym rozwiązywaniu problemów metodycznych,organizacyjnych i wychowawczych
Uczestnictwo w sieci jest nieodpłatne i dobrowolne. Każdy uczestnik na koniec roku szkolnego otrzyma zaświadczenie potwierdzające formę doskonalenia na taką liczbę godzin i tematów, w jakiej uczestniczył.
KREATOR SPORTU 2024
We wtorek 10 grudnia, w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbędzie się V edycja Kreatora sportu – konferencji i warsztatów rozwojowych dla nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów, z udziałem polskich olimpijczyków i medalistów olimpijskich. Organizatorem wydarzenia jest Polski Komitet Olimpijski.
„Szkoła serca, dialogu i sportu. Przerwa na rozmowę” – podtytuł tegorocznej edycji w esencjonalny sposób zawiera w sobie jej temat przewodni. W tym roku jak nigdy wcześniej – dotarła do nas konieczność mówienia o współpracy i wspólnotowości. Wszystkich ze wszystkimi, w myśl motta olimpijskiego „Szybciej, wyżej, silniej, razem” – mówią organizatorzy.
Wybór tematu jest podyktowany tęsknotą za relacjami opartymi na szacunku, które jednoczą i budują. Obserwujemy, jak rosnące nieporozumienia na linii: nauczyciel-uczeń, uczeń-rodzic i w końcu rodzic-nauczyciel nie służą nikomu, pogłębiają podziały i oddalają nas wszystkich od prawdziwego i długotrwałego celu, jakim jest odnalezienie w sporcie prawdziwej przyjemności i zabawy. Podstawą tego porozumienia jest dialog, a najbardziej pierwotnie – słowa, które wypowiadamy do siebie i innych. Dlatego też zaproszenie na tegoroczne wydarzenie skierowane jest nie tylko do nauczycieli WF, ale także do całego grona pedagogicznego, rodziców młodych sportowców i psychologów. Słowem do tych, którzy mają wpływ na zbudowanie środowiska sportu pozytywnego, w szkole, o której wszyscy marzymy – mówią organizatorzy.
Rejestracja na wydarzenie przez stronę internetową www.kreator-sportu.pl
Zgłaszający się na Kreatora sportu są dodatkowo proszeni o wybór warsztatu, w którym chcą wziąć udział. Wydarzenie bezpłatne! Ilość miejsc ograniczona! Uczestnicy otrzymują certyfikaty!
Projekty rozporządzeń ws. podstawy programowej nowego przedmiotu edukacja zdrowotna
- Podstawa programowa edukacja zdrowotna- szkoły podstawowe
- Podstawa programowa edukacja zdrowotna- szkoły ponadpodstawowe
Standardy ochrony małoletnich na zajęciach sportowych i wf
Zasady bezpiecznych relacji podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych
dr n. zdr. Tomasz Grad
2024
Bezpieczne relacje między nauczycielem a uczniem są niezwykle istotne podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych, ponieważ wpływają one nie tylko na efektywność nauczania, ale także na zdrowie, samopoczucie i rozwój emocjonalny ucznia. Wymienione poniżej standardy stanowią zasady bezpiecznych relacji między nauczycielem/trenerem a uczniem/zawodnikiem podczas tych zajęć:
Zasady ogólne:
● bezpieczeństwo fizyczne ucznia: nauczyciel/trener ma obowiązek zapewnić bezpieczne środowisko zajęć, w tym odpowiednie zabezpieczenia sprzętu, prawidłową organizację zajęć oraz nadzór nad uczniami, dbając o minimalizację ryzyka kontuzji i wypadków,
● bezpieczny kontakt fizyczny: w trakcie zajęć nauczyciel powinien stosować tylko odpowiedni kontakt fizyczny, jeśli jest on niezbędny,
● wyjaśnienie kontaktu fizycznego i uzyskanie zgody: nauczyciel/trener powinien dokładnie poinstruować uczniów na temat poprawnego wykonania ćwiczeń, wyjaśniając, że niektóre z nich mogą wymagać kontaktu fizycznego; uczniowie powinni mieć prawo odmówić kontaktu fizycznego bez żadnych konsekwencji,
● zrozumienie indywidualnych potrzeb i możliwości: nauczyciel/trener powinien mieć świadomość różnic indywidualnych uczniów, w tym ich umiejętności fizycznych, poziomu sprawności oraz ewentualnych ograniczeń zdrowotnych, a zajęcia powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości każdego ucznia,
● zachowanie bezpiecznych norm higieny: nauczyciel/trener powinien zachęcać uczniów do przestrzegania zasad higieny osobistej i dbać o czystość sprzętu sportowego oraz sali gimnastycznej,
● regularna ocena postępów: ocena postępów uczniów powinna być przeprowadzana w sposób obiektywny i konstruktywny, pozbawiona wszelkich form krytyki, która mogłaby prowadzić do upokorzenia ucznia.
Każda osoba pracująca z dziećmi zobowiązuje się:
1. Szanować godność i wartości wszystkich osób biorących udział w zajęciach, rozgrywkach, turniejach, zawodach bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności lub inne.
2. Stosować reguły fair play i zachęcać innych do ich przestrzegania.
3. Reagować i zgłaszać odpowiednim podmiotom obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowania oraz naruszenia Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników.
4. Doceniać wysiłek i uczestnictwo zamiast koncentrować się na wydajności i wynikach.
5. Przestrzegać postanowień Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników, i stawiać na ich dobro i bezpieczeństwo
6. Dawać przykład swoim zachowaniem i być wzorem do naśladowania dla uczniów/zawodników – obejmuje to niepicie alkoholu, niebranie narkotyków, nieużywanie niewłaściwego, rasistowskiego, homofobicznego lub innego dyskryminującego języka lub zajmowania takich postaw.
7. Reagować na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród uczniów/zawodników.
8. Komunikować się z uczniami/zawodnikami, w sposób konstruktywny, odpowiedni do ich wieku, nigdy ich nie upokarzając
9. Nie umniejszać wysiłków uczniów/zawodników, podczas zajęć, rozgrywek sportowych lub treningów i nie obwiniać za przegraną.
10. Nie angażować uczniów/zawodników do celów osobistych lub finansowych.
11. Nie angażować się w żadne stosunki seksualne z żadnym uczniem/zawodnikiem, co obejmuje m.in. niestosowanie seksualnie sugestywnych lub dwuznacznych komentarzy i zachowań względem nich.
12. Nie prowokować nieodpowiednich kontaktów z uczniami/zawodnikami, utrzymywać odpowiednie granice w kontaktach z nimi.
13. Prowadzić zajęcia dostosowane do umiejętności i wieku uczniów/zawodników.
14. Współpracować z lekarzami, fizjoterapeutami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
15. Współpracować z innymi nauczycielami/trenerami, opiekunami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
16. Nie stosować w żadnym wypadku przemocy fizycznej i psychicznej, w tym kar cielesnych.
17. Stale nadzorować uczniów/zawodników, każdorazowo upewniać się, że warunki rozgrywek, zawodów i meczów wyjazdowych są bezpieczne, co obejmuje m.in. brak dzielenia pokoju z nimi.
18. Szanować prywatność uczniów/zawodników, np. nie wchodzić pod prysznice i do szatni bez pozwolenia, nie otaczać ich osobistą opieką, której nie potrzebują.
19. Upewnić się, że wszelkie zabiegi pomocy, opatrunku, fizjoterapeutyczne itd. odbywają się w obecności drugiej osoby dorosłej oraz przy otwartych drzwiach.
20. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, niezależnie od tematu, zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub na życzenie uczniów/zawodników, innego ucznia/zawodnika,, a rozmowy takie przeprowadzać w otwartych pomieszczeniach.
21. Unikać spędzania czasu z uczniami/zawodnikami, na osobności, bez udziału innych dorosłych.
22. Nie angażować się w niewłaściwe korzystanie z mediów społecznościowych, w tym nie wdawać się w prywatne rozmowy z uczniami/zawodnikami, w mediach społecznościowych i nigdy nie zamieszczać komentarzy ani nie udostępniać zdjęć i filmów, które mogłyby zagrozić ich dobru lub wyrządzić im krzywdę.
23. Nie publikować zdjęć, filmów ani innych informacji o uczniach/zawodnikach, i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub stronach internetowych lub w mediach społecznościowych szkoły, klubu, związku, bez zgody zainteresowanych .
24. Dzielić się swoimi obawami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony uczniów/zawodników, z koordynatorem ds. bezpieczeństwa lub z kierownictwem.
25. Równoważyć potrzebę nadzoru z prawem uczniów/zawodników, do prywatności, np. nie obserwowania ich pod prysznicem.
26. Być wyczulonym na wszelkie formy zastraszania lub zagrożenia wynikające z używania telefonów komórkowych przez uczniów/zawodników, np. do robienia zdjęć.
Do pobrania:
- Standardy ochrony małoletnich na lekcjach wf i zajęciach sportowych:
dr Tomasz Grad
pok.95
tel: 032 2582209 w 208
mail: tg@womkat.edu.pl
linki do materiałów poglądowych:
https://www.womkat.edu.pl/admin.php?controller=articles&view=Item_showOneItem&id=179845
Polecam:
- Trwają zapisy na szkolenia dla nauczycieli w ramach programu Aktywny powrót do szkoły WF z AWF. Zakładając konto na stronie projektu, nauczyciel będzie mógł dokonać właściwej rejestracji oraz wybrać dogodny dla siebie termin warsztatów. Uzyska także dostęp do niezbędnych materiałów związanych z udziałem w szkoleniu-www.wfzawf.pl
- Odpowiedź wiceministra edukacji na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 09.01.2018 ws. uregulowań praw i obowiązków w statucie szkoły, dotyczących uczniów pełnoletnich nr: DKO-WOK.4016.7.2017.MT
- Linki do filmików z lekcjami on-line opracowanymi przez studentów AWF: https://www.awf.katowice.pl/uczelnia/power-nauczyciel-wf/wf-online-filmy-dla-nauczycieli
- Gotowe quizy, np. z przepisów gier dla klas starszych, gdzie od razu można sprawdzić swój wynik i różne ciekawe rozwiązania też dla młodszych klas: http://sporttopestka.pl/ (Podesłane przez p. Dominikę Augustyn).
- Polecane:https://www.facebook.com/aktywnezabrze
- Quiz o piłce siatkowej: https://www.fyrebox.com/play/co-wiesz-o-pilce-siatkowe_B9je25dqJ
- Link do strony dordców metodycznych z Wrocławia- http://dm-wf.wroclaw.pl/index.php/wf-online
- Scenariusz lekcji on-line - Testy wydolnosciowe Klasa VI-VII
- Ruletka wf dla uczniów - https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%C4%87wiczenia
- Z opowieści trenera-metody pracy
- Scenariusz lekcji on-line -trening Cardio
Program aktywna szkoła
Najbliższe szkolenia:
1. 06.11.2024 godz. 12.00 - 13.30 -Sieć ORE - pierwsze spotkanie online dla nauczycieli doradców i konsultantów
2. 13.11.2024 godz. 15.30 - 20.00 - I pomoc, kurs nadający uprawnienia
3. 29.11.2024 godz.15.00 - 16.30 - Wizerunek dziecka w internecie, szkolenie online
4. 18.12.2024 godz. 15.00 -17.00 - Projekt rozporządzenia przedmiotu edukacja zdrowotna a wymagania wf.- szkolenie online