KREATOR SPORTU 2024
We wtorek 10 grudnia, w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbędzie się V edycja Kreatora sportu – konferencji i warsztatów rozwojowych dla nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów, z udziałem polskich olimpijczyków i medalistów olimpijskich. Organizatorem wydarzenia jest Polski Komitet Olimpijski.
„Szkoła serca, dialogu i sportu. Przerwa na rozmowę” – podtytuł tegorocznej edycji w esencjonalny sposób zawiera w sobie jej temat przewodni. W tym roku jak nigdy wcześniej – dotarła do nas konieczność mówienia o współpracy i wspólnotowości. Wszystkich ze wszystkimi, w myśl motta olimpijskiego „Szybciej, wyżej, silniej, razem” – mówią organizatorzy.
Wybór tematu jest podyktowany tęsknotą za relacjami opartymi na szacunku, które jednoczą i budują. Obserwujemy, jak rosnące nieporozumienia na linii: nauczyciel-uczeń, uczeń-rodzic i w końcu rodzic-nauczyciel nie służą nikomu, pogłębiają podziały i oddalają nas wszystkich od prawdziwego i długotrwałego celu, jakim jest odnalezienie w sporcie prawdziwej przyjemności i zabawy. Podstawą tego porozumienia jest dialog, a najbardziej pierwotnie – słowa, które wypowiadamy do siebie i innych. Dlatego też zaproszenie na tegoroczne wydarzenie skierowane jest nie tylko do nauczycieli WF, ale także do całego grona pedagogicznego, rodziców młodych sportowców i psychologów. Słowem do tych, którzy mają wpływ na zbudowanie środowiska sportu pozytywnego, w szkole, o której wszyscy marzymy – mówią organizatorzy.
Rejestracja na wydarzenie przez stronę internetową www.kreator-sportu.pl
Zgłaszający się na Kreatora sportu są dodatkowo proszeni o wybór warsztatu, w którym chcą wziąć udział. Wydarzenie bezpłatne! Ilość miejsc ograniczona! Uczestnicy otrzymują certyfikaty!
Projekty rozporządzeń ws. podstawy programowej nowego przedmiotu edukacja zdrowotna
- Podstawa programowa edukacji zdrowotnej- szkoły podstawowe
- Podstawa programowa edukacji zdrowotnej- szkoły ponadpodstawowe
Zasady bezpiecznych relacji podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych
Standardy ochrony małoletnich
dr n. zdr. Tomasz Grad
2024
Bezpieczne relacje między nauczycielem a uczniem są niezwykle istotne podczas zajęć wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć sportowych, ponieważ wpływają one nie tylko na efektywność nauczania, ale także na zdrowie, samopoczucie i rozwój emocjonalny ucznia. Wymienione poniżej standardy stanowią zasady bezpiecznych relacji między nauczycielem/trenerem a uczniem/zawodnikiem podczas tych zajęć:
Zasady ogólne:
● bezpieczeństwo fizyczne ucznia: nauczyciel/trener ma obowiązek zapewnić bezpieczne środowisko zajęć, w tym odpowiednie zabezpieczenia sprzętu, prawidłową organizację zajęć oraz nadzór nad uczniami, dbając o minimalizację ryzyka kontuzji i wypadków,
● bezpieczny kontakt fizyczny: w trakcie zajęć nauczyciel powinien stosować tylko odpowiedni kontakt fizyczny, jeśli jest on niezbędny,
● wyjaśnienie kontaktu fizycznego i uzyskanie zgody: nauczyciel/trener powinien dokładnie poinstruować uczniów na temat poprawnego wykonania ćwiczeń, wyjaśniając, że niektóre z nich mogą wymagać kontaktu fizycznego; uczniowie powinni mieć prawo odmówić kontaktu fizycznego bez żadnych konsekwencji,
● zrozumienie indywidualnych potrzeb i możliwości: nauczyciel/trener powinien mieć świadomość różnic indywidualnych uczniów, w tym ich umiejętności fizycznych, poziomu sprawności oraz ewentualnych ograniczeń zdrowotnych, a zajęcia powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości każdego ucznia,
● zachowanie bezpiecznych norm higieny: nauczyciel/trener powinien zachęcać uczniów do przestrzegania zasad higieny osobistej i dbać o czystość sprzętu sportowego oraz sali gimnastycznej,
● regularna ocena postępów: ocena postępów uczniów powinna być przeprowadzana w sposób obiektywny i konstruktywny, pozbawiona wszelkich form krytyki, która mogłaby prowadzić do upokorzenia ucznia.
Każda osoba pracująca z dziećmi zobowiązuje się:
1. Szanować godność i wartości wszystkich osób biorących udział w zajęciach, rozgrywkach, turniejach, zawodach bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności lub inne.
2. Stosować reguły fair play i zachęcać innych do ich przestrzegania.
3. Reagować i zgłaszać odpowiednim podmiotom obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowania oraz naruszenia Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników.
4. Doceniać wysiłek i uczestnictwo zamiast koncentrować się na wydajności i wynikach.
5. Przestrzegać postanowień Polityki Bezpieczeństwa uczniów/zawodników, i stawiać na ich dobro i bezpieczeństwo
6. Dawać przykład swoim zachowaniem i być wzorem do naśladowania dla uczniów/zawodników – obejmuje to niepicie alkoholu, niebranie narkotyków, nieużywanie niewłaściwego, rasistowskiego, homofobicznego lub innego dyskryminującego języka lub zajmowania takich postaw.
7. Reagować na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród uczniów/zawodników.
8. Komunikować się z uczniami/zawodnikami, w sposób konstruktywny, odpowiedni do ich wieku, nigdy ich nie upokarzając
9. Nie umniejszać wysiłków uczniów/zawodników, podczas zajęć, rozgrywek sportowych lub treningów i nie obwiniać za przegraną.
10. Nie angażować uczniów/zawodników do celów osobistych lub finansowych.
11. Nie angażować się w żadne stosunki seksualne z żadnym uczniem/zawodnikiem, co obejmuje m.in. niestosowanie seksualnie sugestywnych lub dwuznacznych komentarzy i zachowań względem nich.
12. Nie prowokować nieodpowiednich kontaktów z uczniami/zawodnikami, utrzymywać odpowiednie granice w kontaktach z nimi.
13. Prowadzić zajęcia dostosowane do umiejętności i wieku uczniów/zawodników.
14. Współpracować z lekarzami, fizjoterapeutami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
15. Współpracować z innymi nauczycielami/trenerami, opiekunami dla dobra każdego ucznia/zawodnika.
16. Nie stosować w żadnym wypadku przemocy fizycznej i psychicznej, w tym kar cielesnych.
17. Stale nadzorować uczniów/zawodników, każdorazowo upewniać się, że warunki rozgrywek, zawodów i meczów wyjazdowych są bezpieczne, co obejmuje m.in. brak dzielenia pokoju z nimi.
18. Szanować prywatność uczniów/zawodników, np. nie wchodzić pod prysznice i do szatni bez pozwolenia, nie otaczać ich osobistą opieką, której nie potrzebują.
19. Upewnić się, że wszelkie zabiegi pomocy, opatrunku, fizjoterapeutyczne itd. odbywają się w obecności drugiej osoby dorosłej oraz przy otwartych drzwiach.
20. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, niezależnie od tematu, zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub na życzenie uczniów/zawodników, innego ucznia/zawodnika,, a rozmowy takie przeprowadzać w otwartych pomieszczeniach.
21. Unikać spędzania czasu z uczniami/zawodnikami, na osobności, bez udziału innych dorosłych.
22. Nie angażować się w niewłaściwe korzystanie z mediów społecznościowych, w tym nie wdawać się w prywatne rozmowy z uczniami/zawodnikami, w mediach społecznościowych i nigdy nie zamieszczać komentarzy ani nie udostępniać zdjęć i filmów, które mogłyby zagrozić ich dobru lub wyrządzić im krzywdę.
23. Nie publikować zdjęć, filmów ani innych informacji o uczniach/zawodnikach, i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub stronach internetowych lub w mediach społecznościowych szkoły, klubu, związku, bez zgody zainteresowanych .
24. Dzielić się swoimi obawami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony uczniów/zawodników, z koordynatorem ds. bezpieczeństwa lub z kierownictwem.
25. Równoważyć potrzebę nadzoru z prawem uczniów/zawodników, do prywatności, np. nie obserwowania ich pod prysznicem.
26. Być wyczulonym na wszelkie formy zastraszania lub zagrożenia wynikające z używania telefonów komórkowych przez uczniów/zawodników, np. do robienia zdjęć.
Program aktywna szkoła
Program Sportowe Talenty 2023/2024
Witam w nowym roku szkolnym 2022/2023!
- Fundacja Banku Ochrony Środowiska zaprasza do udziału w projekcie::
Zdrowo jem, więcej wiem”
Rejestrację i zgłoszenia do wiosennego etapu projektukierowanego do uczniów klas I-III ze szkół podstawowych, przesyłać można do końca lutego br.
Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie: zdrowojem.fundacjabos.pl
- Zapraszam również na stronę: sieć innowacyjnych nauczycieli wf oraz na stronę wychowanie fizyczne, edukacja zdrowotna i edukacja dla bezpieczeństwa.
- Zapraszam na konferencję inaugurującą oraz szkolenia w ramach Projektu edukacyjnego: „Akademia Początkującego Nauczyciela (APN)”. W pogramie min. szkolenie nt: Nowoczesne wychowanie fizyczne - metody wykorzystania przykładowych aplikacji na lekcji wf, w dniu 19.04.2023 o godz. 15.30.
- Tu zamieszczane będą propozycje ciekawych lekcji, atrakcyjne rozwiązania metodyczne i organizacyjne z wf, wskazówki dla młodych nauczycieli, porady wychowawcze, dobre praktyki, instytucje wspomagające i praktyczne rozwiązania
Pod linkiem dostępne są materiały i scenariusze zajęć oraz jest poradnik dlanauczycieli wf: scenariusze lekcji online z wf:
https://www.womkat.edu.pl/admin.php?controller=articles&view=Item_showOneItem&id=179845
-Polecam filmy z ćwiczeniami nagrane przez studentów AWF w Katowicach, pod linkiem:
https://www.awf.katowice.pl/uczelnia/power-nauczyciel-wf/wf-online-filmy-dla-nauczycieli
*** Doradczynie metodyczne z Wrocławia stworzyły platformę edukacyjną dla nauczycieli wf ze zbiorem pomysłów z różnych źródeł (w tym własnego autorstwa). Jest tam dużo ciekawych propozycji. https://pl.padlet.com/UlaJU/WF_Wroclaw
Krzysztof Nowosielski - AWF Katowice
udostępnił dla nauczycieli pomysł na test sprawności fizycznej do wykonania w domu. Można go wykorzystać do wystawienia oceny. Jak zwykle kryteria ustala nauczyciel. Oczywiście powinien liczyć się postęp a nie poziom. W tym przypadku postęp możliwy jest do uzyskania w krótkim czasie. Polecam i zamieszczam link do materiałów: http://www.pospiech.katowice.pl/index.php/materialy-dydaktyczne/proby-sf
Szanowni Państwo,
Polecam Państwu link do ważnego materiału - rozmowy w najnowszym "Głosie Nauczycielskim" z prof. Jackiem Pyżalskim i inf. o jego najnowszej książce "Edukacja w czasach pandemii – e-book dla nauczycieli na nietypowe czasy" - https://glos.pl/prof-jacek-pyzalski-szybka-adaptacja-do-nauczania-online-to-ogromny-sukces-srodowiska-nauczycielskiego, link do informacji o książce - https://amu.edu.pl/dla-mediow/komunikaty-prasowe/edukacja-w-czasach-pandemii-e-book-dla-nauczycieli-na-nietypowe-czasy oraz plik pdf z książką.
Globalny Bezruch
W jaki sposób chronić siebie i innych przed zarazkami? Jak zachowywać się podczas kichania i jak długo myć ręce? Zachęcamy Państwa do pokazania uczniom klipu „Zdrowo żyj, ręce myj”, w którym znajdują się praktyczne porady dotyczące prozdrowotnych zachowań.
Tekst rapowej piosenki jest łatwy do zapamiętania, dzięki czemu pozwoli ona dzieciom na przyjemne przyswojenie wszystkich zasad!
Zachęcamy Państwa do pokazania klipu Cartoon Network uczniom i ich rodzicom!
Tekst piosenki znajduje się na portalu Edunews.pl.
2.Link do wydarzenia: https://womkat.edu.pl/pl/Aktualnosci/?id=241445/- szkolenie pt: Brydż sportowy on-line
3. Linki do filmików z lekcjami on-line opracowanymi przez studentów AWF: https://www.awf.katowice.pl/uczelnia/power-nauczyciel-wf/wf-online-filmy-dla-nauczycieli
4. Są tu gotowe quizy np. z przepisów gier dla klas starszych, gdzie od razu można sprawdzić swój wynik i różne ciekawe rozwiązania też dla młodszych klas:) http://sporttopestka.pl/ ,Podesłane przez p. Dominię Augustyn
5. Zdalna lekcja wf: doradca dr Dariusz Pośpiech:
6. Polecane: https://www.facebook.com/aktywnezabrze
7. Quiz o piłce siatkowej: https://www.fyrebox.com/play/co-wiesz-o-pilce-siatkowe_B9je25dqJ
8. Link do strony dordców metodycznych z Wrocławia- http://dm-wf.wroclaw.pl/index.php/wf-online
9. Scenariusz lekcji on-line - Mierzymy swoją wydolność dla Klasy VI -VII
10. Ruletka wf dla uczniów - https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%C4%87wiczenia
Aktualności!!!!
1. Przestrzeganie praw dziecka w świetle przepisów
Speed-Ball
Instytucje wspomagające prace nauczyciela wf:
1. RODN "WOM" w Katowicach - tel. 32 2582209 mail: tg@womkat.edu.pl
2. AWF Katowice - doc Krzysztof Skalik tel:48 32 207 51 10
rektorat@awf.katowice.pl
-dr Dariusz Pośpiech - http://www.pospiech.katowice.pl/
- http://dm-wf.wroclaw.pl/index.php/component/content/featured?id=featured
- http://www.modm.bialystok.pl/informacje-ogolne/doradcy-metodyczni
- https://www.wcies.edu.pl/doradcy-metodyczni/dyury-doradcow-metodycznych
4. Rzecznik Praw Dziecka -http://www.brpd.gov.pl/
- materiały do pobrania - http://www.brpd.gov.pl/taxonomy/term/1787
- porady prawne -http://www.brpd.gov.pl/pytania-prawne-0
5. Komitet Ochrony Praw dziecka -http://kopd.pl/
6. Helsińska Fundacja Praw Człowieka, ul. Zgody 11, 00-018 Warszawa, tel. (22) 556 44 40, fax. 22 556 44 50
7. Komitet Ochrony Praw Dziecka, ul. Oleandrów 6, 00-629 Warszawa,tel. (22) 626 94 19
8. Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), Biuro Fundacji , ul. Katowicka 31, 03-932 Warszawa, tel./faks +48226160268,+ 48 22616 03 14, http://fdds.pl/
9. Centrum Dziecka i Rodziny im. Aliny Margolis-Edelman, ul. Walecznych 59, 03-926 Warszawa, tel. (22) 616 16 69, (22) 672 65 86
10. Centrum Pomocy Dzieciom „Mazowiecka” im. Ireny Kornatowskiej, ul. Mazowiecka 12/25, 00-048 Warszawa
tel. (22) 826 88 62,(22) 826 14 34
11. Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" tel. 800-12-00-02
Materiały z zakresu nowej podstawy programowej z wf dla szkół ponadpodstawowych -2019
1. Podstawa programowa dla Liceum, technikum
2. Podstawa programowa -wymagania_1
3. Podstawa programowa - wymagania_2
5. Działalnośc innowacyjna szkoły w systemie pracy zdalnej
Ciekawe linki
Propozycje zajęć siatkarskich z SOS- siatkarskich ośrodków szkolnych
scenariusz 1_zabawy z piłką_klasa III
scenariusz 2_gry izabawy_klasa III
scenariusz 3_gry i zabawy_klasa III
scenariusz 4_zajęcia alternatywne_klasa III
scenariusz 5_zabawy_siatkarskie_kla_I
scenariusz6_siatkówka_1_klasa_II
scenariusz_7_siatkówka_odbicia_klasda_II
scenariusz_8_siatkówka_odbicia_2_klasa II
scenariusz _9_siatkówka_zabawy siatkarskie_2_klasa_2
scenariusz_10_siatkowka_odbicia_klasa_3
scenariusz_11_siatkówka_odbicia_klasa_3
scenariusz_12siatkówka_odbicia_klasa_3
scenariusz_13_siatkówka_odbicia_klasa_3
scenariusz_14siatkówka_odbicia_klasa_3
scenariusz_15_siatkowka_zagrywka_klasa_4
scenariusz_16_siatkówka_teaktyka_klasa_4
scenariusz_17_siatkowka_wystawienie_klasa_4
scenariusz_18_siatkowka_atak_klasa_4
scenariusz_19_siatkowka_blok_klasa_4
scenariusz_20_siatkowka_taktyka ind. aktaku i obrony_klasa_4
scenariusz_21_siatkowka_zagr. tenisowa_klasa_5
scenariusz_22_siatkówka_przyjęcie zagrywki_klasa_5
Piłka nożna
scenariusz_23_piłka nożna_oswojenie z piłką
scenariusz_24_piłka nożna_prowadzenie piłki
scenariusz_30_piłka Nozna_drybling
scenariusz_31_pilka nożna_nauka uderzeń
Piłka ręczna
scenariusz_25_Pilka ręczna_rzuty do bramki
Koszykówka
scenariusz_26_Koszykówka_kozłowanie PLR
scenariusz_27_Koszykówka_poruszanie po boisku_Klasa_IV_VI
Fitness
scenariusz_28_Fitnes_Dziewczęta
Lekkoatletyka
Szkolenia on-line i stacjonarne:
1. 06.11.2024 godz. 12.00 - 13.30 -Sieć ORE - pierwsze spotkanie online dla nauczycieli doradców i konsultantów
2. 13.11.2024 godz. 15.30 - 20.00 - I pomoc, kurs nadający uprawnienia
3. 29.11.2024 godz.15.00 - 16.30 - Wizerunek dziecka w internecie, szkolenie online
4. 18.12.2024 godz. 15.00 -17.00 - Projekt rozporządzenia przedmiotu edukacja zdrowotna a wymagania wf.- szkolenie online