
Celem konferencji jest zgłębienie tematyki edukacji włączającej oraz zrozumienie, jak teoretyczne założenia przekładają się na praktykę. Chcemy skoncentrować się na identyfikacji i omówieniu wyzwań oraz trudności, jakie napotykają nauczyciele, uczniowie i rodzice w procesie wdrażania edukacji włączającej. Naszą potrzebą jest stworzenie płaszczyzny do wymiany doświadczeń, najlepszych praktyk i innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do skuteczniejszego wdrażania edukacji włączającej w różnorodnych kontekstach edukacyjnych.
Zapraszamy do udziału nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wszystkich zainteresowanych tematyką.
15.00 - 15.10 Rozpoczęcie Konferencji Edukacyjnej przez Panią wicedyrektor Iwonę Kruszewską-Stoły, przedstawienie agendy spotkania
15.10 - 15.35 dr Natalia Gumińska: Organizacja pracy z dzieckiem z kształceniem specjalnym - od orzeczenia do ewaluacji postępów. Praktyczne wskazówki.
15.35 - 16.00 Magdalena Lach: Szanse i wyzwania edukacji włączającej w szkole podstawowej
16.00 - 16.25 Wioleta Mueller-Konieczny: Nauczyciel - kreator włączenia
16.25 - 16.50 Dorota Kozioł-Żurawska: Nauczyciel wychowania przedszkolnego w obliczu wyzwań edukacji włączającej w grupie masowej
16.50 - 17.15 Dominika Gdala-Skiba: Edukacja włączająca w leśnym przedszkolu - działania i wyzwania
17.15 - 17.35 dr Agnieszka Twaróg-Kanus: Rodzice w edukacji włączającej - ich potrzeby, obawy i korzyści. Komunikat z badań
17.35 - 18.00 Podsumowanie konferencji. Przestrzeń do dyskusji.
dr Natalia Gumińska - doktor nauk społecznych, z wykształcenia pedagog specjalny, adiunkt badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Bieelsko-Bialskiego. Stypendystka zagranicznego programu w Klinice Autyzmu Anderson Center for Autism w Nowym Jorku, gdzie przeprowadziła badania na potrzeby pracy doktorskiej na grupie ponad 300 dorosłych osób ze spektrum autyzmu. Praktyk, przewodnicząca Zespołu ds. kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Dominka Gdala- Skiba - nauczycielka wychowania przedszkolnego, oligofrenopeadagog. Edukatorka leśna, przyrodnicza i regionalna. W systemowym przedszkolu założyła leśną grupę dla dzieci mieszanych wiekowo, w tym dla dzieci o specjalnych potrezbach edukacyjnych.
Dorota Kozioł-Żurawska - doświadczona pedagog z Katowic, specjalizująca się w edukacji przedszkolnej. Pełni funkcję wicedyrektora w Zespole Szkolno- Przedszkolnym nr 22 w Katowicach.Posiada szerokie kwalifikacje, w tym:ukończone studia: Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z logopedią. Studia podyplomowe: Oligofrenopedagogikę, Terapię pedagogiczną, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Arteterapię, Zarządzanie w oświacie, Wiedza o Regionie oraz kursy kwalifikacyjne: Kynoterapia, Hortiterapia. Jest wykładowcą z zakresu pedagogiki specjalnej w ramach studiów podyplomowych "Dogoterapia" na Akademii Górnośląskiej w Katowicach. Od 2006r. prowadzi zajęcia kynoterapeutyczne dla dzieci o SPE, młodzieży oraz seniorów. Współpracuje z ośrodkami dla osób starszych i niepełnosprawnych na terenie całej Polski. Jest również zaangażowana w działalność Fundacji SPINA, która wspiera dzieci i dorosłych z rozszczepem kręgosłupa oraz innymi wadami wrodzonymi. W latach 2019-2024 pełniła funkcję doradcy metodycznego wychowania przedszkolnego dla placówek miasta Katowice. Jest autorką 5 ogólnopolskich projektów edukacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczej i artystycznej, wielu innowacji i projektów dla dzieci i młodzieży. Na swoim koncie ma również kilkanaście publikacji w czasopismach poświęconych edukacji.
Magdalena Lach - pedagog szkolny w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 22 w Katowicach. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w Uniwersytetcie Śląskim. W czasie pracy zawodowej ukończyła studia podyplomowe z Terapii pedagogicznej z arteterapią, Socjoterapię, Psychologię wczesnego i średniego okresu szkolnego oraz Doradztwo Zawodowe z coachingiem. Pracuje z dziećmi mającymi specyficzne trudności w nauce. Prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz rewalidacyjne. Wspiera jako nauczyciel wspomagający uczniów ze spektrum autyzmu, w tym uczniów z zespołem Aspergera.Organizuje pomoc dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w tym uczniów z niedosłuchem bądź niepełnosprawnością w stopniu lekkim.
Wioleta Mueller Konieczny - Doradca metodyczny dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (zasięg terytorialny: Siemianowice Śląskie). Trener w oświacie i zarządzaniu. Absolwentka studiów magisterskich kierunku Pedagogika w zakresie Zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego na Uniwersytecie Śląskim oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie (Organizacja i zarządzanie w oświacie-studia podyplomowe). Nauczyciel przedszkola, edukacji zintegrowanej, języka angielskiego z doświadczeniem i pasją uczenia. Inicjatorka wielu innowacyjnych rozwiązań w pracy z dzieckiem. Autorka własnych programów dydaktyczno-wychowawczych z zakresu edukacji zdrowotnej, językowej oraz wczesnego nauczania języka angielskiego. Współautorka Ogólnopolskich Projektów Artystyczno-Edukacyjnych- ,,Zielony Zakątek", ,,Błękitny Zakątek". Zaangażowana w realizację Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności ,,Dwujęzyczne dzieci". Motto zawodowe ,,Podążaj, inspiruj i dziel się sztuką nauczania"
dr Agnieszka Twaróg-Kanus - nauczyciel konsultant ds. edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, praktyk, trenerka TUS, mediatorka, coach, tutor, mentor w edukacji, oligofrenopedagog, adiunkt badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Pracuje nurtem Terapii Skoncertowanej na Rozwiązaniach. Autorka i współredaktorka licznych popularnonaukowych i naukowych publikacji i artykułów w tematyce kompetencji nauczycielskich oraz wspomagania procesu kształcenia i wychowania dzieci w wieku wczesnoszkolnym, również uczniów z indywidualnymi potrzebami edukcyjnymi. Prowadzi badania w obszarze edukacji. Prelegentka na konferencjach międzynarodowych i krajowych.
Konferencja edukacyjna trwa 4 godziny dydaktyczne
Zaświadczenia z udziału w zajęciach zostaną przesłane drogą elektroniczną na adres podany w zgłoszeniu na szkolenie