Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności> EDUKACJA CYFROWA

EDUKACJA CYFROWA

EDUKACJA CYFROWA

MATERIAŁY EDUKACYJNE

Zintegrowana Platforma Edukacyjna 2.0

Zintegrowana Platforma Edukacyjna 2.0 to platforma Ministerstwa Edukacji i Nauki.   

Na ZPE dostępnych jest kilkanaście tysięcy bezpłatnych e-materiałów zgodnych z podstawą programowąZPE to całe środowisko uczenia się i nauczania, które daje możliwości pracy w zespołach i dopasowuje się do indywidualnego stylu nauki. Każdy uczeń i nauczyciel na swoim koncie – profilu może gromadzić własne materiały, dzielić się nimi, tworzyć autorskie wersje. Materiały udostępniane są na otwartej licencji Creative Commons i dostosowane są do standardu WCAG 2.0 na poziomie podstawowym, co pozwala na korzystanie z nich uczniom z dysfunkcjami. Na platformie znajdują się również materiały w języku ukraińskim.

Przykładowe zasoby:

  • Materiały do kształcenia ogólnego, zawodowego oraz doradztwa zawodowego, edukacja wczesnoszkolna.
  • Lektury dostępne - multimedialne lektury z pakietem materiałów, a w nich tekst oryginalny lektury, tekst łatwy do czytania, nagrania video z tłumaczeniem tekstu na polski języki migowy, opracowanie graficzne w formie komiksu, kart pracy, kart pracy z symbolami PCS (czyli znakami graficznymi obrazującymi pojęcia) oraz tablic komunikacyjnych z symbolami PCS.
  • Szkoła dla Was - blok z materiałami dla uczniów z Ukrainy.
  • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne i edukacja włączająca.
  • Wychowanie i profilaktyka.
  • Gry edukacyjne.
  • Zasoby dodatkowe - m. in. publikacje, wirtualne wycieczki.

Link do platformy tutaj >>

***

 

Do czego AI nie służy? Przewodnik dla nauczycieli

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało dla nauczycieli kolejny przewodnik dotyczący sztucznej inteligencji (AI) – Do czego AI nie służy?  

Przewodnik jest kontynuacją publikacji Sztuczna inteligencja i Chat GPT, w której zgłębione zostały informacje dotyczące sztucznej inteligencji oraz czym jest ChatGPT i jak wpływa na edukację.

Autorzy nowego poradnika Do czego AI nie służy? koncentrują się na kreatywności dużych modeli językowych. Analizują etyczno-moralne aspekty korzystania z tych modeli oraz prezentują wskazówki dla nauczycieli. W ostatnim rozdziale autorzy skupiają się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole oraz definiują zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.

Dlaczego sztuczna inteligencja a kreatywność?

Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką. Obecnie definicja kreatywności, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.

Materiały są dostępne na stronie Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Czytaj więcej >>

 

Sztuczna inteligencja i Chat GPT

Chat GPT to narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję. Grupa „AI w Edukacji”, powołana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowała materiały dla nauczycieli zawierające informacje na temat sztucznej inteligencji oraz Chat GPT.  

Informacje dotyczące materiałów oraz materiały do pobrania dostępne są na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki

Materiały dostępne są także na stronie Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

***


Cyberhigiena - o tym warto wiedzieć.

Cyberhigiena to zasady bezpiecznego funkcjonowania w cyfrowym świecie. Jest bardzo ważna od momentu, kiedy zaczęliśmy szeroko wykorzystywać możliwości internetu w wielu dziedzinach życia. Pojęcie higieny cyfrowej zyskało na popularności w czasie nauki zdalnej oraz przeniesienia do sieci większości innych aktywności współczesnego człowieka z powodu pandemii, ale cyberbezpieczeństwo pozostanie nadal bardzo ważnym zagadnieniem także po powrocie do normalności. Jak bezpiecznie poruszać sie po sieci? Fałszywe strony - niedaj sie nabrać. Kto mówi? To tylko kilka przykładowych tytułów poradników, które dostępne są na stronie MEiN. 

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie MEiN: Kliknij tutaj >>  

 ***

Cyberlekcje 3.0

Projekt edukacyjny Cyberlekcje 3.0 jest kontynuacją i uzupełnieniem poprzedniego projektu Cyberlekcje, który został zainaugurowany w 2021 r. 

Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych i dostarcza gotowe narzędzia dydaktyczne do prowadzenia zajęć.

Cyberlekcje 3.0 obejmują takie obszary tematyczne, jak: 

  • metody przeszukiwania internetu, bezpieczeństwo oraz prywatność w internecie;
  • relacje oraz wizerunek i tożsamość w internecie;
  • zagrożenia w sieci oraz niebezpieczne i szkodliwe treści;
  • bezpieczne zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich;
  • nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny.

Szczegółowe informacje i materiały do pobrania są dostępne na stronie MEiN. Kliknij tutaj>>

Cyberlekcje

Projekt edukacyjny Cyber lekcje ma usystematyzować wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz mądrego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii.  W ramach projektu zostały przygotowane scenariusze lekcji oraz materiały multimedialne przeznaczone są dla nauczycieli szkół podstawowych klas I–III, IV–VI i VII–VIII oraz szkół ponadpodstawowych. Treści zawarte w scenariuszach są zgodne z obowiązującą podstawą programową, a ich tematyka odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na wiedzę i kompetencje z zakresu efektywnego wykorzystywania mediów cyfrowych.

Projekt powstał w ramach współpracy Ministra Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego.

Szczegółowe informacje oraz materiały są dostępne na stronie MEiN, kliknuj tutaj >>>

 ***

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu 6 lutego 2024.

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku, a w Polsce obchodzony jest od 2005 roku. Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę są organizatorem wydarzenia w naszym kraju.

Na stronie organizatora dostępne są informacje z obchodów DBI. Liczba inicjatyw w tym roku przekroczyła cztery i pół tysiąca. 

Szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>

***

Bądź z innej bajki

"Bądź z innej bajki" - kampania o bezpieczeństwie w internecie. Jej celem jest uświadomienie rodzicom i opiekunom zagrożeń, z jakimi ich dzieci mogą się zetknąć w wirtualnym świecie. Przygotowane przez autorów animacje oparte na baśniach  - Krolowa śniegu, Czerwony Kapturek, Złota Rybka czy Śpiąca krolewna mają zainteresować i lepiej trafić do wyobraźni dzieci i dorosłych. W kampanii poruszono tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO, to zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu. W ramach kampanii przygotowano materiały dodatkowe: podcasty, broszury i inforgrafiki z gotowymi poradami do wykorzystania.

Kampania jest realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK we współpracy ze Stowarzyszeniem Góry Kultury.

Szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>

***

Bezpieczna szkoła

„Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów” to publikacja wydana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z organizacjami pozarządowymi, innymi resortami i instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. Poradnik składa się z 3 części poświęconych różnym aspektom: bezpieczeństwu fizycznemu w szkole, bezpieczeństwu cyfrowemu oraz bezpieczeństwu technicznemu sieci i sprzętu IT. Przeznaczony jest dla dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów. 

Publikacja dostępna jest na stronie MEN >> 

***

Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi Microsoft.

Zapraszamy do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej Microsoft poświęconej edukacji włączającej: edukacji inkluzywnejZnajdziecie tam Państwo

  • katalog narzędzi integracyjnych Microsoft przydatnych w edukacji,
  • studium przypadku Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku,
  • ścieżkę szkoleniową na platformie Microsoft Educator Centre, zawierającą wskazówki jak zbudować cyfrową społeczność integracyjną w Państwa szkole

Link do strony tutaj >>

***

 

Myślenie programistyczne

W jaki sposób wprowadzić uczniów w fascynujący świat myślenia programistycznego? Dzięki właściwie zaplanowanym zajęciom. W ich przygotowaniu mogą pomóc m. in. materiały - scenariusze zajęć, gry i zabawy offline, gry i aplikacje online, które dostępne są TUTAJ >>>  

***

TIK na specjalne zamówienie czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji i terapii z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Autorki Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska zamieściły w publikacji m. in. przykłady edukacyjnych portali internetowych w pracy nauczyciela, aplikacji mobilnych do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystywania nowych technologii podczas zajęć rewalidacyjnych oraz w projektach edukacyjnych. W rozdziale Indywidualizacja pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostały zaprezentowane m. in. przykłady  narzędzi TIK do indywidualizacji nauczania czy generatory do tworzenia zindywidualizowanych kart pracy i materiałów edukacyjnych. Publikacja wydana została przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Publikacja dostępna na stronie ORE - kliknij tutaj >> 

 

***

Cody Roby – gra planszowa do nauki programowania.

Nauka programowania nie musi być trudna. Możemy rozpocząć ją od zabawy w łatwą grę planszową Cody Roby (czyt. kodi robi). Gracze prowadzą rozgrywki polegające na sterowaniu poruszającym się po planszy robotem,  wydając mu konkretne polecenia. Gra rozwija logiczne myślenie i jest wstępem do dalszej nauki programowania z wykorzystaniem komputera. Autorem gry jest Alessandro Bogliolo – włoski ambasador EU Code Week i znany promotor kodowania. Gra jest bezpłatna.

Materiały do pobrania i wydrukowania  z przykładowym scenariuszem zabawy znajdują się TUTAJ >>

***

 

PROGRAMY I INICJATYWY

 

InstaLogik - konkurs matematyczno-informatyczny 

W roku szkolnym 2023/2024 startuje V edycja konkursu matematyczno-informatycznego InstaLogik dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych. Konkurs organizowany jest przez: Placówkę Edukacji Informatyczno-Matematycznej InstaKod oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.

Cel konkursu: rozwijanie zainteresowań matematycznych i programistycznych młodzieży oraz propagowanie myślenia komputacyjnego.

Honorowy patronat:

  • Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego.

Partnerem konkursu jest Olimpiada Informatyczna Juniorów.

Więcej informacji o programie znajduje się na stronie: https://instalogik.pl/

*** 

 

Europejski Tydzień Kodowania - październik 

Europejski Tygodzień Kodowania - CodeWeek to inicjatywa promująca naukę programowania i umiejętności cyfrowych wśród osób w każdym wieku! Chciałbyś zaangażować się w inicjatywę Europejskiego Tygodnia Kodowania i zostać jej aktywnym uczestnikiem? 

Odwiedź stronę CodeWeek Kliknij tutaj >>

W tym roku tydzień kodowania odbył się CodeWeek 7-22.10.2023.

Na stronie w części Gotowe scenariusze zajęć, zabawy dla rodziców i dzieci, gry wideo i webinary na wyciągnięcie ręki znajduje się wiele pomocnych materiałów i narzędzi, które można wykorzystać przygotowując się do październikowych zmagań. Sprawdź, co może być dla Ciebie przydatne. Kliknij tutaj >> 

***  

Paździenik Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to ogólnoeuropejska kampania organizowana przez ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej, która trwa przez cały październik. Jej celem jest popularyzacja wiedzy, zwiększanie świadomości i wymiana dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa wśród szerokiej grupy użytkowników Internetu, profesjonalistów, a także ekspertów zajmujących się edukacją oraz profilaktyką dzieci i młodzieży. W Polsce kampania koordynowana jest przez NASK-PIB.

ECSM jest bezpłatną inicjatywą, otwartą dla wszystkich, dlatego każdy może zgłosić swoje wydarzenie, (np. warsztat, konferencję, kampanię, seminarium, webinar, konkurs), jak również inne działanie promujące cyberbezpieczeństwo i cyberhigienę. Wydarzenia mogą być zorganizowane stacjonarnie lub online.

Organizatorzy do dzielenia się swoimi pomysłami zapraszają szkoły, instytucje, duże i małe firmy, organizacje pozarządowe, jak również każdego użytkownika Internetu.

Szczegółowe informacje dostępne tutaj >>

 

***  

Programy Microsoft dla szkół i edukatorów – Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE)

MIE Expert to program, w którym uczestniczą edukatorzy z całego świata z pasją do nowych technologii Microsoft w edukacji. Są to osoby chcące rozwijać swoje kompetencje, a także dzielić się wiedzą i pasją z innymi edukatorami w Polsce i na świecie. 

Zapraszamy dyrektorów i nauczycieli.

Szczegóły na stronie programu. Kliknij tutaj >>   

***  

 

Szkoła w chmurze Microsoft

Zapraszamy szkoły do udziału w ogólnopolskim programie Szkoła w chmurze MICROSOFT.
Udział w programie jest bezpłatny.
Korzyści z udziału w programie:

  • dołączenie do ogólnopolskiej sieci Szkół w Chmurze Microsoft,
  • wyróżnienie dla szkoły potwierdzone certyfikatem oraz tabliczką Szkoła w Chmurze Microsoft,
  • zaproszenie do światowych programów Microsoft Innovative Educator Expert (globalna sieć innowacyjnych nauczycieli) i Microsoft Showcase School (globalna sieć modelowych szkół),
  • dostęp do szkoleń i materiałów dla nauczycieli na platformie Microsoft Educator Centre.

Szczegółowe informacje tutaj >>

*** 

Akademia Cyfrowego Edukatora Microsoft 

Akademia Cyfrowego Edukatora to projekt, którego celem jest przedstawienie technologii, które usprawniają pracę edukatorów i pokazują wskazówki potrzebne do budowania nowoczesnej szkoły. 

Program Akademii skierowany jest do dyrektorów szkół, nauczycieli oraz szkolnych administratorów IT, którzy dzięki webinariom i materiałom szkoleniowym poznają cyfrowe narzędzia oraz sposoby na to, jak zarządzać szkołą, prowadzić zajęcia i organizować hybrydową naukę. 

Nagrania webinariów są dostępne na stronach: 

Zapraszamy do Akademii Cyfrowego Edukatora.

*** 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej

 „Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli”.

Zachęcamy do zapoznania się z nową publikacją skierowaną do nauczycieli geografii „Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli”. Poradnik może być wsparciem dla kadry pedagogicznej w realizacji nowej podstawy programowej geografii.

Nowa podstawa programowa z geografii kładzie szczególny nacisk na wykorzystanie w nowoczesnej edukacji geograficznej technologii informacyjno-komunikacyjnych. Umożliwiają one pozyskiwanie oraz tworzenie zbiorów danych przestrzennych, ich prezentację, analizę oraz interpretację.

Wprowadzenie technologii geoinformacyjnych do szkolnej edukacji geograficznej w znacznym stopniu wzmacnia potencjał edukacyjny geografii. Dodatkowo czyni geografię szkolną bardziej przydatnym przedmiotem w życiu codziennym, odpowiadającym jednocześnie wyzwaniom współczesności.

Poradnik oraz szczegółowe informacje dostępne tutaj >>

 

***

OSE - Ogólnopolska Sieć Edukacyjna

OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu.
Program został zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na mocy Ustawy o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Program OSE działa w celu:

  • umożliwienia szkole szerokopasmowego dostępu do bezpiecznego internetu,
  • podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych uczniów,
  • umożliwienia wspomagania procesu kształcenia w szkołach poprzez dostęp do zasobów dostępnych w internecie,
  • wyrównania szans edukacyjnych wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności tych, którzy mieszkają na terenach słabiej zaludnionych i uczących się w małych szkołach.

Więcej informacji na ten temat przeczytasz tutaj >>  

***

 WARTO PRZECZYTAĆ

Co warto wiedzieć o memach? W jakim zakresie memy podlegają prawu autorskiemu? Informacje w tym zakresie dostępne są w artykule „Czy memy podlegają prawu autorskiemu?” na stronie Legalnej Kultury.  

Czytaj więcej >>

***

Czy każda szkolna praca dziecka podlega ochronie prawa autorskiego? Warto zapoznać się z informacjami w artykule Awantura o dziecięcy rysunek - czy każda szkolna praca dziecka podlega ochronie prawa autorskiego? Artykuł dostępny na stronie na stronie Legalnej Kultury.

Czytaj więcej>>

***

Ministerstwo Cyfryzacji. Oddajemy w Państwa ręce publikację, która w przystępny sposób omawia najważniejsze zagadnienia związane z polem elektromagnetycznym o częstotliwościach radiowych. To dzięki niemu możemy cieszyć się audycjami radiowymi i telewizją czy używać telefonów komórkowych. Jest więc podstawą bezproblemowego i szybkiego przepływu informacji, co stanowi dziś fundament naszej cywilizacji. Publikacja jest podzielona na cztery sekcje. Trzy pierwsze odpowiadają na najczęściej zadawane pytania dotyczące fal elektromagnetycznych. Czym są? Jaki mają wpływ na organizm człowieka? Jak je mierzyć i jakie regulacje ich dotyczą? W czwartej części krótko wyjaśniamy, jaki jest związek pola elektromagnetycznego z telekomunikacją, i tłumaczymy, czym jest kolejna generacja sieci komórkowych, czyli 5G. Jesteśmy pewni, że publikacja ta pomoże wszystkim zainteresowanym zrozumieć, czym jest pole elektromagnetyczne i jak możemy je spożytkować dla dobra Polski. Zapraszamy do czytania!

Informacje dotyczące 5G - sieci telekomunikacyjnej nowej generacji  TUTAJ >>

 ***

 

Legalna kultura. Baza legalnych źródeł, prawo w kulturze, strefa edukacji, kampanie społeczne, czytelnia kulturalna i wiele, wiele więcej. Warto tu zajrzeć>>

***

 

PRAWO

 

USTAWA Z DNIA 4 LUTEGO 1994 r. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83)  Czytaj tutaj>>

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE.L Nr 119, s.1)  Czytaj tutaj>>

 


 

< Powrót do listy