III Konfrontacje Humanistyczne10 grudnia 2019 r. |
III Konfrontacje Humanistyczne
Panel I Literatura - sala 83 |
Panel II Konteksty - sala 87 |
Panel III Dydaktyka - sala 89 |
15.00 - 15.45 Lekcje polskiego i pedagogika braku. „Miejsce” Andrzeja Stasiuka oraz „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. Tematyka: Jak rozumieć pojęcie „pedagogiki braku”? Aby edukacyjna koncepcja budowania wspólnoty, której nieobca jest kategoria braku, nie pozostała jedynie na poziomie deklaracji, przyjrzymy się tekstom literackim, których lektura sprzyja treningowi autentycznej dyskusji. dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa na UŚ, nauczyciel polonista, egzaminator maturalny. |
15.00 - 15.45 Polska na ekranie – współczesna fotografia i film krótkometrażowy w kształceniu kulturowym. Tematyka: Na warsztatach przeanalizujemy prace współczesnych fotografów oraz fragmenty filmu Najpiękniejsze fajerwerki ever A. Terpińskiej (2018), przećwiczymy wybrane techniki pracy z filmem w grupie oraz opracujemy przykładowe zadania. Dowiemy się, że film może być pomocny w kształceniu kompetencji (między)kulturowych. dr Justyna Budzik, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ, filmoznawczymi, zajmuje się edukacją medialną. |
15.00 - 15.45 Uwaga! Brak wolnych miejsc. W gry gramy, więc lektury chętniej czytamy. O wykorzystaniu gier dydaktycznych na lekcjach języka polskiego. Tematyka: Celem warsztatów jest przedstawienie propozycji gier dydaktycznych (gry terenowe, stacje zadaniowe, gra w karty: Taboo, trimino, piktogramy), które można zastosować w czasie omawiania lektur szkolnych. Izabela Bebek-Siennicka, nauczycielka języka polskiego w SP nr 14 w Chorzowie i wieloletnia doradczyni metodyczna. |
15.45 - 16.00 Eksperci - praktykom. Stoliki konsultacyjne. |
||
16.00 - 16.45 Literackie autostrady, malownicze ścieżki czy manowce? O lekturach, ich ekranizacjach i trudnych nauczycielskich wyborach. Tematyka: Lektury trzeba znać! Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak połączyć edukację czytelniczą i filmową, jak nie zgubić tekstu literackiego w dobie kultury obrazkowej. Weronika Skrzekowska, nauczycielka języka polskiego w SP nr 13 w Dąbrowie Górniczej, egzaminatorka oraz wieloletnia doradczyni metodyczna. |
16.00 - 16.45 Jak opanować sztukę dezinformacji? Zostań ekspertem od fejków. Tematyka: Uczestnicy poznają dwa narzędzia (Mind over Media oraz grę on-line) do wykorzystania podczas czytania i analizy komunikatów medialnych. Katarzyna Michalska, liderka edukacji medialnej ogólnopolskich programów Włącz się. Młodzi i media oraz Włącz krytyczne myślenie. |
16.00 - 16.45 Niezależność lektury... Dziennik lektury oraz elementy odwróconej klasy w edukacji polonistycznej (i nie tylko). Tematyka: Co zrobić, by młodzi ludzie czytali ze zrozumieniem? Jak wprowadzić krytyczną lekturę tekstu kultury w skuteczny sposób? We współczesnej dydaktyce na wszystko znajdzie się metoda – elementy odwróconej klasy oraz dzienniczek lektury. dr Magdalena Piotrowska-Grot, zastępca dyrektora Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim, zajmuje się polską poezją drugiej połowy XX wieku oraz nowoczesną edukacją. |
16.45 - 17.00 Eksperci - praktykom. Stoliki konsultacyjne. |
||
17.00 - 17.45 "Poznaje się tylko to, co się oswoi" - wśród szkolnych lektur. Tematyka: zaproszenie do wspólnego „oswajania” wybranych tekstów proponowanych przez twórców podstawy programowej. Inspirujące i niekonwencjonalne sposoby na zainteresowanie uczniów lekturą szkolną w SP. Joanna Klimas, nauczycielka języka polskiego w Zespole Ogólnokształcących Szkół Społecznych w Bytomiu. |
17.00 - 17.45 KON-teksty, czyli plakat jako dopełnienie tekstu literackiego. Teamtyka: Skondensowany i często hermetyczny język plakatu może sprawiać uczniom pewne trudności interpretacyjne. Podczas warsztatu podejmiemy próbę jego odczytania w zależności od kontekstów historycznych i kulturowych. Aleksandra Gorzelik, nauczyciel konsultant w RODN „WOM” w Katowicach i egzaminator historii sztuki |
17.00 - 17.45 Zagadkowa lekcja, czyli escape room w realiach szkolnych. Tematyka: Jak przeprowadzić lekcje z dreszczykiem w warunkach szkolnych? Pokój zagadek jako metoda w nauczaniu interdyscyplinarnym. Zajęcia przeznaczone dla nauczycieli SP. Oliwia Adamek-Andrzejewska, nauczycielka języka polskiego w SP nr 43 w Zabrzu, egzaminatorka oraz wieloletnia doradczyni metodyczna |
17.45 - 18.00 Eksperci - praktykom. Stoliki konsultacyjne. |