Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności

Aktualności

III Konfrontacje Humanistyczne
Termin: 10.12.2019 godz. 14:0018:00
Miejsce: RODN "WOM" w Katowicach Sala: Aula górna
Prowadzący szkolenie: pracownicy UŚ, doradcy metodyczni

 

III Konfrontacje Humanistyczne

 

10 grudnia 2019 r.

 

III Konfrontacje Humanistyczne

Program

 

 

14.00  ̶  14.45, aula górna
Wykład inauguracyjny - prof. zw. dr hab. Danuta Opacka-Walasek:
O sztuce rozumienia inności. Miejsce empatii w literaturze.

 

Uczestnik wybiera trzy warsztaty. Formularz na końcu strony!

Warsztaty

Panel I

Literatura - sala 83

Panel II

Konteksty - sala 87

Panel III

Dydaktyka - sala 89

15.00  -  15.45

Lekcje polskiego i pedagogika braku. „Miejsce” Andrzeja Stasiuka oraz „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk.

Tematyka: Jak rozumieć pojęcie „pedagogiki braku”? Aby edukacyjna koncepcja budowania wspólnoty, której nieobca jest kategoria braku, nie pozostała jedynie na poziomie deklaracji, przyjrzymy się tekstom literackim, których lektura sprzyja treningowi autentycznej dyskusji.

dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa na UŚ, nauczyciel polonista, egzaminator maturalny.

15.00  -  15.45

Polska na ekranie – współczesna fotografia i film krótkometrażowy w kształceniu kulturowym.

Tematyka: Na warsztatach przeanalizujemy prace współczesnych fotografów oraz fragmenty filmu Najpiękniejsze fajerwerki ever A. Terpińskiej (2018), przećwiczymy wybrane techniki pracy z filmem w grupie oraz opracujemy przykładowe zadania. Dowiemy się, że film może być pomocny w kształceniu kompetencji (między)kulturowych.

dr Justyna Budzik, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ, filmoznawczymi, zajmuje się edukacją medialną.

15.00  -  15.45

Uwaga! Brak wolnych miejsc.

W gry gramy, więc lektury chętniej czytamy. O wykorzystaniu gier dydaktycznych na lekcjach języka polskiego.

Tematyka: Celem warsztatów jest przedstawienie propozycji gier dydaktycznych (gry terenowe, stacje zadaniowe, gra w karty: Taboo, trimino, piktogramy), które można zastosować w czasie omawiania lektur szkolnych.

Izabela Bebek-Siennicka, nauczycielka języka polskiego w SP nr 14 w Chorzowie i wieloletnia doradczyni metodyczna.

15.45  -  16.00 Eksperci  -  praktykom.  Stoliki konsultacyjne.

16.00  -  16.45

Literackie autostrady, malownicze ścieżki czy manowce? O lekturach, ich ekranizacjach i trudnych nauczycielskich wyborach.

Tematyka: Lektury trzeba znać! Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak połączyć edukację czytelniczą i filmową, jak nie zgubić tekstu literackiego w dobie kultury obrazkowej.

Weronika Skrzekowska, nauczycielka języka polskiego w SP nr 13 w Dąbrowie Górniczej, egzaminatorka oraz wieloletnia doradczyni metodyczna.

16.00  -  16.45

Jak opanować sztukę dezinformacji? Zostań ekspertem od fejków.

Tematyka: Uczestnicy poznają dwa narzędzia (Mind over Media oraz grę on-line) do wykorzystania podczas czytania i analizy komunikatów medialnych.

Katarzyna Michalska, liderka edukacji medialnej ogólnopolskich programów Włącz się. Młodzi i media oraz Włącz krytyczne myślenie.

16.00  -  16.45 

Niezależność lektury...  Dziennik lektury oraz elementy odwróconej klasy w edukacji polonistycznej (i nie tylko).

Tematyka: Co zrobić, by młodzi ludzie czytali ze zrozumieniem? Jak wprowadzić krytyczną lekturę tekstu kultury w skuteczny sposób? We współczesnej dydaktyce na wszystko znajdzie się metoda – elementy odwróconej klasy oraz dzienniczek lektury.

dr Magdalena Piotrowska-Grot, zastępca dyrektora Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim, zajmuje się polską poezją drugiej połowy XX wieku oraz nowoczesną edukacją.

16.45  -  17.00 Eksperci  -  praktykom.  Stoliki konsultacyjne.

17.00  -  17.45

"Poznaje się tylko to, co się oswoi" - wśród szkolnych lektur.

Tematyka: zaproszenie do wspólnego „oswajania” wybranych tekstów proponowanych przez twórców podstawy programowej. Inspirujące i niekonwencjonalne sposoby na zainteresowanie uczniów lekturą szkolną w SP.

Joanna Klimas, nauczycielka języka polskiego w Zespole Ogólnokształcących Szkół Społecznych w Bytomiu.

17.00  - 17.45

KON-teksty, czyli plakat jako dopełnienie tekstu literackiego.

Teamtyka: Skondensowany i często hermetyczny język plakatu może sprawiać uczniom pewne trudności interpretacyjne.  Podczas warsztatu podejmiemy próbę jego odczytania w zależności od kontekstów historycznych i  kulturowych.

Aleksandra Gorzelik, nauczyciel konsultant w RODN „WOM” w Katowicach  i egzaminator historii sztuki

17.00  -  17.45

Zagadkowa lekcja, czyli escape room w realiach szkolnych. 

Tematyka: Jak przeprowadzić lekcje z dreszczykiem w warunkach szkolnych? Pokój zagadek jako metoda w nauczaniu interdyscyplinarnym. Zajęcia przeznaczone  dla nauczycieli SP.

Oliwia Adamek-Andrzejewska, nauczycielka języka polskiego w SP nr 43 w Zabrzu, egzaminatorka oraz wieloletnia doradczyni metodyczna

17.45  -  18.00 Eksperci  -  praktykom. Stoliki konsultacyjne.

 

 

Osoba do kontaktu: Iwona Kruszewska-Stoły
Nr tel: 32 258 22 09 Nr sali: 56
Informacje dodatkowe: Szkolenie płatne - 50 zł od uczestnika
UWAGA! (Dotyczy szkoleń online)
  • Niewypełnienie druku zgłoszeniowego i niepodanie adresu mailowego skutkuje niemożnością wysłania linku do szkolenia i wystawienia zaświadczenia!
  • Po dokonaniu wpłaty i otrzymaniu linku do szkolenia, zwrot opłaty nie jest możliwy.