Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego i wszystko jasne, czyli jak pomóc uczniom osiągnąć sukces na egzaminie ?
Podczas warsztatów zostaną poruszone trzy zagadnienia:
Moduł 1. „Opowiadanie twórcze w szkolnej dydaktyce i na egzaminie ósmoklasisty” w tej części przybliżone zostaną cechy opowiadania twórczego poprzez wyjaśnienie kryteriów oceny wypowiedzi, zaproponowane zostaną metody pracy z opowiadaniem literackim, na bazie którego można zilustrować np. jak urozmaicać fabułę poprzez m.in.: elementy opisu, elementy charakterystyki bohatera, czas i miejsce akcji, zwroty akcji, punkt kulminacyjny, puentę, wprowadzenie monologu, dialogów bohaterów.
Moduł 2. „Zajęcia Retoryka na lekcjach języka polskiego” skupi się przede wszystkim na omówieniu umiejętności formułowania argumentów (w tym – zgodnie z zapisami podstawy programowej – argumentów odnoszących się do faktów i logiki oraz odwołujących się do emocji). Zajmiemy się też rozróżnianiem argumentu od przykładu oraz porządkowaniem argumentów zgodnie z przyjętym porządkiem.
Moduł 3. „Jak skracać, parafrazować i uogólniać wypowiedź? O streszczaniu na lekcjach języka polskiego i na egzaminie”. Celem tej części jest zapoznanie z zasadami takiego przekształcania tekstu (skracania, parafrazowania, uogólniania), aby uczeń zamiast ciągłości linearnej tekstu, umiał uogólniać, czyli znaleźć jego temat.
Każdy uczestnik warsztatów otrzyma podczas warsztatów materiały dydaktyczne w formie „Egzamin Ósmoklasisty. Vademecum nauczyciela języka polskiego”.