Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności

Aktualności

Konfrontacje Humanistyczne. Edycja II
Termin: 27.11.2018 godz. 14:0018:00
Sala: Aula górna
Prowadzący szkolenie: prof. T. Sławek

Konfrontacje Humanistyczne

Wykład inauguracyjny: prof. zw. dr hab. Tadeusz Sławek: Humanistyka jako próba. Myślenie jako nieukończona terapia.

Rozpoczynając od pieśni Leonarda Cohena rozważymy  humanistykę jako działanie z założenia nieukończone. Myśl jest w tym procesie jedynie i aż próbą, rozpoczęciem trudu uchwycenia problemu, sprawy, znaczenia, sensu pozbawionym zakończenia. Humanistyka to nieustanne rozpoczynanie (w tym koryguje politykę dążącą do finalnych zwycięstw pognębiających oponentów) oraz rozpoznawanie ludzkiego zranienia (w tym humanistyka broni tego, co słabe i kruche w świecie stawiającym na silnych).

prof. zw. dr hab. Tadeusz Sławek, polonista i anglista, nauczyciel, w latach 1996 ̶  2002 rektor UŚ. Wraz z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim autor i wykonawca esejów na głos i kontrabas.

9 warsztatów w 3 panelach tematycznych do wyboru:

  1. Retoryka,
  2. Konteksty,
  3. Język.

Wybór warsztatów jest równoznaczny z zapisaniem sie na konferencję.

Uwaga: Prosimy zwrócić uwagę na godziny rozpoczynania się warsztatów!

 

Warsztaty

 

Panel I: Retoryka

Rozwijanie umiejętności retorycznych […] pozwala nie tylko na tworzenie własnych wypowiedzi, ale kształtuje umiejętności polemiczne oraz pozwala rozpoznać próby manipulacji i skutecznie im przeciwdziałać. (Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język polski)

Warsztaty nr  1 Brak wolnych miejsc!

15.00 - 15.45: Temat: Sztuka argumentacji

Warsztaty, podczas których poznamy strukturę budowy argumentu, najczęściej popełniane błędy oraz przećwiczymy kilka najczęstszych sytuacji w życiu, w których sztuka argumentowania okazuje się być niezbędną.

Prowadząca: Anna Skiendziel,
nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym w ZSO nr 5 w Zabrzu. Członkini Zarządu Fundacji Projekty edukacyjne. Instruktorka teatralna. Trenerka wystąpień publicznych certyfikowana przez Szkołę Liderów, z  kilkunastoletnim doświadczeniem w koordynacji projektów edukacyjnych, w tym dotyczących debat oksfordzkich jak: Śląski Turniej Debat Oksfordzkich, Turniej Debat Historycznych IPN, Charytatywny Turniej Debat Oksfordzkich Debatuj z sercem. Wieloletnia sędzia debat oksfordzkich. Uwielbia uczyć i uczyć się.

15.45 - 16.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr  2 Brak wolnych miejsc!

16.00 - 16.45: Temat: Nie daj się wkręcić, czyli jak ćwiczyć z uczniami krytyczne odczytywanie komunikatów medialnych.

Warsztat, podczas którego poznamy projekt Mind Over Media. Szkoła krytycznego myślenia oferujący proste i dostępne narzędzie pozwalające na ćwiczenie rozpoznawania technik manipulacji, rozpoznawania fake newsów oraz sposobów reagowania na nie.

Prowadząca: Katarzyna Michalska, współtwórczyni projektu Klasy Aktywności Twórczej;  liderka edukacji medialnej ogólnopolskiego programu  Włącz się. Młodzi i media oraz  Włącz krytyczne myślenie CEO. Ekspertka w ogólnopolskim programie Bardzo Młoda Kultura  Narodowego Centrum Kultury, trenerka międzynarodowych programów Mind Over Media (CEO) oraz App Yuor School - Digital Atelier (Fundacja Nowoczesna Polska). Doktorantka Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji UŚ.

16.45 - 17.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr  3 (zapisz się>>)

17.00 - 17.45: Temat: Szkolny trening retorów.

Warsztaty wprowadzą w antyczną genezę retoryki i pomogą zrozumieć, co naprawdę zawdzięczamy starożytnym mówcom. Etruski posąg stanie się uniwersalną instrukcją dla retorów, w jaki sposób należy dbać o zdrowy głos i skuteczność artykulacyjną. Ćwiczenia ośmielające i motywujące do mówienia to konieczność w szkolnej dydaktyce! Zajęcia z retoryki cieszą się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów. Młodzi ludzie chętnie uczą się trudnej sztuki przemawiania, zaprezentowane, więc zostaną dobre praktyki metodyczne z tej dziedziny. Mówienie poprzedza pisanie  ̶  niezwykle ważna kolejność rozwijania kompetencji. Co oznacza: powiedzieć pisane i zapisać mówione?

Prowadząca: Grażyna Szepe, nauczycielka języka polskiego w I LO Dwujęzycznym w Gliwicach oraz doradczyni metodyczna. Logopeda i autorka własnego programu Retoryka praktyczna w szkole ponadpodstawowej. Ukończyła Retorykę praktyczną i krytykę w Instytucie Badań Literackich PAN. Była trenerką mówców na Sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Obecnie prowadzi warsztaty w ramach sieci współpracy konsultantów i doradców w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Opublikowała artykuły związane z ww. tematyką w Polonistyce 1/2014, kilku numerach Trendów oraz w materiałach Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego - Uczeń w roli mówcy.   

 17.45  ̶   18.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

 

Panel II: Konteksty

Zadaniem szkoły ponadpodstawowej jest zatem kształtowanie kompetencji kulturowej: wiedzy i umiejętności oraz samodzielności w dostrzeganiu i interpretowaniu złożonych treści.(Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język polski)

Warsztaty nr 1 (zapisz się>>)

15.00  ̶  15.45Temat:  Do czego potrzebne są konteksty?

W jaki sposób czytanie kontekstowe pomaga budować świadomość historycznoliteracką uczniów? Rola kontekstu kulturowego w procesie analizy i interpretacji utworu literackiego na przykładzie utworów poetyckich Wisławy Szymborskiej, Tadeusza Różewicza.

Prowadząca: Aldona Iskra-Musialska, doradczyni metodyczna nauczycieli języka polskiego szkół ponadpodstawowych w Zabrzu, nauczycielka języka polskiego w Technikum nr 8 w Zespole Szkół nr 17 w Zabrzu. Ukończyła również m. in. bibliotekoznawstwo, oligofrenopedagogikę,  a ostatnio I edycję podyplomowych studiów z  Wiedzy o Regionie na Uniwersytecie Śląskim. Wiadomości i umiejętności z zakresu każdego z tych kierunków  wykorzystuje w codziennej pracy nauczyciela.

15.45 - 16.00: Eksperci  ̶   praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr 2 (zapisz się>>)

16.00 - 16.45: Temat: Tekst filozoficzny na lekcjach języka polskiego

Konteksty filozoficzne są wpisane w nową podstawę programową. Są ważnym elementem edukacji polonistycznej, czasem nieodzownym w analizie i interpretacji tekstu. Warsztaty mają na celu pokazanie praktycznych rozwiązań pracy  z tekstem filozoficznym na lekcjach j. polskiego.

Prowadzący: Joanna Martula, doradczyni metodyczna z długoletnim stażem. Ukończyła UŚ  i studia podyplomowe z filozofii oraz nauczania języka polskiego jako obcego. Realizuje program Zachować pamięć. Stypendystka szkoleń w Weimarze, Berlinie i Instytucie Yad Vachem w Izraelu.

16.45 - 17.00: Eksperci  ̶   praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr  3 (zapisz się>>)

17.00 - 17.45: Temat: Kontekst w pracy z lekturą w szkole podstawowej

Kilka słów o tym, jak smakują kolory w kuchni Pana Kleksa. Zaproszenie do podróży palcem po mapie z Poldkiem i Dudusiem. Echa dziecięcej przeszłości w Tajemniczym ogrodzie Jednym słowem kilka pomysłów na wykorzystanie różnorodnych kontekstów w pracy z lekturą.

Prowadząca: Joanna Klimas, nauczycielka języka polskiego wZespole Ogólnokształcących Szkół Społecznych w Bytomiu, niespokojny duch pedagogiczny stale poszukujący nowych rozwiązań.

17.45  ̶   18.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

 

 

Panel III: Język

Jednym z najważniejszych zadań liceum ogólnokształcącego i technikum jest rozwijanie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej, stanowiących kluczowe narzędzie poznawcze we wszystkich dyscyplinach wiedzy. (Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język polski)

Warsztaty nr 1 (zapisz się>>)

15.00  ̶  15.45Język reportażu.

Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję poznać język reportażu, kształtowany w zależności od podjętego tematu, celu, użytego medium oraz temperamentu autora. Zaprezentowane przykłady zostaną wykorzystane do ćwiczeń praktycznych  ̶  uczestnicy podejmą próby stworzenia szkicu własnego reportażu z zachowaniem podstawowych dla tego gatunku zasad.

Prowadząca: Agnieszka Dąbrowska, polonistka, teatrolożka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, na którym ukończyła również podyplomowe Studium Literacko-Artystyczne. Od wielu lat współpracuje z Domem Oświatowym Biblioteki Śląskiej, gdzie prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, redaguje teksty, pisze rekomendacje książek i prowadzi spotkania z artystami. Pracuje w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaworznie.

15.45  ̶  16.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr 2 (zapisz się>>)

16.00 - 16.45Logiką i gramatyką w słowne łamigłówki, czyli o sposobach interpretacji poezji S. Barańczaka.

Podobno interpretacja poezji nie jest nauką łatwą ani małą. Uczestnicy poznają kilka pomysłów na odczytanie ważkich treści ukrytych  w pozornie zwyczajnych słowach, na dostrzeżenie nie tylko  kunsztu formy, ale również  interesującej konwersacji prowadzonej przez poetę z czytelnikiem. Znajomość gramatyki i logiki uprości  ten dialog, przez co poezja stanie się łatwiejsza w odbiorze, ale przede wszystkim  „większa”, bo pogłębiona przez  konteksty literackie i refleksję odbiorcy.

Prowadząca: Barbara Chuderska, doradca metodyczny; trener, couch; polonistka w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworznie; konsultantka i autorka podręczników dla szkół zawodowych wydawnictwa Operon.

16.45  ̶   17.00: Eksperci  ̶   praktykom. Stolik konsultacyjny

Warsztaty nr 3 (zapisz się>>) 

17.00 - 17.45: Temat: Norwidowy obraz świata zamknięty w języku

Literatura jest sztuką słowa, zatem słowo i wiedzę o języku uczynimy w czasie warsztatu punktem wyjścia do interpretacji tekstów Norwida.  Językowy obraz świata, jaki wyłania się z tych tekstów stanie się podstawą do zrozumienia poezji wielkiego romantyka i równocześnie prekursora poezji współczesnej. Oswoimy również podstawowe założenia i mechanizmy integracji treści kształcenia polonistycznego, które pozwalają łączyć kształcenie literackie i kulturowe z kształceniem językowym, tworzeniem wypowiedzi i samokształceniem.

Prowadząca: dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nauczycielka języka polskiego z siedemnastoletnim stażem, opiekunka szkolnego koła teatralnego, egzaminator maturalny. Ukończyła Podyplomowe Studium Dziennikarskie (UŚ) oraz studia podyplomowe "Totalitaryzm - Nazizm - Holokaust" (UP). Autorka artykułów naukowych oraz książek (Prze)trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka oraz W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. 

17.45  ̶  18.00: Eksperci  ̶  praktykom. Stolik konsultacyjny

Koszt udziału w całym wydarzeniu: 50 zł


Prosimy o dokonanie wpłaty na konto RODN "WOM" w Katowicach.
Konto SANTANDER BANK POLSKA S.A.
Nr rachunku: 34 1500 1445 1214 4003 2775 0000
Tytuł wpłaty: Konfrontacje 32-18/19-IKS/K

Nie ma możliwości wpłaty na miejscu.


Szczegółowych informacji udzielają:

Iwona Kruszewska-Stoły - tel. 32 203 59 67 w. 124; e-mail: ika@womkat.edu.pl; Renata Stanek- Kozłowska; 32 203 59 67 w. 217; e-mail: rsk@womakat.edu.pl;  Aldona Ferdyn
tel. 32 203 59 67 w. 201; email: aferdyn@womkat.edu.pl

 

 

Osoba do kontaktu: Iwona Kruszewska-Stoły
Nr tel: 32 258 22 09 Nr sali: 56
Informacje dodatkowe: Szkolenie płatne - 50 zł od uczestnika
UWAGA! (Dotyczy szkoleń online)
  • Niewypełnienie druku zgłoszeniowego i niepodanie adresu mailowego skutkuje niemożnością wysłania linku do szkolenia i wystawienia zaświadczenia!
  • Po dokonaniu wpłaty i otrzymaniu linku do szkolenia, zwrot opłaty nie jest możliwy.