Cel: Nabycie umiejętności opracowania i analizy narzędzi pomiaru dydaktycznego w monitorowaniu realizacji podstawy programowej i badaniu efektów kształcenia. Praca z nowymi podstawami programowymi
Moduł |
Tematyka |
Cele Po zakończonych zajęciach aktywny uczestnik: |
Liczba godzin |
Termin |
I |
Podstawowe pojęcia pomiaru dydaktycznego |
1. Wyjaśni podstawowe pojęcia pomiaru dydaktycznego (definicja pomiaru, rodzaje pomiaru, skale, niezbędne właściwości pomiaru dydaktycznego, wymagania i dostosowanie wymagań, planowanie treści nauczania). 2. Skonstruuje wymagania zgodnie z teorią pomiaru dydaktycznego. |
4 |
22.11.2018 |
II |
Zadania testowe |
1. Zbuduje zadania zgodnie z zasadami klasycznej teorii zadania a) zadania otwarte (RO, KO, L). 2. Zbuduje zadania wykorzystywane na egzaminie zewnętrznym (sprawdzian ósmoklasisty, egzamin maturalny). |
4 |
29.11.2018 |
III |
Zadania testowe |
1. Zbuduje zadania zgodnie z zasadami klasycznej teorii zadania a) zadania zamknięte (WW, D, PF). 2. Zbuduje zadania wykorzystywane na egzaminie zewnętrznym (sprawdzian ósmoklasisty, egzamin maturalny). |
4 |
06.12.2018 |
IV |
Test. Konstruowanie testu |
1. Omówi rodzaje testów. 2. Opracuje koncepcję testu. 3. Zbuduje plan ogólny testu: rangowanie materiału, celów kształcenia, poziomów wymagań. 4. Na podstawie planu ogólnego opracuje plan szczegółowy testu – kartotekę. |
4 |
13.12.2018 |
VI |
Konstruowanie testu |
1. Na podstawie szczegółowego planu testu (kartoteki) skonstruuje test [opracowanie wstępu (informacji dla ucznia), konstruowanie zadań to kartoteki, klucz punktowania]. |
4 |
20.12.2018 |
VII |
Test jako narzędzie diagnostyczne Statystyczne miary opisowe wykorzystywane do opisu osiągnięć uczniów. Raport ewaluacyjny |
1. Wyjaśni pojęcie i zinterpretuje wskaźniki statystyczne: - łatwość zadań i arkusza - miary tendencji centralnej - miary rozproszenia - rzetelność testu - inne miary znajdujące się w raporcie. 2. Opracuje raport ewaluacyjny z uwzględnieniem działań poprawiających efekty uczenia się ucznia. |
4 |
10.01.2019 |
VIII |
PRACA WŁASNA - SAMOKSZTAŁCENIE Opracowanie i przeprowadzenie testu – oddanie raportu z przeprowadzonych badań |
15 |
17.01.2019 |