Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności

Aktualności

LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino.
Termin od: 25.09.2018 godz. 18:00 do: 04.12.2018 godz. 18:00
Sala: WYJAZDOWE
Prowadzący szkolenie: dr Anita Skwara, Mariusz Ciszewski

LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino.

Kolejna edycja cyklu organizowanego przez Centrum Sztuki Filmowej i RODN "WOM" w Katowicach.
Ponownie będziemy się spotykać, aby zadawać pytania o to, co widzimy w kadrze, na ekranie, a przede wszystkim poza nim. Będziemy się przyglądać ważnym zjawiskom kulturowym, które znalazły swe odbicie w kinematografii.

Spotkania dla nauczycieli, studentów i innych zainteresowanych odbywają się jak zwykle w kinie Kosmos, zawsze o godz. 18. Wykłady wprowadzające w tematykę: dr Anita Skwara, Mariusz Ciszewski. Po wykładzie film, z reguły będący klasyką swego gatunku lub znakomitym przykładem nurtu kulturowego,  stanowiacy uzupełnienie wykładu i jego egzemplifikacją. Bilety: w kasie kina. Koszt:14 zł

25 września 2018

  • Hymn do odmienności  ( artystycznej i nie tylko) – film SKOWYT ( 2010)- reż. Rob Epstein, Jeffrey Friedman.USA, 90 min. W rolach gł. James Franco, Jan Hamm,  Mary- Louis Parker.

     Nowy Jork, lata 50. Czasy beatników - artystycznych piwnic, jazzu i poezji.

    Allen Ginsberg pisze "Skowyt", słynny poemat zaczynający się od frazy: "Widziałem najlepsze umysły mego pokolenia zniszczone szaleństwem,/ głodne, histeryczne, nagie". Chwilę potem jego wydawca zostaje oskarżony o szerzenie wartości obscenicznych i postawiony przed sąd. Cała rozprawa szybko nabiera rozgłosu, a tomik z miejsca zaczyna sprzedawać się coraz lepiej. Z jednej strony wolna, artystyczna Ameryka z drugiej konserwatywna i purytańska.

    9 października 2018

  • Rzeczywistość za mgłą – Poetycki realizm filmowy –film LUDZIE ZA MGŁĄ. Francja, 1938, 91 min, reż. Marcel Carné. W rolach gł. : Michèle Morgan, Jean Gabin, Michel Simon.

    Realizm poetycki- jeden z najważniejszych kierunków filmowych. Realizm z dbałością o estetykę przedstawionego świata i obraz korespondujący z nastrojem i tematyką opowiadanej historii. Wizja kina powstała wiele lat temu, cały czas urzekająca i stanowiąca trwały depozyt.On jest dezerterem i przybywa potajemnie do Havru. Tam w podrzędnej knajpie spotyka  JĄ.Kobietę która także się ukrywa przed osobnikami z półświatka.  Film o miłości od pierwszego wejrzenia ukazujący ją w sposób niebanalny przesiąknięty egzystencjalizmem. Arcydzieło

    23 października 2018

  • Wszyscy jesteśmy manipulowani- gra konwencjami z widzem czyli gatunek filmowy - film POBIJ DIABŁA. USA,  1953, 89 min, reż. John Huston.W rolach gł. Humphrey Bogart, Peter Lorre, Jennifer Jones.

    Grupa kanciarzy, wypływa z małego portu na Morzu Śródziemnym, kierując się w stronę wybrzeża Afryki. Śledząc zawikłaną intrygę, pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji, jesteśmy świadkami wzajemnych podchodów grupy oszustów, z których każdy stara się przejąć cały majątek.

    6 listopada

  • Rozmowy o awangardzie – czyli dialog między geniuszami - film EISENSTEIN W MEKSYKU.   Meksyk, 2015, 105 min, reż. Peter Greenaway, w rolach gł. Elmer Bäck, Luis Alberti, Maya Zapata

    Artysta i teoretyk Eisenstein w ujęciu innego wielkiego artysty i filozofa. Kino stało się  dla nich narzędziem do tworzenia własnej autonomicznej i rewolucyjnej teorii sztuki. Film powiada o wizycie Siergieja Eisensteina w Meksyku, której celem było nakręcenie dzieła poświęconego temu regionowi Ameryki. Eisenstein, wielki wizjoner po sukcesie "Pancernika Potiomkina", poświęca się jednak nie tylko pracy reżysera ale i odkrywaniem własnej, tłumionej seksualności.

    20 listopada

  • Obrazy przemocy czy przemoc obrazów - film  MECHANICZNA POMARAŃCZA; USA, 1971, Wlk. Brytania, 136 min, reż. Stanley Kubrick, w rolach gł. Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates.

     Na ile spektakl może być aktem przemocy ? Gdzie jest granica tolerancji widza ? czy widz potrzebuje przemocy? Jaka jest rola twórcy? „Mechaniczna pomarańcza” to obraz , który wzbudził kontrowersję od swych pierwszych pokazów. Zrodził sprzeciw Anthony’ego Burgessa autora przełomowej powieści służącej za materiał do adaptacji. Otoczka sensacji i zbulwersowanie nie przeszkodziły w otrzymaniu czterech nominacji do Oscara. Alex jest przywódcą miejskiego gangu. Brutalne „zabawy” kosztem innych sprawiają nieskrywaną radość i przyjemność jemu i kompanom. Można powiedzieć iż trafił swój na swego, kiedy państwowa instytucja postanawia swoimi nowatorskimi metodami dokonać transformacji zdemoralizowanego młodzieńca w porządnego obywatela.

    4 grudnia

  • Ciało po polsku- prowokacje i przyjemności- film DZIEJE GRZECHU, Polska, 1975, 124 min, reż. Walerian Borowczyk, w rolach gł. Grażyna Długołęcka, Jerzy Zelnik, Olgierd Łukaszewicz.

    Czy polskie kino jest pruderyjne? Kim byli przekraczający granice purytanizmu?Film Waleriana Borowczyka jest już trzecią adaptacją powieści Stefana Żeromskiego i to adaptacją bardzo wierną. Drukowana na łamach prasy, na początku XX wieku powieść stała się skandalem literackim epoki. Wiele lat później jej adaptacja stała się kinowym hitem. "Czytając "Dzieje grzechu" myślałem jednak mniej o bohaterach, a bardziej o samym pisarzu, o tym jaki był jego prawdziwy stosunek do nich, myślałem też o czytelniku, o jego reakcjach i wyobraźni. Na tym głównie polega wierność mojego filmu w stosunku do powieści" - mówił reżyser w jednym z wywiadów.

    Borowczyk temu jak to określano „Romansowi kolejowemu” i „ Powieści seksualnej” nadaje niezwykła estetyczną formę, egzystencjalny rys i drobiazgowy, realistyczny obraz epoki.

     

Osoba do kontaktu: Iwona Kruszewska-Stoły
Nr tel: 32 258 22 09 Nr sali: 56
Informacje dodatkowe: Szkolenie płatne